• Björkeli

Kattunge o bebis i magen...

Hej!!

Nu skall hela familjen flytta till en större bostadsrätt på markplan så vi har pratat om att köpa en kattunge till vår dotter på 3år i julklapp. Hund har vi redan hemma o han tycker bra om katter.

Problemet är att jag är gravid i v20. O jag vet att katters avföring inte är så bra för oss, så vi skall hålla oss i från att byta kattlådan, men jag undrar om det är farligt annars oxå?? Är det farligt för små bebisar att vara bland katter?

Har nån katt hemma?? Hur gör ni?? Borde vi inte ha katt om vi ska ha barn??

Svara gärna om du kan svaren då vår granne vill bli av med en kattunge som annars blir avlivad...

tack o tack...

• Svar på tråden Kattunge o bebis i magen...
  • lillen

Hej!!!!

Vi har två katter hemma, en på ett år och en på två. Vi ska absolut ha kvar dem, jag har ine hört något om att det skulle vara någon fara. Det enda är väl att man ska vara noga med att tvätta händerna när man har gjort rent till dem när man är gravid så för säkerhets skull gör min sambo det.

Så jag tror då inte att det ska vara någon fara för er att rädda denna lilla kattunge.. de är ju helt underbara...

Lycka till!!!!

• Jen75

Hej
    Jag vet inte såå noga m katter. Men jag vet ifa att min kompis har 3 katter & dom har en bäbis. Funkar jätte bra.
    Men hör med din BM hon vet juh helt säkert.

Hoppas det löser sej till det bästa för er

KRAMIS

• Tinka

jag har hört att man inte skall rensa lådan själv...o vara noga med sin handhygien när man klappat på katten å sådär,, men kan ha fel ...

• Isolde

Vad jag har förstått är risken med kattavföring aningen överdriven -- det fanns en tråd här förut där någon hade hittat lite mer vederhäftiga fakta än upptrissade rykten. Men för säkerhets skull kan du ju låta bli att byta på lådan.

Katter är inte farligare för barn än andra djur (d.v.s. inte alls om djuret är väluppfostrat). Men kom ihåg: katter är generellt inte riktigt lika tålmodiga mot barn som hundar är, ni måste se till att barnet inte drar katten i svansen och inte heller bär omkring på katten för mycket. Katter drar sig inte för att markera när de blir illa behandlade.

En sak till: en del kattungar är lite mer "omogna" än andra och har kanske inte riktigt lärt sig när de ska dra in klorna. Kolla att kattungen vet att den ska leka med indragna klor innan barnen får leka med den! Jag och min mamma fick en 3 månaders unge som hade blivit tagen för tidigt från sin mamma, och som de tidigare ägarna inte hade lekt med. Vi fick uppfostra katten -- det tog flera månader med rätt rivna händer, men sedan hon väl lärt sig har hon aldrig rivit oss igen (hon är 19 år gammal nu!).

Klart ni ska ha en katt!

• Elina

Hej. :)

Jag är gravid i v 23 och har en kattunge, var också orolig först då man hört en hel del, men jag har "forskat" lite i ämnet. :)

Toxoplasmos, som parasitsjukdomen heter är ofarlig för alla utom ofödda foster och personer med nedsatt immunförsvar. Alla katter bär inte på sjukdomen, men för säkerhets skull bör man som gravid inte byta i kattlådan, då det är ifrån avföringen smittan sprids. Dock utsätter man sig inte för ökad risk att smittas bara genom att ha katt.

Ni kan skaffa katt utan att oroa er. :)

Kram.

• Alvi

Jag har en ytterligare fråga om den här bakterien - jag bodde med min katt i 9 år, sedan flyttade jag hemifrån.
    Nu har hon bott hos oss igen sedan jul förra året.

Jag låter självklart min sambo byta i kattlådan (trots att ham muttrar om att det är min kattfan, hihi) men luften då...?
    När man har skakat lådan så att sanden lägger sej "fint", då virvlar man ju upp "kattlådedoft" i hela rummet - är den farlig? Alltså, sprids bakterien via luften, eller hur sprids den...?

• marremask

Sisu!

Vad jag förstått så sprids inte smittan via luften, då skulle man ju inte kunna vistas brevid en katt. Det är om du får det i dig ( alltså bokstavligen smakar på de ) som man kan smittas.

Däremot har jag hört att om man har katt innan graviditeten så ska man vara imun mot smittorna men att man bör undvika att skaffa sig en kattunge då man redan är gravid...men,men. jag kan ha fel...

• Zizzla

Hej!

Nu är det ju så att den här bakterien kommer från rått kött. Alltså innebär det att jagar inte katterna sin egen mat finns det heller ingen risk att dom bär på bakterien. Jag tror inte det finns toxoplasmos i Whiskas eller i torrfoder. Rykten här på nätet kan bli väldigt upptrissade och det är mindre bra.
    Jag frågade min bm i fredags angående rykten som sprids om allt som är "farligt", hon skakade bara på huvudet och undrade var beläggen för det här finns någonstans.

Och inte är det väl så att ni plockar bajset med händerna?! Har hört absurda spridda meningar om att använda plasthandskar o.d. Man använder väl en spade och plockar bajset med och sen spolar ner det i toa? Så gör jag i alla fall när jag rengör.
    Att sluta klappa och pussa på sina katter finns det heller ingen anledning till, och inte att behöva tvätta händerna varje gång man klappat dom heller.
    Lev som vanligt och njut av graviditeten är min åsikt!

