• Anonym

Drink på restaurang och gravid, hjälp!

Idag var jag och min man plus två vänner till oss och käkade på O'learys, de har en drinklista som man får med när man får menyn för maten. Jag tänkte då att jag kunde lyxa till det med en Non-alcohol drink och kollade då längst bak där de alkoholfria drinkarna stod. När vi beställde tog resten av sällskapet en varsin öl och när det var min tur att beställa så sa jag:
    "Jag skulle vilja ha en sån här non.alcohol drink som ni har här" och så visade jag vilken i drinklistan jag menade att jag ville ha (och rubriken är så pass stor så att det går inte att missa den, eller svårt iaf)  och så sa jag ännu en gång "Det är väll en sån där alkoholfri drink?" och hon svarade ja.

Vi fick in våra drycker och jag sörplade på min och tyckte den smakade väldigt gott och tänkte flera gånger att "vad roligt att man kan göra så goda alkoholfria drinkar" och det smakade ingen sprit alls vad jag kunde känna, min man smakade även på drinken men tyckte inte om den då han inte gillar drinkar men påpekade inget om att det skulle kunna vara alkohol i.

När vi sedan får in notan så är jag den enda som beställt en drink och på kvittot står allting men ingen alkoholfri drink, utan det står en "4cl drink 98kr" och de alkoholfria drinkarna kostade 49kr. Så killen blev jättesur på att man inte kan ge en drink till en gravid tjej och gick fram till baren och sa till, då sa de att de kollade upp beställningen i datorn men att "ingen drink var registrerad överhuvudtaget" och så sa de att de bjöd på den, och att de inte visste varför.

Jag är nu helt chockad och upprörd, är i vecka 14 och är rädd för att tänk om det har någon skada på barnet? Är det farligt att jag kanske råkat få i mig 4cl sprit? Kommer något kunna hända den lilla där inne?? 

Tankarna snurrar och nu kommer jag aldrig våga dricka en alkoholfri drink igen under graviditeten.

• Svar på tråden Drink på restaurang och gravid, hjälp!
  • Anonym (<3)

Att restaurangen inte hade bättre koll är ju upprörande i sig men jag tror inte att du behöver vara jätteorolig...det kryllar av tjejer/kvinnor som under sin graviditet har druckit bra mycket mer än fyra cl sprit, för att dom helt enkelt inte vetat om att dom var gravida.

Lycka till och hoppas att du inte oroar dig för mycket.

• Frontline

Tror nog att barnet far mer illa av din oro än att du möjligtvis fick i dig lite alkohol...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Ja, det var tråkigt att de inte hade någon förklaring men alla gör ju misstag här i livet men jag tänker att de måste vara väldigt noggranna med vad de serverar för att det annars kan bli såna här situationer. 

Tack snälla för svaren. Ska försöka sluta oroa mig, man blir lite nojjig då jag (jag respekterar dock att alla väljer olika) gärna avstår alkohol helt under graviditeten. 

• RS89

men herregud har dem inte bättre koll? tack för att du skrev vart detta hände i alla fall. tycker att du ska klaga hos chefen, men med bebisen är det nog ingen fara men ring din bm på måndag och prata med henne om vad som har hänt. hon kan säkert ge dig ett riktigt och lugnande besked =)

ush jag blir så sur på den dära restaurangen. när jag var i vecka 10 var vi ute på harrys och jag beställde säker 5 av deras alkoholfria drinkar, tänk om jag hade fått alkohol i alla 5! nu beställde du bara en som tur det. jag menar sånt ska inte få hända på restauranger. 

även deras attityd, att dem bjöd på drinken som att det skulle handla om pengar...suck. 

• Anonym

Ja, det var så jag med kände. Att de inte ens var så pass seriösa så att de sa: Vi ska kolla med hon som tog er beställning om hon förstått fel eller någonting. Min syster blev jätteupprörd och tyckte att själva grejen i sig kan ju råka hända alla men att deras attityd och sätt att tillväga gå med problemet var värre.

Nu blir det ju att man inte kommer våga dricka någon alkoholfridrink ute någonstans igen då man är rädd att samma misstag ska hända igen, ska ringa barnmorskan imorgon och kolla läget och killens mamma är barnmorska så han skulle även prata med henne..  

• Poptart

Hej! Du har inte tänkt på att det kan vara så att du  FICK en alkoholfri drink, men den som slog in den i kassan slog in fel? De hade ju som du säger missat att slå in någon drink alls, och då kan den som knappade in i kassan ha antagit att det var en vanlig drink (som säkert beställs oftare).

En 4 cl-drink känner man ju av, både smakmässigt och "berusnings-mässigt". Så om du hade fått en sådan så hade du garanterat inte varit tveksam till frågan. 

Frågade ni servitrisen och bad henne fråga bartendern om han hade gjort någon alkoholfri drink till er? (jag menar du hade ju pekat ut en speciell, då borde bartendern kunna minnas ifall han har gjort en sån?).

De hade ju som du säger missat att slå 

I vilket fall som helst går det inte att göra ogjort, men kontakta gärna restaurangen och förklara hur viktigt det är att vara noga med beställningar på alkoholfria drinkar! 

• Hoppsan85

Jag håller med ovan. En 4cl drink känner man av alkoholen. Tror du fick en alkoholfri med att de slagit in fel.

Svar på tråden Drink på restaurang och gravid, hjälp!