• Anonym (Ponnymamma?)

Hur mycket klarar en b-ponny resp c-ponny? Rådvill.

Hej!
    Uppvuxen med hästar. Äger i dagsläget en stor häst. 
    MEN nu är jag jätterådvill. Känner mig väldigt kluven i ämnet. 
    Ska inhandla ponny till mina flickor nu. Och eftersom det blir JAG som får huvudansvaret för skötsel så undrar jag nu. JAG vill ju gärna rida till denna ponny emellanåt. Är det möjligt?
    Vad klarar en b-ponny i vikt resp c-ponny?
    Klarar dom en kvinna på 65 kg och 165 cm? Det känns ju som att de borde det. Jag har god balans och är en duktig ryttare, har ridit i över 20 år och ägt egen ponny/häst sen jag var 8 år gammal så jag är absolut ingen nybörjare. Dock är jag en "ny-nybörjare" när det gäller detta.
    Försökte fråga min egen mor, hur vi gjorde när jag själv var barn, jag vet att hon brukade sitta upp och "tillrättavisa" b-ponnyn jag hade på den tiden. Men hon vägde runt 55 kg, jag har lite hull på låren :P       

• Svar på tråden Hur mycket klarar en b-ponny resp c-ponny? Rådvill.
  • Anonym

du är alldeles för stor och tung för att rida en b-ponny, jag skulle rekommendera en d-ponny eller stor häst till dig!

• Anonym (Ponnymamma?)

Ena sidan tänker jag: Självklart borde det vara ok. Jag hade för 10 år sen en arab på ca 145 cm som jag ju red, men osäker....

• Anonym (Ponnymamma?)
    Anonym skrev 2012-01-29 15:34:42 följande:
    du är alldeles för stor och tung för att rida en b-ponny, jag skulle rekommendera en d-ponny eller stor häst till dig!

Nu var det ju inte till mig... utan till döttrarna, men jag undrade ju om den kunde bära med periodvis för ev tillrättavisning.
    Jag har en stor häst som jag inte planerar att byta ut mot en liten fis. =) 
  • Anonym
    Anonym (Ponnymamma?) skrev 2012-01-29 15:35:20 följande:
    Ena sidan tänker jag: Självklart borde det vara ok. Jag hade för 10 år sen en arab på ca 145 cm som jag ju red, men osäker....

ja, som en stor d-ponny... hur kan du jämföra det med en b?
  • Anonym