• Björkeli

Tack så jätte mycket för alla svar, nu känns det som att bevara tapeterna hela som blir det stora bekymret... ;0)

Tack Isolde för svaren om barn o katter. Vår hund vi har e inte direkt barn förtjust så vi e vana att ha koll på barnet o djuren.
    Leker man med dem så mkt som möjligt då eller för att lära dem att "leka snällt" utan klor??

Sen en annan fråga utanför barnområdet...

Vi skall ju flytta till nytt o tapetsera om överallt, hur får vi katten att inte attackera vägarna med sin klor??

Info: Kattungen e en hittekatt så ingen vet exakt hur gammal den är, så vi vet inte heller när den skildes från sin mamma. Ser dock ut att passerat 12v. Katten hittades för några veckor sedan...

Tack än en gång för att ni tog er tid. Nu e jag mkt lugnare o kattisen, Åke som han heter, skall få ett nytt hem.

Magkram på er!

• tinna

Vi har både bebis och kattungar. Fungerar utmärkt. Kattungarna älskar att vara med Jakob, trots att han drar dom i pälsen och franförallt i svansen. Men dom söker ändå upp honom så dom verkar tycka att det är helt okej. Angående tapeterna så har jag två tips. Det ena är att skaffa en rejäl klöspinne behandlad med kattmynta. Inte en sån där i kartong typ som finns på ica utan en med lindat rep och lite flufftyg. Våra katter (har fyra, två stora och två små) älskar klöspinnen. Mitt nadra tips är att se till att det inte hänger något på väggen som katten kan bli intresserad av att fånga. Min erfarenhet är att katten inte helt oprovocerat ger sig på en plan vägg. Däremot så är det lätt hänt om det hänger nån tavl eler gardin som katten vill ta att den kommer åt tapeten. Har katten fått loss 2mm tapet från väggen inser den att ,wow, det här verkar kul och sen är det kört. Likaså bör man hålla koll på så att inga tapetskarvar släpper för det hittar katten också väldigt snabbt. Hoppas att det går bra med kisse, bebis och tapeter! Kram

• Lilla ru

Kattunge och bebis i magen *fniss* ... blir det inte lite trångt där inne då

Förlåt kunde inte låta bli. ;)

/ Lilla svenskfröken :D

• Isolde

Indragning av klorna: Du kommer att märka ganska fort om Åke (fint namn ) inte har lärt sig att dra in klorna. Vad man gör är att man håller fast tassen som håller på att riva en (eller kläderna) och med övertygelse säger "Fy" eller "nej" eller vad det kan vara. Tonen betyder mer än än ordet (och det vet du ju efter att ha uppfostrat en hund!). För att få katten att släppa taget -- och det kan ju ofta vara det för ögonblicket viktigaste -- trycker man lätt men bestämt på översidan av tassen. Det får, antar jag, musklerna som kontrollerar klorna att dra ihop sig

Jag håller om med det där med tapeterna, de hoppar inte på en vanlig slät vägg -- däremot kan sjögrästapeter och liknande leva farligt.

Lite slarvigt brukar folk säga att det inte går att uppfostra katter. Det är FEL! De lyder inte lika blint som hundar kan göra, men jag och min mamma uppfostrade framgångsrikt tre katter till att inte riva på mattorna eller soffan och inte hoppa upp på matborden eller klänga i krukväxter. Man ska, precis som med hundar och ungar , vara konsekvent och bestämd.

• Isolde

Just det: Eftersom Åke är en hittekatt och då kanske inte är så van vid människor, är det nog jättebra om ni leker och kelar mycket med honom i början. I och med att katter inte är flockdjur på samma sätt som hundar t.ex. är bandet mellan katten och ägaren inte det mellan medlem i flocken och flockledare, utan snarare som mellan kattunge och mamma. Det är därför det kan vara svårare att "pli" på kissarna och att det är viktigt att gosa mycket med ny katt -- annars går de undan och börjar leva sitt eget "vuxenliv", d.v.s. med något avvaktande hållning till resten av individerna i hushållet.

• Mia W

Våran bebis kommer i slutet av maj och vi har för tillfället tre katter sedan tidigare och en hittekatt som flyttat in hos oss. Känner ingen större oro över katterna. Min sambo tar hand om kattlådan och jag fortsätter gosa med katterna precis som vanligt. Så invaderat av kattthår som vårt hem är skulle det nog ta år innan det försvann även om vi inte haft kvar katterna. Sedan säger ju nyare forskning att det faktiskt bara är bra för barnens imunförsvar med husdjur. Barn med djur i sin närhet har mindre risk att utveckla allergi eller astma.

Om katten klöser är en klösbräda i wellpapp bra att ha, eller så bara vanliga gamla kartonger han får avreagera sig på. Mycket leksaker är inte heller fel för att rikta uppmärksamheten bort från tapeterna. Sedan får man nog finna sig i en del spår av kattklor... men som andra skrivit; se upp med lösa flikar i tapetskarvarna! Finns inget en lite kisse tycker är mer spännande! Gosa och ge honom mycket med kärlek så kommer nog kontakten mellan honom och er bebis gå bra!

• MalinI

HAr inte orkat läsa alla inläggen ordentligt. Kanske det redan står nånstans. Det viktigaste är att man inte glömmer kissen när barnet kommer. Självklart att man har koll på katten när barnet ligger på golvet och sånt.

Lycka till med kissen.

Svar på tråden Kattunge o bebis i magen...