Jag har samma problem som du har, även innan graviditeten, men nu är det jättejobbigt! Jag tar 2 påsar Dulcofibre/dag och dricker minst 2 liter vatten dagligen. Min bm tyckte att Dulcofibre var bra att ta. (Finns på vissa apotek, jag köper det på Kronans) Sen lägger jag också 2msk linfrön i ett glas vatten och låter stå ett tag och dricker sedan upp allt, efter tips av bm. Om det verkligen inte gått att gå på toa på ca en vecka köper jag Klyx på apoteket, den som är 240ml, och då får man igång magen efter bara några minuter. Det är bara att kämpa på helt enkelt. Lactulos som någon annan tipsade om är det som fungerat allra sämst för mig. Movicol fungerar bra för de flesta, men för mig funkar den lite FÖR bra
och det vill man ju inte heller.
Det är såklart, precis som andra redan sagt, viktigt att få i sig rätt kost. Mycket frukt och fibrer. Friggs katrinplommonjuice kan du kanske dricka ett stort glas varje kväll. Kiwi, päron.. Unvik sådant som är stoppande. Majs, majsbröd, vetemjöl, vitt ris o.s.v.
Försök att inte låta det gå mer än högst en vecka. Långvarig förstoppning kan leda till tarmvred, och i värsta fall tarmcancer. (det säger jag inte för att skrämmas, jag har p.g.a. mina problem gjort koloskopi 3 ggr redan för att utesluta just tarmcancer bl.a. och det är ingen skojig upplevelse!)
Hoppas att du hittar någonting som fungerar för dig! Lycka till!!