• FavvoJonna

Ni som jobbar oregelbundna tider, hur står ni hos fsk?

Jag jobbar oregelbundna tider, helger, kvällar o dagar. Ett arbetspass kan vara 11 timmar, 9 tim eller 8 tim. När vi på jobbet vabbar får vi inte alls ut 80% av lönen utan snarare runt 60-70%. Hos försäkringskassan står vi på arbetstid - dagar men vi anser att vi borde stå på arbetstid- timmar eftersom vi jobbar så olika. Vi måste ju få mer ersättning om vi missar ett 11 tim pass än ett 8 tim?

På försäkringskassan vet de inte hur vi ska göra o på lönekontoret säger de att vi ska stå på dagar eftersom vi har månadslön. Men då får vi ju inte rätt ersättning!

En av oss fick prata med en från fsk som sa att vi självklart skulle stå på timmar men ingen innan eller efter det har bekräftat det.

Hur gör ni andra med fast anställning med oregelbundna tider? 

• Svar på tråden Ni som jobbar oregelbundna tider, hur står ni hos fsk?
  • Gladskit

Det är främst kollektivavtalet hos arbetsgivaren som avgör om ens årsarbetstid ska anges i dagar eller timmar. Det är inget man kan välja själv, tyvärr i vissa fall. Jag har alltid arbetat som tjänsteman och jobbat måndag-fredag. Hos min förra arbetsgivare angavs tiden i timmar, men numera är jag inom kommunal verksamhet och då är det årsarbetsdagar som räknas.
    För mig blir det inte så stor skillnad, men vi har jätteproblem om min man tex. vab'ar. Nu försöker vi undvika det just pga det blir så orättvis ersättning men han får inte heller 80% av sin ersättning.

Vab'en försöker som sagt jag ta, men när han är F-ledig så tar vi alltid hela veckor för att ersättningen ska stämma så bra som möjligt. Då får han X antal årsarbetsdagar i avdrag hos sin arbetsgivare och så söker vi ersättning för 7 kalenderdagar hos FK. Det är det närmaste vi lyckats komma.

När vår son var nyfödd hade vi en handläggare på FK som var extra insatt i hur ersättningen skulle beräknas för räddningstjänsten så henne ringde vi ofta till men hon har tyvärr slutat

• Karisma

Jag har månadslön och har just nu anmält dagar men ska ändra till timmar. Mitt företag bryr sig inte alls om jag jag lämnar till fk. (jag jobbar iof 2-skift, mellan 8.0-8.8tim per dag.

Du måste ju nästan få anmäla timmar om du vill det. Måste ju finnas ngt års snitt hur mga timmar du jobbar. Eller?

Ring fk igen, kanske får du prata med rätt person denna gången.

/K      

• FavvoJonna

Men det är ju galet, man måste ju få ut sin ersättning o om kollektivavtalet bestämmer så får man väl.. ja jag vet inte, gå till facket`?

Det där med föräldraledig känner jag oxå igen, min man tog ett par dagar fl o förlorade massor på lönen, då fick vi oxå höra att vi skulle ansöka om sju dagar hos fk. Förvirrat.. 

• FavvoJonna

Jag pratade med en på FK o han sa bara att där har de inget att göra med hur vår årsarbetstid står, det är helt upp till arbets givaren. I det här fallet kommunen då. Så om jag går in o skriver i timmar så stämmer det inte med det som de får från arb givaren o jag har ingen lust att bli återbetalningskyldig..

• Karisma
    FavvoJonna skrev 2012-01-30 14:33:22 följande:
    Men det är ju galet, man måste ju få ut sin ersättning o om kollektivavtalet bestämmer så får man väl.. ja jag vet inte, gå till facket`?

Det där med föräldraledig känner jag oxå igen, min man tog ett par dagar fl o förlorade massor på lönen, då fick vi oxå höra att vi skulle ansöka om sju dagar hos fk. Förvirrat.. 

Ja vägrar lönekontoret så prata med facket. Inga andra på din arbetsplats som har barn? Låter som sagt sjukt att ni förlorar pengar ni inte borde då ni tar vab. Du rullar väl på ett schema då borde ju årstimmar kunna tillämpas.

/K  
  • FavvoJonna

Jo vi är många på jobbet med barn o alla är vi lika irriterade. Nån har ändrat till timmar på fk men jag vet inte om jag vågar då det ju inte kommer stämma med det som finns från arbetsgivaren o jag har ju ingen lust att bli återbetalnings skyldig. Kanske ska ta det med facket då..

• Bolaget

Men har du månadslön så spelar det väl ingen roll hur många timmar du skulle jobbat en dag, du får väl löneavdrag per dag inte per timme?

• Gladskit
    Bolaget skrev 2012-01-30 16:37:22 följande:
    Men har du månadslön så spelar det väl ingen roll hur många timmar du skulle jobbat en dag, du får väl löneavdrag per dag inte per timme?
    Tyvärr så är det inte så enkelt, avdraget kan beräknas på olika sätt.
    Och om du själv tex. anger en ändring på Försäkringskassans hemsida så får din arbetsgivare en blankett som de fyller i där det bl.a. står om årsarbetstiden beräknas i timmar eller dagar, så det går inte att liksom välja själv.

Hos många arbetsgivare sker just vab-avdrag per timme, det är rätt.
    Men sen beror det på årsarbetstid i dagar eller timmar på hur F-kassan räknar ut din ersättning.
    För mig som arbetar i kommunal verksamhet görs dock avdrag med en kalenderdagsfaktor, vilket innebär avdrag per dag. Är jag borta del av dag så är det en procentuell uträkning av det här dagavdraget. Och då räknar även F-kassan fram min ersättning per dag.

Man skulle vilja att F-kassan synkade sina ersättningar lite bättre men det är bara att önska vidare där tror jag...
  • Svennis

Jag jobbar nätter och förlorar både på att vara föräldraledig och att VAB:a. Försäkringskassan räknar i dagar, 365 dagar på ett år men ett arbetspass för mig är ju värt så mycket mer eftersom jag jobbar så lite. De bara beklagar och säger att de inte kan göra något...

• FavvoJonna

Svennis, vad jag fattar det som efter att ha själv ha pratat med fk o även från svar här så kan inte fk göra något utan det beror helt på vad det står på papprena som arb givaren skickar in, kollektivavtalet. Så jag tänkte försöka kolla med facket. Det finns dom som jobbar natt på vårt jobb oxå som oxå förlorar massor.

• Svennis

Ja, det dras ungefär 1800 kr/ledig natt. Jag får 300 kr efter skatt från FK...

Svar på tråden Ni som jobbar oregelbundna tider, hur står ni hos fsk?