• Anonym

Så nervös för ultraljud imorgon!!

Har efter en mkt jobbig graviditet äntligen blivit dags för ultraljud imorgon. Men jag är så nervös att jag mår illa. Haft väldigt ont i flera veckor (blivit nekad vul för att jag ej blött)

Hur ska jag kunna sova inatt, så nervös att dom ska hitta något fel eller att barnet inte lever :(  

• Svar på tråden Så nervös för ultraljud imorgon!!
  • Diablo

Försök att tänka positivt, det är inte bra för bebben i magen av en stressad mamma. Ta några djupa andetag och försök att inte låta tankarna jaga upp dig. Alla är vi nog nervösa inför ultraljudet. Min bebis hade inte gjort sig till känna alls, men där var han, och hjärtat tickade på så fint. Hoppas allt går bra i morgon.

Lycka till!   

Har man tur behöver man inget vett!
  • Anonym

Så va de för mig med me första o nu e jag gravid me andra i vecka 25 men inget fel de e nåt som ingår att man tänker sådär Vi berättade till o med me första efter vi gjorde rutin ultraljudet o nu me andra berätta vi i 3 månaden Vilken vecka e du i? Ska ni ta reda på könet? Berätta hur de gick imorgon 

• Anonym

Tack föra era svar!

Är i v 18 imorgon enl mina beräkningar (17+0) 
    Vill inte veta kön och i min kommun får man inte heller veta, visst några jag känner har fått veta men en frågade fick till svar: Där har du dörren, vi sysslar inte med sådant här....

• Anonym

Vill bara säga att det inte är farligt att vara orolig för barnet i magen som det skrivs här innan. Stress är inte bra men oro är inte samma som stress. Jag har diskuterat just det med min bm då jag av naturlig anledning är sjukt orolig för den lille i magen... Jag hade sjuk ångest innan mitt rutinultraljud och då hade jag ändå gjort ett antal innan. Oftast så ser det ju faktiskt bra ut så du får hoppas på det och försök tvinga in tankarna på något annat så kan du säkert somna! Hoppas allt ser bra ut i morgon!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-29 22:53:27 följande:
    Vill bara säga att det inte är farligt att vara orolig för barnet i magen som det skrivs här innan. Stress är inte bra men oro är inte samma som stress. Jag har diskuterat just det med min bm då jag av naturlig anledning är sjukt orolig för den lille i magen... Jag hade sjuk ångest innan mitt rutinultraljud och då hade jag ändå gjort ett antal innan. Oftast så ser det ju faktiskt bra ut så du får hoppas på det och försök tvinga in tankarna på något annat så kan du säkert somna! Hoppas allt ser bra ut i morgon!
    Skönt höra då jag mått väldigt dålig psykiskt, dock ej stressat.
  • Anonym

3 tim kvar och jag mår illa av nervositet :(

• baby87
    Anonym skrev 2012-01-30 10:52:58 följande:
    3 tim kvar och jag mår illa av nervositet :(

Ingen fara du ska se de kommer gå hur bra som helst Så kännde ja med båda mina ul när ja gjorde . Lycka till o berätta hur de gick . E de första barnet?
    (¯`v´¯)Pojke 2008 21/4 BF Pojke 2012 16/5(¯`v´¯)
  • Anonym
    baby87 skrev 2012-01-30 11:27:00 följande:

Ingen fara du ska se de kommer gå hur bra som helst Så kännde ja med båda mina ul när ja gjorde . Lycka till o berätta hur de gick . E de första barnet?
    Tack!

Det är andra barnet. Med första mådde jag som en princessa, precis tvärtom nu. Haft så ont dessutom. Försöker vara positiv, kan ju ändå inte påverka något. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym skrev 2012-01-29 22:57:23 följande:
    Skönt höra då jag mått väldigt dålig psykiskt, dock ej stressat.
    Jag har en väldigt jobbig grej bakom mig och när vi var på inskrivning så fick vi några broschyrer bla en om stress och då var barnmorskan väldigt snabb med att påpeka att oro inte är farligt (hon visste ju vad vi hade varit med om och vet vilken oro vi har och kommer att ha)...

Jag hoppas att allt går bra för dig idag! 
  • Anonym

Hemma och jag såg ett levande foster. Tårarna bara sprutade! Dock är jag mindre gången än vad som stod ca 2 v ( har vetat det hela tiden, men dom lyssnade ej...lång mens cykel) så jag ska få göra ett till ultraljud om 17 dagar. 

Frågade 2 ggr om det berodde på något annat, men nej det jag sett ser fint ut, men bir ändå nervös.Dom tittar på så mkt sa hon.

Underbar se bebisen iaf!!!

Är i v 17 (16+5) måste dom verkligen göra ett till ul då? Är rädd...       

• Anonym (JJ)
    Anonym skrev 2012-01-30 14:31:20 följande:
    Hemma och jag såg ett levande foster. Tårarna bara sprutade! Dock är jag mindre gången än vad som stod ca 2 v ( har vetat det hela tiden, men dom lyssnade ej...lång mens cykel) så jag ska få göra ett till ultraljud om 17 dagar. 

