• Persemona

Redo för det stora äventyret? Men var?

Läser om folk som ger sig ut på det stora äventyret under föräldraledigheten och blir så sugen. Nu väntar vi tredje barnet och hoppas kunna ge oss iväg när bebisen är mellan 4-8 månader beroende på resmål. Vi hoppas kunna leva på föräldrapenningen ca 10000/månad. Var skall vi åka??  Funderar på Thailand, Grekland och solkusten.... Budget alternativ? Inga lyxhotell och restaurangbesök för oss, utan bara tid och avkoppling. Det behöver inte vara sol och bad hela tiden. Öppna för det mesta!

Snälla ge oss tips och INTE kritik! 

Ressällskap är också välkommet!  

• Svar på tråden Redo för det stora äventyret? Men var?
  • Persemona
    Dixie skrev 2012-01-29 20:40:34 följande:
    vilken årstid kommer ni att åka? 
    spelar mindre roll. Som jag skrev så beror det på resmål. 
  • mandelblomma

Vintern skulle jag ta Asien. Thailand är det många som långhyr för en bra peng och kan leva gott på några månader. Koh Lanta ex som bas så finns det många resmål nära därifrån. Men bas på ett rätt stort ställe med till o med en svensk skola men inte så stort o turistigt ändå som Phuket

• Persemona
    mandelblomma skrev 2012-01-29 21:00:09 följande:
    Vintern skulle jag ta Asien. Thailand är det många som långhyr för en bra peng och kan leva gott på några månader. Koh Lanta ex som bas så finns det många resmål nära därifrån. Men bas på ett rätt stort ställe med till o med en svensk skola men inte så stort o turistigt ändå som Phuket
    Vi har varit i Thailand tidigare. Förra gången var vi i Phuket och det tyckte jag inte alls om. Alldeles för dyrt och ingen thailänsk  mat. Ska titta på Koh lanta. Tack!
  • Persemona
    Machapuchare skrev 2012-02-01 14:37:06 följande:
    Låter härligt! Skall ni ta med de större barnen också?
    Ja de "större" barnen är 1 och 3 nu.
  • gugeligu

Vi åker till Indien snart i 5 månader, har sina för och nakdelar, vilka de är märker vi sen.. :)

• Persemona
    gugeligu skrev 2012-02-02 13:19:17 följande:
    Vi åker till Indien snart i 5 månader, har sina för och nakdelar, vilka de är märker vi sen.. :)
    Var skall ni göra i Indien? Var skall ni åka? Vi var där ett halvår med första barnet.
  • gugeligu
    Persemona skrev 2012-02-02 21:18:11 följande:
    Var skall ni göra i Indien? Var skall ni åka? Vi var där ett halvår med första barnet.
    Vart var ni och vad gjorde ni där? hur gammal var barnet då?
    njuta av familjen, bada, se saker (vad det nu är men gissningsvis djur, tempel osv), äta gott (jag är vegetarian och ser fram emot lite val möjligheter). vi ska studera en del under tiden (distans) med. Vi får väl se vad det blir och hur vi lägger upp det. nu är en månad planerad och sedan får voi se om vi trivdes där eller vill vidare. 

va har ni för önskemål om plats?  vad vill ni göra? 
    sri lanka? malaysia? singapore? 
  • Persemona
    gugeligu skrev 2012-02-03 00:52:57 följande:
    Vart var ni och vad gjorde ni där? hur gammal var barnet då?
    njuta av familjen, bada, se saker (vad det nu är men gissningsvis djur, tempel osv), äta gott (jag är vegetarian och ser fram emot lite val möjligheter). vi ska studera en del under tiden (distans) med. Vi får väl se vad det blir och hur vi lägger upp det. nu är en månad planerad och sedan får voi se om vi trivdes där eller vill vidare. 

va har ni för önskemål om plats?  vad vill ni göra? 
    sri lanka? malaysia? singapore? 
    Min man kommer från Indien så vi var där för att hälsa på familjen och bodde med dem dem i Rajasthan. Sonen var nio månader när vi åkte. Vi är också vegetarianer så utbudet är betydligt bättre än att få äta spagetti napolitana eller halv fryst pizza! haha. 
    Ni skall alltså åka söderut? Jag har även rest runt en del i Indien om ni vill ha tips! Innan barnen kom dock. Hur gamla är era/erat?
    Vi vill inte göra så mycket egentligen. Mest ha tid för familjen och få lite värme och sol. Bada någon gång. Inga storstäder. 
  • resemamman

Vi har gjort några sådana resor. Helt underbart! Verkligen otroligt att den möjligheten finns med svensk föräldrapenning. ALLA kan! 

Phuket är inte Thailand... det finnas massor av fina ställen som är värda att upplevas och som är supergenuina. Vi har rest runt en hel del, det passar oss. Men det finns massor av små hus och bungalows att hyra för längre tid. Knepigast är nog att välja Både att välja ställe och att välja hus. VI gillar att kolla in stället och sen boka, men ibland är det svårt för längre perioder.  

• Persemona
    resemamman skrev 2012-02-03 22:53:06 följande:
    Vi har gjort några sådana resor. Helt underbart! Verkligen otroligt att den möjligheten finns med svensk föräldrapenning. ALLA kan! 

Phuket är inte Thailand... det finnas massor av fina ställen som är värda att upplevas och som är supergenuina. Vi har rest runt en hel del, det passar oss. Men det finns massor av små hus och bungalows att hyra för längre tid. Knepigast är nog att välja Både att välja ställe och att välja hus. VI gillar att kolla in stället och sen boka, men ibland är det svårt för längre perioder.  
    Har du några tips på orter som är värda att kika på. vad kan det kosta på ett ungefär att hyra en bungalow/mindre hus? Vill gärna ha kök då vi tänkt laga en del mat själva. 
  • gugeligu
    Persemona skrev 2012-02-03 09:17:41 följande:
    Min man kommer från Indien så vi var där för att hälsa på familjen och bodde med dem dem i Rajasthan. Sonen var nio månader när vi åkte. Vi är också vegetarianer så utbudet är betydligt bättre än att få äta spagetti napolitana eller halv fryst pizza! haha. 
    Ni skall alltså åka söderut? Jag har även rest runt en del i Indien om ni vill ha tips! Innan barnen kom dock. Hur gamla är era/erat?
    Vi vill inte göra så mycket egentligen. Mest ha tid för familjen och få lite värme och sol. Bada någon gång. Inga storstäder. 
    Haha ja något sådan :) fast sallad är väl varligaste veg maten här och trist sådan..

Vi åker till kerala nästan direkt. Kommer vara i kovalam en måna sen får vi se, kanske trivs vi oh stannar eller så åker vi vidare. Lite vill jag åka runt iaf sen så ågra till platser vill jag till. Men det är lite problematisk kombination av allt man vill få ihop. Mattar gärna tips :)
    Den "stora" är 5 år och den lilla 4 mån när vi åker 
  • Blixen77

Vi åker snart till Barbados, ska stanna i en månad och har hyrt hus där. Barnen är 3 år och 6 mdr. Återstår att se om det blir bra

• Sponkilonk

Har man möjlighet att åka så kör!! Vi var ett halvår i Australien vintern 2010/2011. Det var det bästa vi gjort någonsin. Åker ni till Thailand så är det betydligt billigare än Australien, så ni kan säkert klara er på 11 000. Det som slog mig var om ni hade kvar kostnader hemma när ni är borta? I så fall kan det bli lite kärvt om ni inte får några andra inkomster.

Svar på tråden Redo för det stora äventyret? Men var?