• rockdoll

Luktar "skunk" i badrummet.

Det luktar skunk i vårat badrum! Eller snarare surströmming skulle jag säga. 
    Vad fan kan det vara som orsakar sådan vidrig stank?

Jag har för mig att det inte luktade när jag flyttade in, dva i mitten av oktober 2011. Sen under november/december har det varit ett företag här och gjutit nya rör inuti de gamla. (Stambyte utan att byta ut stammarna)
    Och det är efter det jag tycker att det har börjat lukta. Direkt efter att dom varit här luktade det plast, men det gick över och sen har det sakta men säkert börjat lukta surströmming som sagt.

Är 100% säker på att det inte står nån surströmmingsburk under badkaret och luktar, men vad kan det vara? Vars börjar man felsöka? Gör det gärna själv om det går, för att få tag i bovärden är stört omöjligt just nu. 

• Svar på tråden Luktar "skunk" i badrummet.
  • Pickeli

Har du rengjort i brunnen och vattenlåset i både handfat och dusch på länge?

Google it!
  • NinaP
    Pickeli skrev 2012-01-30 13:53:21 följande:
    Har du rengjort i brunnen och vattenlåset i både handfat och dusch på länge?

Funderade på samma, och om du har gjort det, har du satt tillbaka allt ordentligt i golvbrunnen? Och finns det vatten i den? Om inte så kan det se till att det blir dålig lukt.
  • rockdoll

Båda; Vad innebär länge? Jag flyttade in i oktober och förutsatte ju att de som flyttstädade gjorde detta.
    Iofs så nu när ni säger det så kan ju vattnet i vattenlåset ha försvunnit när dom var här och skulle fixa med rören, eftersom dom plockade ner både toalett och handfat och lade dessa i badkaret. 

• Pickeli
    rockdoll skrev 2012-01-30 14:03:56 följande:
    Båda; Vad innebär länge? Jag flyttade in i oktober och förutsatte ju att de som flyttstädade gjorde detta.
    Iofs så nu när ni säger det så kan ju vattnet i vattenlåset ha försvunnit när dom var här och skulle fixa med rören, eftersom dom plockade ner både toalett och handfat och lade dessa i badkaret. 
    Det ska du inte förutsätta att flyttstädningen gör! Jag gör rent avloppet i duschen minst en gång i månaden. Det samlas ju rätt mycket hår och annat skit där i och det luktar precis som du beskriver - skunk- om det ligger kvar och ruttnar.

Om du spolar vatten i avloppen regelbundet så försvinner inte vattnet ur låset såvida det inte är något fel på det.

Testa rengöra avloppet på djupet, köp en typ flaskborste så du kommer ned en bit in i röret liksom. Rensa vattenlåset också i handfatet.
    Google it!
  • rockdoll

Jag får nog börja med vattenlåset och avloppet, och se om det blir någon bättring. 

Rättning; Sambon får göra det. Jag lär kräkas om det kommer massa mojs ur vattenlåset tillexempel. 

• Pickeli
    rockdoll skrev 2012-01-30 15:58:53 följande:
    Jag får nog börja med vattenlåset och avloppet, och se om det blir någon bättring. 

Rättning; Sambon får göra det. Jag lär kräkas om det kommer massa mojs ur vattenlåset tillexempel. 
    Du kommer märka rätt omgående om det är därifrån stanken kommer. Lycka till!
    Google it!
  • Ms H
    rockdoll skrev 2012-01-30 15:58:53 följande:

I så fall skulle jag rekommendera att du i framtiden gör rent vattenlåset kanse varannan månad, så hinner det inte bli så äckligt mellan gångerna.
  • rockdoll
    Ms H skrev 2012-01-30 16:17:17 följande:
    I så fall skulle jag rekommendera att du i framtiden gör rent vattenlåset kanse varannan månad, så hinner det inte bli så äckligt mellan gångerna.
    Mhmm, jag ska sätta sambon i arbete få fort han kommer hem! ;)
    maximum skrev 2012-01-30 16:19:35 följande:
    Död mus i väggen?
    Nej usch, det hoppas jag verkligen inte! Tror dessutom att det är betongväggar i badrummet, om jag inte minns fel.
  • Pappa G

Har det kommit efter att de relinade (nya "rör" inuti befintliga) så låter det ju som att det skulle kunna bero på att någon tätning kring detta arbete inte fungerar. .

• rockdoll
    Pappa G skrev 2012-01-31 13:23:39 följande:
    Har det kommit efter att de relinade (nya "rör" inuti befintliga) så låter det ju som att det skulle kunna bero på att någon tätning kring detta arbete inte fungerar. .
    Ja, jag tycker mig minnas att det inte luktade från början när vi flyttade in, utan att det kom senare. 
    Men det var lite rörigt där första 1½ månaden då det skulle relinas alla rör, plus att jag hade en målare som skulle tapetsera två rum. 
Svar på tråden Luktar "skunk" i badrummet.