• Sweetmanda

Förstoppad

Är/har blivit ovanligt förstoppad de senaste veckorna.. har inte varit på toa och gjort nr 2 på 4 veckor.. snart 5. Märker att de börjar göra ont i magen osv när jag står rakt upp och jag blir lätt illamående.. men hur ska jag få igång det igen!? 

Är de farligt dessuotm att vara så här förstoppad då man är gravid? Är i vecka 23 (22+0)
    Någon som har bra tips på hur jag kan "rensa" ut allt? Och sen dessutom fortsätta hålla igång magen. Har alltid haft problem men sen jag blev gravid är det extra jobbigt och nu har de gått så här långt.  
  • Svar på tråden Förstoppad
  • Nygift6juni

Du får väl köpa nåt på apoteket som sätter igång och tömmer tarmen snarast.
    Sen får du väl tänka på att undvika äta sånt som är stoppande dvs vitt bröd,bullar,pannkakor(ja sånt med vetemjöl i) Och istället äta fiberrikt,röra på dig och dricka mycket vatten....

• Jenny 886

Kolla med Apoteket. Där finns nog. Päron. Katrinplommon linfrö. Dricka mycket vatten. Rör på dig. Massera nedre delen av magen
    Även om det kanske inte är skadligt direkt för barnet. Så är det absolut inte bra för dig. Kanske få köra nått vatten lavemang.
    Prata med Mvc om detta problem. Dom vet kanske vad som kan hjälpa dig. Om inget annat kanske bra tips.

• Omega83

Det är väldigt vanligt med förstoppning under graviditeten! köp Lactulos på apoteket och be dom förklara doserna. Du tar högre dos i början för att få igång systemet och efter det kan du fortsätta på underhållsdosen :)

• Mariamx

Ät dagligen ngt av följande: päron, Kiwi, äpple, plommon, gärna mkt av det. Du. kommer att vara förstoppad länge om du inte byter kost. Jag gick från att gå på toaletten var 3:e dag mha mediciner till nu 3ggr om dagen sen v 18 mha koständring, ( är i v 34 nu ) trots att jag äter en massa järntabletter sen v14. Att vara förstoppad länge ökar risken för hemorrojder.

• pLeNa84

Ät hemofer plus, innehåller järn och sätter igång magen ordentligt :)

• vårankärlek
    pLeNa84 skrev 2012-01-29 23:31:32 följande:
    Ät hemofer plus, innehåller järn och sätter igång magen ordentligt :)
    Den äter jag och är lika föstoppad ändå, går på toa en gång i veckan MAX.
  • BBB

Stackars människa! Stopp i rören är inte kul.

Torkade aprikoser, russin, torkade katrinplommon är också bra. Och mycket vatten.

• LillaLoo

Jag har samma problem som du har, även innan graviditeten, men nu är det jättejobbigt! Jag tar 2 påsar Dulcofibre/dag och dricker minst 2 liter vatten dagligen. Min bm tyckte att Dulcofibre var bra att ta. (Finns på vissa apotek, jag köper det på Kronans) Sen lägger jag också 2msk linfrön i ett glas vatten och låter stå ett tag och dricker sedan upp allt, efter tips av bm. Om det verkligen inte gått att gå på toa på ca en vecka köper jag Klyx på apoteket, den som är 240ml, och då får man igång magen efter bara några minuter. Det är bara att kämpa på helt enkelt. Lactulos som någon annan tipsade om är det som fungerat allra sämst för mig. Movicol fungerar bra för de flesta, men för mig funkar den lite FÖR bra Förvånad och det vill man ju inte heller.

Det är såklart, precis som andra redan sagt, viktigt att få i sig rätt kost. Mycket frukt och fibrer. Friggs katrinplommonjuice kan du kanske dricka ett stort glas varje kväll. Kiwi, päron.. Unvik sådant som är stoppande. Majs, majsbröd, vetemjöl, vitt ris o.s.v.

Försök att inte låta det gå mer än högst en vecka. Långvarig förstoppning kan leda till tarmvred, och i värsta fall tarmcancer. (det säger jag inte för att skrämmas, jag har p.g.a. mina problem gjort koloskopi 3 ggr redan för att utesluta just tarmcancer bl.a. och det är ingen skojig upplevelse!)

Hoppas att du hittar någonting som fungerar för dig! Lycka till!!     

Svar på tråden Förstoppad