Frågade 2 ggr om det berodde på något annat, men nej det jag sett ser fint ut, men bir ändå nervös.Dom tittar på så mkt sa hon.

Underbar se bebisen iaf!!!

Är i v 17 (16+5) måste dom verkligen göra ett till ul då? Är rädd...       
    Vad skönt. Förmodligen gör de bara ett till för att det skiljer så mycket på vad de trodde (även om du sagt något annat) och hur verkligheten faktiskt är och då ska de nog bara kolla så att den växt så mycket som den bör ha gjort på 17 dagar. Tror alltså inte att du behöver vara det minsta orolig!
  • Anonym
    Anonym (JJ) skrev 2012-01-30 14:35:43 följande:
    Vad skönt. Förmodligen gör de bara ett till för att det skiljer så mycket på vad de trodde (även om du sagt något annat) och hur verkligheten faktiskt är och då ska de nog bara kolla så att den växt så mycket som den bör ha gjort på 17 dagar. Tror alltså inte att du behöver vara det minsta orolig!
    Växt som den ska? Det låter ju inge bra?
  • Anonym (Lugn)
    Anonym skrev 2012-01-30 20:03:13 följande:
    Växt som den ska? Det låter ju inge bra?
    I normala fall gör man ju ul i v 18 så det tycker jag inte är ett dugg konstigt att du fick den nya tiden.
  • Anonym (JJ)

Eftersom att du enligt beräkning och ultraljud skiljer två veckor i tid så vill de nog bara dubbelkolla att den växer i den takt som den ska men eftersom att du är i den veckan som du trodde pga din långa menscykel så är det ju inget att oroa sig för. Jag tycker att du ska andas ut för på det du skriver så låter ju allt jätte bra. De är bara lite extra noggranna så var glad för det istället!

• Anonym
    Anonym (JJ) skrev 2012-01-30 22:19:12 följande:
    Eftersom att du enligt beräkning och ultraljud skiljer två veckor i tid så vill de nog bara dubbelkolla att den växer i den takt som den ska men eftersom att du är i den veckan som du trodde pga din långa menscykel så är det ju inget att oroa sig för. Jag tycker att du ska andas ut för på det du skriver så låter ju allt jätte bra. De är bara lite extra noggranna så var glad för det istället!
    Tack för ditt svar!

Hon sa att jag är ca 2 veckor fel beräknad med tanke på bebis storlek vilket stämmer med min beräkning. Så jag ska försöka slappna av, men det är svårt när det varit så jobbigt hitintills,

Övrigt så allt bra ut. Jag frågade 2 ggr om allt verkligen såg bra ut, ja svarade hon, det hon kunde se. Bebisen rörde sig och det fanns ben och armar :)
  • Anonym (JJ)

Jag förstår det men om det var så att hon inte kunde se allt de ska kolla (vilket inte skulle vara konstigt eftersom att du är tidigare i graviditeten än vad man brukar vara vid rutinultraljud) så är det ju även en anledning till att de vill göra ett till. Jag tror inte du behöver oroa dig alls men jag förstår verkligen om du tycker det är svårt. Det du kan göra är ju att ringa och prata med din barnmorska för hon bör ha fått svaret från ultraljudet. Hon kan nog svara på mer exakt varför de vill göra ett till ultraljud och även lugna dig för som sagt jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig. Att de inte ser allt händer ju även när folk gör ultraljud i "rätt" vecka då fostret kanske ligger på ett sätt som helt enkelt gör att de inte ser allt, är det då något viktigt som de måste kolla så får man göra ett till ultraljud. Sa hon som gjorde ultraljudet att allt såg bra ut så ska du lita på det tycker jag!

• Anonym
    Anonym (JJ) skrev 2012-01-31 07:57:52 följande:
    Jag förstår det men om det var så att hon inte kunde se allt de ska kolla (vilket inte skulle vara konstigt eftersom att du är tidigare i graviditeten än vad man brukar vara vid rutinultraljud) så är det ju även en anledning till att de vill göra ett till. Jag tror inte du behöver oroa dig alls men jag förstår verkligen om du tycker det är svårt. Det du kan göra är ju att ringa och prata med din barnmorska för hon bör ha fått svaret från ultraljudet. Hon kan nog svara på mer exakt varför de vill göra ett till ultraljud och även lugna dig för som sagt jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig. Att de inte ser allt händer ju även när folk gör ultraljud i "rätt" vecka då fostret kanske ligger på ett sätt som helt enkelt gör att de inte ser allt, är det då något viktigt som de måste kolla så får man göra ett till ultraljud. Sa hon som gjorde ultraljudet att allt såg bra ut så ska du lita på det tycker jag!
    Du har så rätt! Tack :)
Svar på tråden Så nervös för ultraljud imorgon!!