• Anonym (Orolig mamma)

    Linser-jordnöt?

    Hej!

    För andra ggr i sitt liv fick min son (1,5) åka till akuten från dagis pga allergisk reaktion (anafylaktisk chock?)

    Denna gång misstänker vi röda linser. Han har visat på blodprov att han (kan vara) ganska starkt jordnötsallergisk, även visat mildare på soja. Men han har tidigare kunnat äta lite bönor, ärtor, guarnkärnmjöl och bara fått lite eksem/klåda.

    Linser har han aldrig förr testat. Nu fick han nässelutslag och svullnad på kinderna och ögonen. Han (redan förkyld) blev mer rosslig, och han blev väldigt trött (ville somna i min famn trots all uppståndelse.)

    Jag gav adrenalin, betapred och aerius i väntan på ambulans. Han piggnade till direkt och svullnaden gick ner.

    Förra reaktionen var på torsk, då svullnade hela ansiktet (inga utslag), ögonen och läpparna svullnade extremt. Dock blev han inte påverkad alls i humöret (mer än förbryllad över storleken på läpparna). På akuten fick han sen alla ovan nämda mediciner.

    Det jag funderar över:

    * kan det var en korsreaktion med jordnöt?

    * ska vi undvika alla baljväxter nu?

    * varför blev han så trött denna gången? (men mer svullen förra? Viken reaktion är farligast?)

    * kan man få förtur till allergidagis?

    Tacksam för svar! /skitorolig mamma

  • Svar på tråden Linser-jordnöt?
  • Allergiexperten

    Hej! Det låter som en kraftig reaktion och en allergiutredning bör göras om den inte redan är gjord. Jag tycker att alla baljväxter bör undvikas tills ni haft läkarkontakt igen.
    Allergireaktioner kan ge olika symtom från gång till gång beroende på vad man är allergisk mot och hur kraftigt allergisk man är. De allergisymtom som är allvarligast är när man får besvär från andningsvägarna. 
    Eftersom du redan har mediciner som du kan ge vid akuta symtom så förmodar jag att du har läkarkontakt etablerad. Om du inte har läkarbesök inbokat så råder jag dig att göra detta och få ordentlig genomgång av vad som hänt och vad ni ska tänka på framöver.
    Finns allergiförskola där du bor så låter det som om ditt barn borde kunna få plats där, hur ansökan går till bör kommunen kunna ge svar på.
    Vad som är viktigt är att barnet alltid har sina akutmediciner i närheten och att man vet hur man ska hantera dessa.
    vänliga hälsningar Anitha   

Svar på tråden Linser-jordnöt?