• Anonym

högre ob-ersättning

Nu är det dags att vi inom vården börjar att kräva högre ob!

Löjligt att om man jobbar julafton en lördag så skiljer det sig bara 40 kr mot en vanlig lördag.

Om man vill göra jobbet mer attraktivt så höjer man ob, då vill fler jobba, linjen blir mer attraktiv och det blir mer status.
     Handel har dubbel timlön efter 12 på lördag och hela söndag.
    I norge har de dubbel lön lördag kväll samt söndag kväll. Och ännu mer storhelg.

Så jag förslår att samtliga kommunal anställda börjar ställa krav för högre ob!
    Dubbeltimlön helg samt tredubbel storhelg! 
    Kom igen nu alla kommunalareSolig  vad tycker ni?

• Svar på tråden högre ob-ersättning
  • T4bb3

En bättre väg att gå är väl att höja grundlönen. Höja OB gynnar inte alla som jobbar inom yrket utan bara det som jobbar när det betalas OB.

• katalysator

Är du fackligt engagerad? Annars låter det som att du borde bli det, kommunal behöver sådana som du vid förhandlingsborden Glad

• Anonym

Ni har ändå bättre ob än Hotell- & restaurangfacket, där har man ingen OB på framtill kl. 16:00 och efter 16:00 så har man  otroliga 19:20 kr i timmer extra! Nog att jkag skulel jobba en julafton

• Anonym (Poängsystem)

På mitt jobb har vi inget OB, vi har istället ett poängsystem där olika arbetspass är olika mycket värda beroende på hur "obekväma"/impopulära de är. Det ger mig bra mycket mer pengar än om vi haft vanligt OB. Så jag är nöjd   Nej, jag är inte kommunalare, men jag arbetar inom vården.

• Anonym

Haha nej jag är inte facklig, jag har tänkt tanken Flört
    Grundlönen i sig är inte så dålig, jag har runt 145 kr i timmen.

Men ob är för dålig, även natt ob är på tok för liten. De som jobbar natt helg har inget mer än de som jobbar dag helg.

De i restaurang borde med protestera, om alla sitter hemma och bara tycker det är trist då lönen kommer och att det inte betyder mer att man ställer upp på tider som är obekväma, behöver ju göra sina röster hörda .

Hur mycket är tex en lördag värd i poängsystemet ?
    Eller midsommarafton? 

Vi måste få igenom detta centralt , till dom som arbetar just ob.
    När facket här pratade lokalt om höjd ob så argumenterade de att barnskötarna inte skulle tycka det var rättvist att vi som jobbade ob fick mer i potten.

Men de jobbar ju inte ob själva? De är välkomna att komma in och ta min julafton , eller att ta en helg om det tycker att det är för bra betalt.

Jag älskar mitt jobb, tycker det är mysigt att jobba helg,  men om man inte säger ifrån så händer ju inget! 

• Anonym (Poängsystem)

Ts, lördag är värd olika mycket beroende på vilken tid det är på lördag, tror t ex lördag natt är värd mer än lördag-dag. Så jag kan inte besvara din fråga riktigt, men jag får bra mycket mer än 47,1kr/h som kollektivavtalet anger. Vissa tider på lördagar kan jag få 100-150kr/h extra.

• Anonym

Håller verkligen med. Obn borde verkligen höjjas.. Det känns ju aldrig så jätte motiverande att jobba varken helg eller storhelg med den obn som finns nu.

• Anonym (SSK)

Det är inte OB inom vården som ska höjas utan grundlönerna inom många kategorier. OB lönen är skit samma, då man bara tjänar på det om man jobbar OB-tider vilket långt ifrån alla gör.

• Anonym
    Anonym (SSK) skrev 2012-01-30 14:29:34 följande:
    Det är inte OB inom vården som ska höjas utan grundlönerna inom många kategorier. OB lönen är skit samma, då man bara tjänar på det om man jobbar OB-tider vilket långt ifrån alla gör.
    Men ob behöver höjas just pga det ska bli lättare att få in  folk som vill jobba storhelger, vanliga helger mm.

De inom handel tjänar bra mycket mer än oss just pga deras ob är dubbel.

Det kan motivera lite mer att tjäna bra på helger, lite guldkant. För helgerna kan vi aldrig välja bort, vi måste jobba.
    Det finns ingen väg ikring. Vården måste fungera.

Visst kan grundlönen höjas, men just ob-tillägget måste blir mer attraktivt.

Det är ju något som är fel då en som jobbar inom handel på 75% har mer utbetalt en en uska på 100%.

För att göra yrket mer attraktivt och höja status, få mer sökande till linjer än vad det är nu, det är klassat som ett lågstatusjobb. Fast vi som jobbar med människor gör tusen gånger mer viktigt jobb än många andra.Vi hjälper människor ! 
  • En till mamma

Har pratar med facket angående att vi som jabbar natt har lika mycket som de som jobbar dag på helgen, deras svar var sådant att de inte vill jobba för att höja ob pga att det gör att man blir så sårbar. Blir man sjuk får man endast ersättning på timmlönen. 

De sa att de satsar allt för att höja grundlönerna i stället.

Men håller med att vi får aldeles för lite betalt för det jobb vi utför.     

• JA77
    T4bb3 skrev 2012-01-30 11:31:08 följande:
    En bättre väg att gå är väl att höja grundlönen. Höja OB gynnar inte alla som jobbar inom yrket utan bara det som jobbar när det betalas OB.
  • lavendeln

Jag kan inte förstå varför facket inte ens vill försöka få till detta.
    Finns det någon som tycker att det är likvärdigt att jobba lördag dag och natt??
    Då är det väl detsamma under vardagarna också.. Varför ob överhuvudtaget liksom..

• En till mamma

Jag håller med om att det är för lågt ob, men om man ser oss som jobbar natt så förlorar vi väldigt mycket att vara sjuka då man bara får pengarna för sin grundlön. inte ob. så det jag tycker man måste ändra på är att man får sjuklön på hela beloppet man skulle fått om man skulle jobbat.

• Anonym (SSK)

Sjuklönen beräknas på ens årsinkomst och där är ob inräknat... Så ja sjuklönen ingår även ob.

Svar på tråden högre ob-ersättning