Helt glömt bort folsyran!! Blir det nåt fel på barnet nu?
Hallå! Jag är i vecka 10 och kom precis på att jag helt glömt bort att äta folsyratabletter! Hur allvarligt är det? Är jätteorolig nu :(
Hallå! Jag är i vecka 10 och kom precis på att jag helt glömt bort att äta folsyratabletter! Hur allvarligt är det? Är jätteorolig nu :(
Oroa dig inte. Vi är många mammor som aldrig ätit en enda folsyretablett någonsin.
Japp tre friska barn, ingen extra folsyra utöver det man fått i sig genom kosten. Ingen av mina BM har rekommenderat det heller
Känns ju väldigt lugnande isåfall.. jag var helt säker på att ALLA åt det hehe.. :) men då behöver jag inte oroa mig kanske.
Jag har knappt ätit det under mina förra graviditeter, och ut kom bara friska pojkar! :)
Äter det inte den här gången heller.
Tomater och potatis innehåller ganska mycket folsyra har jag läst, och det vräker jag i mig så de kanske är därför? ;P
Du behöver inte oroa dig, Ts!! :)
Äsch, om det ska ha någon nyhet så måste man dessutom äta det innan man blir gravid. Ta det lugnt.
De säger ju att man ska börja äta det innan man är gravid för att det ska göra riktig nytta. (Bl.a är folsyra viktig när ryggmärgen bildas så fostret inte får ryggmärgsbråck. Händer typ v3, innan de flesta vet om graviditeten). Sedan är det bara bra komplement till kosten i övrigt för fosterutvecklingen, men äter man mycket frukt och grönt annars så är det ingen katastrof om man inte äter tabletter.
Jag glömde mina folsyretabletter jätteofta, men ut kom en helt frisk och stark pojke ändå :)
Jag tog inte en enda folsyretblett, och vad jag vet så mår bebisen bara bra=)
micalela.blogg.se
Inga tabletter här heller! Första fullt frisk och andra verkar må bra han med.