• Leja

Vad tycker ni om namnet Grim?

Hej! Jag väntar en pojke i Juni och har sedan graviditetens början "vetat" att det var en kille. Så jag har sedan länge tänkt att han ska få namnet Grim, ett gammalt fornnordiskt namn som jag gillar jättemycket. Hard ock fått lite olika reaktioner på det, så nu undrar jag vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Grim?
  • Fyrbarnsmorsa

Själv tänker jag på bröderna Grims hemska sagor,så jag sskulle inte välja det.

• LillyLo

Jag älskar fornnordiska namn men har en känsla av att Grim låter lite hårt?
    Men som sagt ett coolt namn annars..:)

• Momalicious

Jag tycker det låter grymt, och inte positivt. Det är fint egentligen, men inte i nutiden. Svårt att förklara. Det låter hårt.

• wity

Ganska hårt namn, men helt ok.

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • LynxLynx

Inget vidare välklingande... jag förknippar det mer som ett hästnamn i den fornnordiska betydelsen och som hundnamn i den engelska.

Den fornnordiska betydelsen som jag förstått det är "beslöjad" eller "dold". Grim var Odens täcknamn när han rörde sig bland människorna?

Den engelska betydelsen är inte så upplyftande:
    http://dictionary.reference.com/browse/grim

Kan Torgrim vara ett alternativ? ;)

• Nahemoth

hehe Jag tycker Grim är ett fint namn. Det var antingen Grim eller Vargh mitt barn hade fått heta om det vore en pojk :)

• Fru Bult

Jag älskar fornnordiska namn! Grim är ju i originalbetydelse ett rätt häftigt namn, men på något vis klingar det ändå fult i mina öron. Inte minst pga den engelska betydelsen om man nu bryr sig om den, men också för att det är så snarlikt ordet "grym". Det känns lite som att det kommer att uppfattas som att ni gett barnet namnet "Skitelak"...

En annan koppling för mig är Jonathans häst i Bröderna Lejonhjärta. Om namnet känns rätt för dig tycker jag att du ska köra på, annars kanske ni kan fundera på något annat fornnordiskt namn om det är det du är ute efter.

• Turd

Finns det inte nån slags hästattiralj som heter så?

• ludicrous

Det är fint!

Men när jag var liten hette ridskolans elakaste häst Grim(m)
    ;)

• barnluktarbajs
    Turd skrev 2012-01-29 14:18:48 följande:
    Finns det inte nån slags hästattiralj som heter så?
    Jo, själva "bindningen" som hästen har runt huvudet och mulen heter grimma. 

Jag tycker Grim är fint, men det är väldigt hårt, och betyder väl typ  "Grym, hård" på engelska? Kanske inte så roligt när pojken blir lite större...
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Grim?