• barahon

Min sambo vill inte ha gemensam ekonomi!

Jag och min sambo flyttade tillsammans för ungefär ett halvår sen och vi väntar i mars vårat första barn. Problemet är bara att jag vill ha delad ekonomi men detta håller inte min kille med om.. Det är väldigt mycket ditt och mitt och vi delar rakt av på hyra osv, vilket stör mig. Men det jag inte förstår är att det är jag som tjänar några tusen mera än vad min kille gör, men ändå så förstår han inte varför man skall ha gemensam ekonomi. Jag sköter min ekonomi till punkt och pricka, har inga lån eller något annat som kan påverka att han inte vill delad med mig. Just nu går jag på havandeskapspenning och känner ändå en stress att jag inte har koll på vad jag tjänar längre och hur jobbigt det blir att få i hop allt med ett spädbarn i hemmet också..
    Hur får man sin kille att ändra åsikter ang gemensam ekonomi?
    Är det någon som har delad ekonomi även om de har gemensamt hushåll och barn?

• Svar på tråden Min sambo vill inte ha gemensam ekonomi!
  • h8him

Ska han vara föräldraledig halva tiden? Hur tänker han att ni ska försörja barnet?

• Whitetrash86

finns många som har delad ekonomi hela livet som barnfamilj..

bäst kanske skulle vara att gå till ett möte på banken där ni kan få ett för mot nackdelar med det hela. Ni kan ju även själva skriva ner vad ni tycker är för och nackdelar med gemensam och delad. 

• Minne00

Kan det vara så att han k'nner att han inte vill att du skall ta ett större ansvar för att dr in pengar ... eftersom du tjänar mer menar jag ..... jag är nämligen sådan mot min man.... han tror att vi har gemensam ekonomi men tji fick han! Jag kan gå pank i veckor även om han har pengar bara för att inte känna att jag är beroende av honom...

kanske fjantigt men viktigt för mig! 

• Stella Jaded

Förutsätter då att han tänkte vara föräldraledig exakt halva tiden, annars kan du ju börja med att be honom förklara den tankegången.

I övrigt kan du inte övertala honom till att dela ekonomi med dig. Det där är något ni skulle ha kommit överens om från början.  

• barahon

Det är planerat att han skall vara föräldrar ledig halva tiden, dock har han sparade pengar på banken (som jag även sagt att jag inte tänker röra) så han vet att han klarar sig utan min hjälp. Har försökt få honom inse att jag vill inte få mer än 10 000 mer än honom och han måste ta sparade pengar för att gå runt.. Hur tänker man då? Jag vill ju bara att vi ska vara där för varandra men han tänker lite mera allt löser sig i slutändan ändå...
    Kanske borde gå till banken och snacka med dom, men känns mera som ha inte litar på mig pga av att jag är sex år yngre än honom. Alltså att han har mera livserfarenhet eller något... ?? 

• vitruviandude

En del (många) människor ser nog den där månadslönen på kontot som ett bevis på att man duger och har ett värde i sin yrkesroll och om då lönen blandas ihop med en annan persons inkomster så kanske den där direkta kopplingen mellan arbete och belöning försvinner (Särskilt om man har ett yrke som inte ger någon annan återkoppling mellan mödan man lägger ned och erkännande från arbetsgivare/kollegor.) Kan det vara något sådant?

• Ravenna

Har man ett barn tillsammans så bör man se gemensamt på ekonomin. Det är det som är mest hållbart när det finns ett barn i bilden. Tänk på att föräldraledighet påverkar pension mm, så den som är mest ledig (och får lägst inkomst) då också får sin pension påverkad. VAB-dagar och annat påverkar också, samt att du utsätter din kropp för risker och som mamma får du andra karriärsmöjligheter än han får. Det enda vettiga i en situation med barn är att dela på ekonomin. Annat blir det bara bråk och dåliga känslor av.

• katalysator

Du behöver nog prata med honom för att lista ut lite mer konkret vad det är han är orolig för. Jag kan tänka mig många svar på den frågan, till exempel:

1. Han vill inte känna att han bidrar mindre än du. (Kräver dialog och resonemang runt hur livet ser ut för er tillsammans och hur det kommer se ut i framtiden.)
    2. Han är orolig för att känna sig låst och behöva be om lov så fort han är sugen på en chokladbit eller ett nytt tv-spel. (Kan lösas t.ex. genom att ni båda får en tydligt avsatt egen fickpeng varje månad, och kanske pengar för "eget sparande" också).
    3. Han vill inte tappa kontrollen över sin egen ekonomi. (Kan lösas genom att ni t.ex. sätter upp tydliga rutiner för vem som ska betala räkningarna, vilka konton ni ska använda, hur mycket ni ska spara varje månad, etc.)
    4. Han oroar sig för framtiden och för vad som händer om ni splittar någon dag. (Tråkigt men bra att planera för, speciellt om ni börjar pytsa in olika mycket pengar på gemensamma sparkonton).

• Elaifiknow

Varför måste ni ha gemensam ekonomi?

Varken min man eller jag vill ha gemensam ekonomi. Man måste inte ha det om man inte vill. Vi har aldrig bråkat om ekonomi (vanlig fördom/myt här på FL: att alla par med separat ekonomi bråkar om pengar hela tiden och den ena äter oxfilé medan den andra äter nudlar. Suck.).

• Purpurbräcka

Om ni delar lika på föräldraledighet och vab, och ni har en livsstil (boende, matvanor etc.) som var och en har råd med, så är det enda argumentet för gemensam ekonomi att du tycker att det känns bäst så.

Å andra sidan är väl enda argumentet för separat ekonomi att han tycker att det känns bäst så. Men du kan ju inte direkt tvinga på honom dina pengar...

Om han vill känna sig självständig och leva på enbart sina egna pengar så kan han väl få göra det? Du finns ju alltid där för honom om det skulle krisa, och du är förmodligen det största känslomässiga stöd han har här i livet. Det kanske räcker?

Svar på tråden Min sambo vill inte ha gemensam ekonomi!