• Binta

    Sn-lista från Litauen

    Jag och min man har våra papper i Litauen för att adoptera frn deras SN-lista. Litauens SN-lista har ju lite annorlunda tillvägagångssätt än andra och jag undrar om det är några andra som har erfarenhet av detta? Vi har nyligen fått ett erbjudande om att ansöka om ett barn men gör ju det i konkurrens med andra så risken är att vi får ett nej och snällt får börja vänta igen. Det hade varit skönt att byta erfarenheter men några som gått via samma lista. Eftersom det ärlättare sagt än gjort att sammanställa denna ansökan... Finns det några såna?

  • Svar på tråden Sn-lista från Litauen
  • Jezziie

    Jag och min man är intresserade av att adoptera från Litauen. Men visste inte att dom har en SN-lista. Tack för infon ville jag mest skriva.

  • Nican

    Jag och min man håller som bäst på att göra iordning vår ansökan för ett barn via SN-listan i Litauen. Det känns ganska jobbigt just detta att vi måste lägga ner så mkt energi på alla intyg osv och inte ha en aning om ifall vi kommer bli utsedda till detta barnets föräldrar. Det krävs ju både massa specifika intyg och ett ruskigt bra ansökningsbrev. Vi har några veckor till på oss att få ihop de sista papperna och sedan blir det en jobbig väntan innan vi får besked.

  • Binta

    Nican: Ja, det är ingen enkel match att få ihop dessa ansökningar.. Det är tufft att se bild och läsa på om ett litet frö och sen försöka hålla distans till det när man så gärna vill att det ska gå vägen. Tänkte just tanken att vi kanske ansöker om samma frö? Vet du om frågan går till fler i samma land?

  • Jezzi72

    Hej!

    Vi har adopterat en liten kille från Litauen. Har varit hemma med honom i ett halvår nu :)

    Sökte honom via SN-listan. Och som jag fick förklarad för mig var vi ensamma i Sverige med att ansöka. Men det kunde komma ansökningar från andra länder.

    Känner igen det där med att distansera sig när man skickat in ansökan. Vi fick nämligen söka om 3 andra barn också - vilka vi inte fick utan dom gick till andra länder. På fjärde försöket fick vi dock våran August - o kan ni tänka er - det var ju precis honom vi väntat på i flera år. :)

    Har ni frågor ang ansökan får ni gärna maila mig så ska jag försöka svara så gott jag kan.

     /Jezzi        
    albronco@hotmail.com

  • Nican

    Binta, jag har frågat om det är fler familjer som ansöker om samma kille som vi ansöker om och har fått bekräftat att vi är den enda svenska familjen men att de inte kan svara på hur många familjer från de andra länderna som också ansöker. Tror att det brukar vara så att bara en familj från BFA får möjligheten på ett specifikt barn.

    Jezzi72, jag skickar ett privat mail till dig för jag är jättenyfiken på massor =)

  • Annwika

    Vi har också gått igenom detta och fick då reda på att varje organisation får välja en familj som kan ansöka. I Sverige finns ju bara BFA som arbetar mot Litauen men i andra länder, som t ex USA och Italien finns det många olika organisationer som förmedlar adoption från L. Detta gör att det kan komma många ansökningar från Italien men bara en från Sverige. Vi ansökte om två flickor som i stället hamnade i något annat land. Hårt just då när vi tittat jättemycket på de få bilderna och hade fått mycket possitiv respons från BFA. Nu är vi i stället föräldrar till tre jättefina barn (biologiska syskon) från Polen och som Jezzii72 skriver, så var det ju precis dom som skulle bli våra!

  • Binta

    Det känns som att detta kan gå precis hur som helst och med tanke på att vi fick en förfrågan några dagar efter att våra papper landade i Litauen så lutar det kanske åt att vi inte väljs.. Men å andra sidan har vi en nedrans bra ansökan och bra intyg... Hur som så börjar väntan och osäkerheten att kännas som vardagsmat nu tyvärr..

  • Ninnii

    Hej Binta!
    Vi fick en förfrågan om ett barn två veckor efter att vi skickat våra papper till Litauen. Och vi blev utvalda! Vi har nu varit hemma i några månader med vårt barn. Så det kan faktiskt gå vägen. Lycka till!!!

  • Binta

    Åh!, Ninnii, vad skönt att höra att det faktiskt kan gå bra fast det går snabbt! SKickade in papperen igår så nästa vecka är de säkert på plats i Litauen.. Bara väntan kvar.. Hur lång tid tog det från att ansökningarna skulle vara inne och ni fick besked? Tack!!!!!

  • Ninnii

    Oj, vad fort man glömmer... Men vi fick barnförfrågan den 4 dec och fick barnbeskedet 31 dec. Antar att det tog en vecka eller så att skriva ansökningsbrevet. Hoppas att det går vägen för er! Vi kände direkt när vi fått förfrågan att det var vårt barn så det var en jobbig väntan tills vi fick beskedet. Lycka till!

  • Binta

    Oj, ja då gick det snabbt! När vi fick förfrågan så hade vi 4 veckor på oss att fixa intyg och skriva ansökan. Sen tillkommer väntan på beslut...

  • jadi

    Har adopterat två barn ifrån 72-timmars listan, SN. Dock inte ifrån Litauen utan Kina.

Svar på tråden Sn-lista från Litauen