• Anonym (Rädd)

Jag domnar bort ibland!

Jag har senaste tiden märkt att jag domnar bort, både i fötter och händer.
    Om jag t.ex har legat på armen eller suttit på foten, så kan jag ju förstå att man domnar bort. Men det händer lika ofta utan att jag sitter eller ligger på fot/arm.

Som tex nu, så har jag suttit med datorn ett tag och mina händer börjar kännas att dom domnar bort. Och även ena foten, som jag har lagt upp på soffbordet är domnad.

Börjar bli rädd att det är något farligt! Vad kan det vara?    

• Svar på tråden Jag domnar bort ibland!
  • Höstvind

Är du gravid? Isf kan det kanske vara karpaltunnelsyndrom. Men kolla med vc för säkerhetsskull.

• fesun

Åh, jag har samma problem! Kan knappt lägga upp fötterna på nått, för de domnar bort inom ett par minuter. Blir ju inte lättare av att sonen vill sova på min arm heller. Det är verkligen skitirriterande :/ Har tänkt kolla upp det länge men har inte fått tummen ur.

• fesun
    Höstvind skrev 2012-01-29 08:53:55 följande:
    Är du gravid? Isf kan det kanske vara karpaltunnelsyndrom. Men kolla med vc för säkerhetsskull.
    Men det påverkar väl bara händerna, och inte benen/fötterna?
  • littlepixiegrl

Ja, karpaltunnelsyndrom påverkar händerna. Främst är det väl tumme, pekfinger och långfinger, som domnar? Man behöver inte vara gravid för att få karpaltunnelsyndrom, många som får det har t.ex. jobb vid datorer eller där man använder fingrarna mycket (kirurger t.ex.)

• Anonym (Rädd)

Jag är inte gravid.
    Och det är inte bara fingrarna som domnar bort, utan hela händerna. Kan kännas upp i handleden till och med.
    Och fötterna kan domna bort fast jag ligger raklång i sängen. Otäckt! Och att lägga det ena benet över det andra är otänkbart, för då "somnar det" på en gång.

Måste kanske kontakta vården för det här. Men har försökt lugna mig med att det är för att jag är otränad och ingen blodcirkulation, och bara jag kommer igång och rör mig så blir det bättre...
    Karpaltunnelsyndrom låter otäckt...vet knappt om jag vågar läsa om det...     

• Anonym

Det är klart att du ska kontakta vården, och be dem ta lite blodprover för att se om du har någon bristsjukdom.

Sedan verkar din sittställning inte vara den bästa, som en ostbåge låter det som, med fötterna på soffbordet och datorn i knäet. Det kan också ha betydelse.

• Anonym

Jag vill inte skrämma dig ts, men innan jag fick diagnos MS så var just domningar/myrkrypningar mina första symptom. Jag tycker du ska ta kontakt med vården. Ju förr desto bättre. Det kan vara någon nerv som är i kläm ockås, så ta inte ut något i förskott, men låt en läkare titta på det.

MS-sidan, som har mycket bra info, skriver så här:

Sensoriska symtom påverkar känseln på något sätt. De beskrivs ofta som myrkrypningar eller lätt domningskänsla och omfattar ofta ansiktet, ena armen eller båda benen. Känslan kan ibland flytta sig eller sprida sig från en del av kroppen till en annan

• Anonym

Du borde som de andra skriver förstås söka vård om det händer frekvent och utan någon uppenbar anledning. Jag har samma problem, men för min del beror det troligtvis till stor del på att jag har väldigt lågt blodtryck. Det räcker att jag har min fot eller hand en aning upphöjd så somnar den eller om jag har ett lätt tryck på dem. Så det behöver givetvis inte vara något allvarligt, för min del är det mest bara obehagligt.

• Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2012-01-29 11:38:13 följande:
    Jag vill inte skrämma dig ts, men innan jag fick diagnos MS så var just domningar/myrkrypningar mina första symptom. Jag tycker du ska ta kontakt med vården. Ju förr desto bättre. Det kan vara någon nerv som är i kläm ockås, så ta inte ut något i förskott, men låt en läkare titta på det.

MS-sidan, som har mycket bra info, skriver så här:

Sensoriska symtom påverkar känseln på något sätt. De beskrivs ofta som myrkrypningar eller lätt domningskänsla och omfattar ofta ansiktet, ena armen eller båda benen. Känslan kan ibland flytta sig eller sprida sig från en del av kroppen till en annan
    Usch..klart jag blir rädd!!

Har även läst nu att det kan ha med sköldkörteln att göra. Och jag har misstänkt ett tag att det är nåt fel där, och det här med domningarna är ytterliggare ett symtom på listan....

Måste kontakta vårdcentralen. Bara det att jag är inte hemma den här kommande veckan så jag måste avvakta.. Jobbigt när man fick sån här ångest!    
  • fesun

Du får gärna berätta vad läkaren sa sen när du varit där! Jag var till VC för någon annat för någon månad sedan och då kollade de sköldkörteln och tog prover för att se om jag hade brist på något, men proverna visade ingenting så för min del verkar det ju inte vara något sådant i alla fall. :/

• KalleMedÄlgstudsaren
    Anonym (Rädd) skrev 2012-01-29 11:10:22 följande:
    Jag är inte gravid.
    Och det är inte bara fingrarna som domnar bort, utan hela händerna. Kan kännas upp i handleden till och med.
    Och fötterna kan domna bort fast jag ligger raklång i sängen. Otäckt! Och att lägga det ena benet över det andra är otänkbart, för då "somnar det" på en gång.

Måste kanske kontakta vården för det här. Men har försökt lugna mig med att det är för att jag är otränad och ingen blodcirkulation, och bara jag kommer igång och rör mig så blir det bättre...
    Karpaltunnelsyndrom låter otäckt...vet knappt om jag vågar läsa om det...     
    Det där är inte KTS. Kolla upp det!
Svar på tråden Jag domnar bort ibland!