• nevermind

Terminalglasögon...

Jag studerar på heldistans och spenderar flera timmar om dagen framför datorn, plus att jag dessutom använder datorn som tv...

Har hört talas om terminalglasögon, är det någon som kan informera om hur de verkligen funkar? Kan man köpa dem på nätet eller måste man göra en synundersökning? Pris..?

• Svar på tråden Terminalglasögon...
  • zygoma girl

Används det längre? På 90-talet fick de äldre arbetskamraterna terminalglasögon eftersom de ansågs mer anpassade till avståndet till skärmen än vanliga läsglasögon. Men sedan dess har jag inte hört talas om det, kanske har vanliga läsglasögon blivit bättre?

Jag är närsynt och utan mina vanliga glasögon kan jag inte använda datorn (eller läsa en bok) men några specialglasögon för datorarbete har jag aldrig haft. Och som sagt vet jag ingen som använder det idag (därmed inte sagt att terminalglasögonen dött ut).

Mina jobbarkompisar fick glasögonen utprovade av optiker men priset vet jag inte (de betalades av arbetsgivaren när vi började sitta mycket vid datorerna).

• Gela O

Jag har terminal/läsglasögon. Utprovade hos optiker och är som nämns ovan anpassade till avståndet till skärmen. I övrigt är det som ett par helt vanliga glasögon, alltså inget "magiskt skärmtillägg"
    Jag har inte glasögon annars och klarar mig ganska bra utan dessa också men blir inte lika trött i ögon och huvud om jag använder dem. Arbetsgivaren har bekostat dem.

• nevermind
    Gela O skrev 2012-01-29 15:26:16 följande:
    Jag har terminal/läsglasögon. Utprovade hos optiker och är som nämns ovan anpassade till avståndet till skärmen. I övrigt är det som ett par helt vanliga glasögon, alltså inget "magiskt skärmtillägg"
    Jag har inte glasögon annars och klarar mig ganska bra utan dessa också men blir inte lika trött i ögon och huvud om jag använder dem. Arbetsgivaren har bekostat dem.
    Så du känner att de hjälper alltså?

Jag är mest orolig för framtiden, att 2 år vid skärmen förstör mina ögon. 
  • jaghopparhögt

De blir ju inte förstörda, det var ju sånt man trodde på 80-talet. Men de kan bli lite lata.
    Gå ut och gå ibland och fokusera på saker långt bort så är det ingen fara.

• Rigmor Mortis

Jag har terminalglasögon. Jag märker inte att jag ser bättre med dem (snarare tvärtom, går inte att se saker långt borta med dem) men jag är inte lika trött i ögonen efter en arbetsdag längre. Arbetsgivaren betalade, jag tror de måste det?

• nevermind

Så du tycker alltså att de gör skillnad?

Studerande får de inte betalda, tyvärr.

• Gela O

Ögonen blir inte förstörda av att du sitter framför skärmen. Har du inte svårt att se eller ofta huvudvärk/trötta ögon finns troligen ingen anledning att köpa glasögon.
    I mitt fall är det så att ögonen har uppnått den aktningsvärd åldern av 35 år,  vilket gjort dem lite slappa och ovilliga att röra sig (liksom resten av kroppen ).

• Catbride

Hur gammal är du TS. Speciella terminalglasögon är sånt som du kan behöva när dina ögon börjar tappa förmågan att fokusera på nära håll (runt 40års ålder). Om du är tveksam så gå till en optiker och gör en synundersökning, nämn att du även vill ha undersökning för terminalavstånd. Då får du med dig recept på vilka styrkor du (ev) behöver på nära/ mellan/ avstånd. Sen kan du välja om du vill köpa glasögon från din optiker eller från ngt företag på nätet. Ev så räcker det till och med enkla glasögon från "macken". Även för en ung person så kan det vara behagligt med ett par +1.00 vid terminalen. Lycka till! (från Optikern)

• nevermind

Jag är 27... Inte så farligt gammal. Än.

Jag får springa till optikern då.

Svar på tråden Terminalglasögon...