• Vanilla ice queen

Någon mer som håller på med Ayurveda?

Jag har från och till hållit på med Ayurveda i fyra år och märker hur bra jag mår när jag lever efter min/mina dosha/or. Men det är inte alltid helt enkelt . Sysslar även med meditation och lite yoga. Skulle vara jättekul att prata med likasinnade här i tråden! Nybörjare som erfarna är välkomna!

• Svar på tråden Någon mer som håller på med Ayurveda?
  • Nica 1

Jag har aldrig hållt på med det men är väldigt intresserad av det och tänker att kanske borde jag testa för kanske kommer jag må bättre så jag följer med i tråden om det är okej

• Vanilla ice queen

Nica1: Självklart! Välkommen Vet du vilken dosha du är än? Sysslar du med yoga eller meditation eller dyl? Jag är personligen väldigt imponerad av hur att leva efter min dosha gör att jag mår så mycket bättre! Rekomenderar varmt att testa.

• Nica 1

Jag mediterar och yogar. Vet inte vilken dosha jag är hur kollar man det?

• Nica 1

Å tack den ska jag kolla in nu. Jag har yogat till och från i många år mest ashtanga men även testat på powerryoga och bikram. Skönt och avslappnande nu vill jag hålla på men kroppen är i sånn obalans att jag knappt kan gå eller röra mig så ärligt vet jag inte om jag skulle fixa yoga.

• Vanilla ice queen

På vilket sätt är du i obalans?

Bikramyoga finns inte här där jag bor och det är så trist. Jag har ofta ont i lederna vilket jag fått mycket hjälp av i Ayurveda och jag misstänker att bikram vore riktigt bra för mig. Jag kör endast enklare ashanga men funderar på att lära mig mer yoga medvtanke på att jag de sanaste åren har ananamat restrerande av konseptet och trivs så bra med det

• Nica 1

Jag vill inte lämna fför mycket här så öppet men läs gärna mer i min blogg. Yoga är skönt tycker jag. Jag är ingen fena på nätet men finns inga youtub klipp på bikram du kan ha användning för?

• Apopan

Gick en intensivkurs för många år sedan och jag vet vilken dosha (använder mig dock av ordet "magtyp") jag är (är nästan enkom vata) och försöker därför att anpassa mig lite efter det för att undvika en del besvärande tillhörande problem. Fungerar bra, och jag har försökt att sprida budskapet om hur bra ayurveda är och att det inte alls är något flum (som många tror). Det är ju egentligen oftast ganska basala logiska grejer det handlar om som kommer från gammal kunskap som mer än gärna används av moderna läkare idag som komplement., iaf när det kommer till förslag på vad/hur man skall äta och dricka. Vilket iaf jag har lärt mig är det viktigaste inom ayurveda. Hälsan kommer ju från magen liksom ^^

Hur som helst så är jag långt ifrån någon expert och det skall bli kul att följa tråden, kanske är dags att ta tag i mitt välmående på riktigt igen nu när jag skall hämta mig från min graviditet menar jag ^^

• Nica 1

Vannilla ice queen: missa bloggen men nicashalsa.wordpress.com är det. APOPAN: jag gjorde testen i länken ovan och fick 13 på både pitta och kapa hette det så tro och 8 på vata. Hur gör man då? Blandar jag lite mellan dem då? Jag tror att allt handlar om att ha mage och kropp i balans för att kunna må bra och ja jag har nog inget i balans nu längre.

• Apopan
    Nica 1 skrev 2012-01-30 08:06:48 följande:
    Vannilla ice queen: missa bloggen men nicashalsa.wordpress.com är det. APOPAN: jag gjorde testen i länken ovan och fick 13 på både pitta och kapa hette det så tro och 8 på vata. Hur gör man då? Blandar jag lite mellan dem då? Jag tror att allt handlar om att ha mage och kropp i balans för att kunna må bra och ja jag har nog inget i balans nu längre.
    Jag gjorde ett lite mer utförligt test på många fler frågor, så jag vet inte riktigt hur bra det på hemsidan är. Sedan är ju de allra flesta en blandning. Kvinnor är oftast en blandning mellan vata och pita, och män mellan pita och kapha. Det är sedan upp till någon som är ordentligt påläst att se till när det är läge att fokusera på den ena respektive den andra doshan. Man skall helt enkelt ha ett lite längre möte med någon kunnig... Sedan kan man ju självklart laborera lite själv, man känner ju trots allt sig själv bäst någonstans :P
Svar på tråden Någon mer som håller på med Ayurveda?