• Bublanski

Hunden harklar sig och spyr

Min hund har varit hos mina föräldrar i helgen och vi hämtade honom igår. Allt var bra under kvällen, innan vi for hem, och han har varit som vanligt tidigare. I bilen hem började ha harkla sig och spydde. Han älskar bilen och är absolut inte den som blir åksjuk och han spyr verkligen aldrig! Han har alltid varit den där knäppisen som fått tag i, och tuggat i sig, allt från pinnar till sockor och skor Glad

Jag var i alla fall uppe med honom större delen av natten och även ute på en kort promenad och han var sitt vanliga glada jag och han drack vatten innan vi gick ut. I morse när husse for på jobbet fick han därför lite mat. Men så spydde han igen för en halvtimme sedan, i sängen. Blir väl e1 1/2 timme efter att han åt ungefär.

Kanske har han lyckats fått i sig något som fastnat? Han smet en sväng igårkväll när vi var hos mina föräldrar och han skulle ut. Vi kollade och kände ner i svalget på honom men såg/kände igen konstigt. Det kanske är tidigt att börja oroa sig men det är inte likt honom att spy Gråter

Så avvakta eller åka in till veterinären?

• Svar på tråden Hunden harklar sig och spyr
  • slutatsnusa

ring veterinär.
    jag har en gissning, men det skriver jag inte för då får jag säkert nån på mig.
    du kan väl återkomma och berätta

• Bublanski

Jag ringt och fått tid till kl 12. Jag känner ju honom och vet att det här inte är normalt. Betalar hellre veterinären pengar "i onödan" än väntar och riskerar hans hälsa. Jag uppdaterar om hur det går för oss!

• slutatsnusa
    Bublanski skrev 2012-01-30 09:11:48 följande:
    Jag ringt och fått tid till kl 12. Jag känner ju honom och vet att det här inte är normalt. Betalar hellre veterinären pengar "i onödan" än väntar och riskerar hans hälsa. Jag uppdaterar om hur det går för oss!
    helt rätt!
  • Binegar

"Han har alltid varit den där knäppisen som fått tag i, och tuggat i sig, allt från pinnar till sockor och skor Glad"

Jag blir arg. Det är inte hunden som är en "knäppis"! Det är NI som inte tränat på det där eller hundsäkrat ert hem tillräckligt. Att en hund tuggar i sig ditt eller datt är inte okej. Just för beteendet som kan eskalera och just för hundens hälsa. Hur gammal är hunden?

Han har säkert tuggat i sig något skit som satt magen i snurr.
    Men bra att du ringt veterinären. Hoppas det är bra med hunden. Men ta bort beteendet om att äta opassande saker snarast. Det är inte nyttigt alls.

Uppdatera gärna när du varit hos vet!

• Bublanski

Han är kvar på djursjukhuset och röntgen och prover såg bra ut men de vill göra fler tester och kontraströntgen. Förhoppningsvis är det inget fel utan bara sånt som händer ibland. Han var dock uttorkad och får dropp.

Binegar skrev 2012-01-30 09:18:21 följande:
    "Han har alltid varit den där knäppisen som fått tag i, och tuggat i sig, allt från pinnar till sockor och skor Glad"

Jag blir arg. Det är inte hunden som är en "knäppis"! Det är NI som inte tränat på det där eller hundsäkrat ert hem tillräckligt. Att en hund tuggar i sig ditt eller datt är inte okej. Just för beteendet som kan eskalera och just för hundens hälsa. Hur gammal är hunden?

Han har säkert tuggat i sig något skit som satt magen i snurr.
    Men bra att du ringt veterinären. Hoppas det är bra med hunden. Men ta bort beteendet om att äta opassande saker snarast. Det är inte nyttigt alls.

Uppdatera gärna när du varit hos vet!
    Nu är det faktiskt så att han är 3 år och inte tuggar på så mycket annat än ben och pinnar men när han var valp kunde man aldrig veta vad han skulle få tag i. Det är alltså inte ett beteende som finns kvar men man kan ju aldrig vara helt säker och jag kan omöjligen svära på att han inte skulle tugga i sig något han hittat utomhus i ett obevakat ögonblick. Anledningen till att jag överhuvudtaget tog upp det var för att jag vet att han hittat på diverse knas när han var liten men aldrig blivit dålig av det. Därför blir man ju väldigt orolig nu när han för ovanlighetens skull är dålig och vi inte vet vad det kan bero på.
  • Bublanski

Han blir kvar över natten, fortfarande har de inte hittat något som verkar fel men han behöver sin dropp och det är bättre han är där och får hjälp om han blir sämre. Det är bara så tomt här hemma Rynkar på näsan

• slutatsnusa
    Bublanski skrev 2012-01-30 17:57:45 följande:
    Han blir kvar över natten, fortfarande har de inte hittat något som verkar fel men han behöver sin dropp och det är bättre han är där och får hjälp om han blir sämre. Det är bara så tomt här hemma Rynkar på näsan
    va tråkigt.
    jag hade "hoppats" på kennelhosta.
    det var ju bra att du åkte in. håller tummarna för er
  • Bublanski
    slutatsnusa skrev 2012-01-30 21:41:27 följande:
    va tråkigt.
    jag hade "hoppats" på kennelhosta.
    det var ju bra att du åkte in. håller tummarna för er
    Tack!
    Gubben har fått komma hem, han hade inte tuggat i sig något som fastnat så det var ju skönt! Han skulle däremot få specialfoder nu och lite mediciner för magen men inget konkret fel hittades egentligen. Lite förstorad bukspottkörtel men ingen inflammation eller så.

Vi kommer låta honom äta det här fodret så länge det behövs och sedan gå över till färskfoder. Det har vi redan pratat om att göra för vi har hört att hundar kan få problem med till exempel magen och allergier av torrfoder. Tänkte prova Nordic som vi hört mycket bra om.
Svar på tråden Hunden harklar sig och spyr