mjölkfri barngröt?
finns det någon gröt som är fri från mjölkprotein till barnen från 4 månaders? eller ska man göras egen gröt då?
finns det någon gröt som är fri från mjölkprotein till barnen från 4 månaders? eller ska man göras egen gröt då?
Ekogo och sinlac rekommenderas från sex månader eftersom de inte får riktas till barn yngre än så.
Jag mailade dem och frågade och fick till svar (från båda) att med tanke på fiberinnehåll osv fungerar gröten bra från ca fem månader.
Annars kan du som sagt göra gröt själv. Havremjölk/rismjölk kokas med havremust/rismjöl/majsmjöl/havregryn/pama minutris till gröt. Gott med fruktpuré eller att koka gröten med mixade torkade aprikoser tex.
Finns ju en sort men minns ej namnet på den tyvärr.. eller om den e från 4 mån. Men kolla i vanliga affärerna för den brukar då finnas där-
köps den barngröten i vanliga affären? för jagsåg häromdagen att nestle o semper har från 4 månader. min son spyr så mycket o det förtjockningsmedel som finns är det mjölk i så jag kommer bölrja vid 4 mån med gröt nån gång så han inte spyr upp det lika fort
Gör egen gröt istället.
Mal havregryn till ett pulver, ha i lite maizena och lite dextropur. Samma som köpegröt -fast billigare. Glöm bara inte att gröten måste koka ca 3min.
Köp snabbhavregryn.
Ta ½ dl havregryn och 1 dl vatten.
Skjuts in i micron på full effekt till det blir som en bubbla.
Ta ut - rör om - låt svalna - servera
Qmiss lyckadQ vanlig maiza mjöl eller? o vart köper man dextropur? o vad är det för någe hehe
Skippa dextropur.
Varför ha i socker i gröten???
Jag är också emot socker, men barn behöver socker också.
Det är idioti att ta bort allt socker från maten.
TS: Ja vanligt maizena. Om du läser på förpackningen står det också att man kan göra gröt.
Dextropur är fruktsocker på pulver och finns vid i alla vanliga matbutiker.
MIn Elvira var mjökallergiker tom 8 månaders ålder och vi började med sinlac gröten när hon var 4 månader, inga problem alls
Lycka till!
Lisa