• mammaJ2012

Flytta in i pojkväns hus, måste jag köpa mig in?

Jag och min pojkvän funderar på om jag ska flytta in till honom, han äger ensam ett hus. Han har ett lån på huset och han har lagt ut pengar på att renovera själv lite halvdant, som kök, vardagsrum mm. Lånet är på några hundratusen, jag har inte koll på exakt hur mycket det rör sig om.

Vi funderar iaf på att jag ska flytta in hos honom.Och han vill att jag ska köpa mig in i huset, betala hälften av vad han gav för huset plus för renovering. Men jag känner mig tveksam. Jag är arbetslös och lever på a-kassa. Har ingen lust att skaffa mig en stor skuld just nu eller inom en snar framtid.. Jag kommer få barn nu om några dagar. 

Jag vet inte om det är så man brukar göra? Jag tvekar eftersom jag har dålig ekonomi, men då säger han att jag ska ta lån när jag har fast jobb igen. Och fram tills dess betala lite hyra.

Men vi har andra planer också och det är att flytta till ett annat ställe och sälja hans hus. Men det är väl något år bort vi tänkt flytta då kanske.

Hoppas det inte låter för rörigt nu. Men jag undrar om man brukar köpa sig in för att bo tillsammans med någon.

Och hur mycket skulle jag ha rätt till om det tog slut? Det är väldigt bra mellan oss dock. Jag har hört att om man är sambos skulle det ta 7 år innan jag har rätt till hälften.
    Hjälp mig ni som vet eller har råd att komma med! 

• Svar på tråden Flytta in i pojkväns hus, måste jag köpa mig in?
  • Whitetrash86

jag har aldrig hört att man ska köpa sig in eller sitta och betala hyra... asså, visst tar man och hjälper till till den mån man kan eftersom man bor där och att man lever tillsammans.. så okey, på sätt och vis tar man väl och betalar en hyra.

men.. nej ska skulle aldrig ta ett lån på x antal hundra bara för att få bo tillsammans med sin partner!

Lån kommer ni ju ta tillsammans när ni väljer att flytta och köpa ett gemensamt hus isf.

• rockaroll

Det är ju en trygghet för dig att äga halva huset om ni inte är gifta. Men å andra sidan, om ni tänkt flytta om bara ett år känns det ju onödigt när du redan har dålig ekonomi och dessutom kommer vara mammaledig. Ta lånet till det nya boendet sen istället, och hjälp till så mkt du kan med hyra och räkningar så länge.

• Äppelpaj80

Om du inte betalar något så har han rätt till hela huset vid en separation. Om ni funderar på att köpa något annat tillsammans om något år tycker jag du ska vänta tills dess med att ta ett gemensamt lån. Finns ingen anledning för dig att nu betala halva huset + renovering. Bidrar till hyran kommer du väl göra iaf? Dessutom antar jag att det är ert barn du ska föda och då lär väl han stå för de mesta under den tiden du är föräldraledig?

• Äppelpaj80

Om du skulle äga hälften så har du rätt till hälften. Men det är nog ingen som helst chans att du får ett lån på några 100 tusen om du är arbetslös vilket som?

• Ms H

Jag tycker att det är självklart att du antingen köper in dig ELLER betalar "hyra". Jag skulle föredra hyra både om jag var den som hade huset och om det var jag som skulle flytta in. när man bott tillsammans ett tag och man vet att man vet att man vill bo kvar i just det huset, kan man köpa in sig i huset. Man bör vid hyra I FÖRVÄG tillsammans bestämma hur (kan vara inte alls) man ska dela på plötsligt uppkomna kostnader i huset. Det finns inga rätt och fel, men man behöver vara överens för att det inte ska leda till problem.

Om du INTE köper in dig i huset så spelar det ingen roll hur länge du bor där, vid separation är huset ändå hans. Det beror på att sambolagen endast täcker bostad som är INKÖPT för gemensamt bruk och när han köpte huset var det ju inte för att ni två skulle bo där tillsammans. Om din sambo skulle avlida har du inte rätt att bo kvar heller. Om du däremot köper in dig, så skulle huset ingå i bodelningen vid separation. Vid dödsfall får du lösa ut den som ärvt hans halva om du vill bo kvar, om du inte vill bo kvar har du rätt att få ut pengar för din del.

Rekomenderar er att skriva ett samboavtal när ni flyttar ihop.    

• Havsjungfrun

Jag betalade "hyra" de första åren. När vi sedan gifte oss skrev min man över halva huset på mig. All renovering och tillbyggnad efter det har vi betalat gemensamt, även de lån han hade på huset innan jag kom in i bilden. Tycker att du ska ligga lite lågt, särskilt om ni tänkt att ev. köpa ett annat hus snart då kan ni självklart köpa det gemensamt.
    Som samboende med barn är det dock viktigt att ha ett skrivet testamente. 

• Ravenna

En vettigare lösning tills du skaffar jobb, är väl att du betalar en rimlig del av drift- och räntekostnaderna till en början.

Jag tycker att ni ska prova på att bo ihop innan du eventuellt köper in dig. Du ska absolut inte köpa in dig direkt om du inte har jobb! Det är inte ens säkert att banken beviljar dig lån under sådana omständigheter. Jag skulle bli MYCKET förvånad om banken ville låna ut pengar till ett halvt hus åt dig om du inte har något jobb.

Innan du har en anställning är det ett orimligt krav från hans sida. Föreslå en lämplig fördelning av månadskostnaderna istället.

Svar på tråden Flytta in i pojkväns hus, måste jag köpa mig in?