• Callina

Kan man arbeta med djur utan utbildning?

Jag har ingen ekonomisk möjlighet att plugga och utbilda mig till ett annat yrke men skulle så gärna vilja jobba med djur och kunna försörja med på detta. Finns det något sätt? Jag förstår ju att man kan söka jobb i tex en djuraffär men helst vill jag inte jobba med att sälja djur på ett sådant "snabbt" sätt.

Har funderat på kortare kurser som hundtränare eller så men tror inte man kan försörja sig på det?

• Svar på tråden Kan man arbeta med djur utan utbildning?
  • Callan

Det är inte många yrken med djur som ger så bra betalt tyvärr.
    Veterinär kanske men tuff utbildning med ännu tuffare intagningskrav.

Hästar kostar oftast betydligt mer att hålla (foder och jobb osv) än vad man tjänar på dem vid en försäljning.
    Kurser för hundar tror jag man ska vara bra jäkla eftertraktad för att klara sig på enbart det.

Kanske hunddagis skulle kunna funka?
    Börja med att söka jobb (eller praktik) på ett och se hur du trivs. 

• Colisa

Jobb i stall krävs ju ingen lång utbildning för. Hundtrim. Avbytare? Slitigt, men verkar kul också om man är intresserad av lantbruksdjur. www.yobby.se/browse/description/tte-lantbruksavbytare
    hem.passagen.se/vastgot1/avbytare.html

Finns väl en hel del jobb som inte kräver någon direkt utbildning, men det är nog ett plus att ha gått t ex naturbruksgymnasium, och jag kan tänka mig att det är ganska många som gärna vill jobba med ffa hundar och hästar.

Svar på tråden Kan man arbeta med djur utan utbildning?