• kumquat

Babyolja varning

Jag vill uppmana alla att kolla innehållsförteckningen innan ni köper babyolja. Den kan nämligen innehålla mineralolja och det är inte bra! Jag läste innehållsförteckningen på en babyolja och i den var det bara mineralolja och inget annat! Mineralolja står oftast angivet som paraffinum liquidum men har även många andra namn. Här är vad det står om mineralolja på dermanords hemsida:

Det finns många olika namn på mineralolja, t.ex. paraffin och vaselin. Mineralolja gör huden beroende, samlas i kroppen och kan bidra till ledgångsreumatism.

• Svar på tråden Babyolja varning
  • Pico

De flesta babyoljor innehåller 100% mineraloljor. Jag skulle ALDRIG smörja in mig själv och ännu mindre mina (blivande?!) barn med en restprodukt av råolja!

• Jennie Brunflo

Det går utmärkt med olivolja till babyn.

Då slipper man fundera på innehållet.

• myskatt

Jennie Brunflo
    Vilken olivolja ska man köpa? Tips? Gärna exakt märke och sort då aldrig köpt olivolja nångång.

• kumquat

ja precis min tanke! Jag fattar inte hur företagen kan med att sälja dessa produkter! Det är både nyttigare och billigare att smörja med någon annan olja som tex olivolja men om man vill ha en som inte är så fet så välj rapsolja, jojobaolja (min favorit till mig själv =)), eller en torr olja som solrosolja eller tistelolja. Jag har själv inga barn men jag blev bestört när jag kollade innehållsförteckningen på babyoljan och tänkte att jag måste varna alla =). Och många hudlotions som vi smörjer oss med innehåller detta gift! Dove, nivea, ldb är bara att nämna ett fåtal som använder detta i sina hudcremer. Även apotekets aco serie innehåller mineraolja. Duscholjan är bara mineralolja.... Hur kan dom med?

• kumquat

Köp en kallpressad oliv olja. Det är det vikitgaste. Gäller alla oljor man skall smörja sig med.

• lillvilda

nää..fy det visste itne jag..jag kollade på oljan vi hade hemma..ACOs intim olja å den inhöll bara sånt!! nä fy jag slängde den nu direkt.

• kumquat

Ja jag får rysningar när jag läser innehållsförteckningarna på vissa produkter. Det finns även ett ämne som heter: Isopropyl myristate. det finns bland annat i acos färgade dagcreme och i ldbs färgade dagcreme. Så här står det om det ämnet på dermanords hemsida:
    Syntetiskt fett. Används istället för vegetabiliska oljor i hudvårdsprodukter. Kan reagera med triethanolaminer och bilda nya ämnen, vilka misstänks orsaka hälsoproblem.
    Orsakar pormaskar och har därför tagits bort av många tillverkare.

• Pico

Jag har gått utbildningen till spädbarnsmassage-instruktör och läraren som har många långa års erfarenhet varnade oss och bad oss varna föräldrarna för dessa barnoljor. Hon hade oxå försökt ta strid mot Johnson & Johnson och Barnängen. Deras kommentar var att om de skulle dra tillbaka oljorna och byta ut dem mot vegetabiliska oljor så skulle föräldrarna tro att företagen hade lurat dem i alla år....!!! Så de väljer att hellre fortsätta sälja död olja som lägger sig på huden och täpper till istället för oljor som låter huden andas och tillför näring! Men den största orsaken är nog helt klart att mineraloljorna är mycket billigare (konstigt eftersom bensinen är så dyr! ).

• kumquat

myskatt
    jag tycker du skall köpa druvans kallpressade rapsolja. Rapsolja är en halvfet olja som tas upp snabbare av huden än olivoljan som är en fet olja.
    Rapsoljan är minst lika bra som olivoljan. Läs gärna på www.shenet.se där står det en massa information om olika råvaror.

• Fru Glad

Hallå, jag fattar nog lite trögt men vad är det som är så faligt?

Svar på tråden Babyolja varning