Gifta sig med amerikan på turistvisum i USA?
Hej!
Är det möjligt i dagens läge att gifta sig med sin amerikanska pojkvän/flickvän medan man är där på besök på sitt turistvisum? Eller är reglerna så stränga nu att man MÅSTE ha ett K-1 (fiancé)-visum för att kunna göra det? Jag vet att man inte får åka in till USA på turistvisum med AVSIKT att gifta sig under tiden man befinner sig där.
Men tänk om man åker dit, utan tanke på giftermål, och plötsligt "hittar" sin själsfrände och gifter sig spontant under tiden man är där? Det kan ju hända vemsomhelst ju.
Har ju läst om massor av par som gift sig utan att ha ansökt om fiancévisum. Att ansöka och få sitt fiancévisum verkar ju ta uppåt ett år, vilket är en fruktansvärt lång väntetid ju. Om man inte kan vänta så länge då?
Om man gifter sig på turistvisum i USA, vad händer sen? Blir jag som icke-amerikansk medborgare tvungen att åka tillbaka till Sverige för att ansöka om Green Card och I-130 visum? Eller har jag möjlighet att stanna i USA och ansöka om detta därifrån? Hur lång tid brukar sådana ansökningar ta innan man blir "godkänd" osv?
Vore tacksam om någon/några med mer kunskap och erfarenhet angående detta kunde tänka sig hjälpa mig med mina frågor...
Tack på förhand!