SKILJAS?
Befinner mig i en sits jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på smidigt vis, utan att såra eller bli mer sårad.
Gift sedan snart 7 år, 2 gemensamma barn, 5 + 4 år. En son sedan tidigare bor hemma, 20 år gammal utan egen inkomst.
Nu till själva problemet/problemen...
Min man gör idiotiska val återkommande under alla dessa år. Ofta involveras alkohol i dessa val.
Kan dra exempel då det ska arbetas sent o inte arbetas alls utan tillbringas timmar på krogen....
Då vi driver företag tillsammans, ett företag som inte bär sig så bra, så anser jag att när ekonomi ej finns så gör man inte så... man "super" inte upp pengar man inte har...
Nu senast det sket sig så satt vi hemma i godan ro, jag med barnen på övervåningen o han på undre våningen vid datorn... han drack lite vin som blev över efter middagen.... och utan min vetskap korkade han upp mer o kommer trappen upp sket full o ska ut... på krogen... och kräver (inför barnen) företagskortet... jag vägrar ge honom det o då skriker han åt mig inför barnen att han inte kommer hem till denna fitta mer... att han skiter i mig o komemr flytta.
Sen går han trappen ner, låser in sig i badrummet... spyr... jag sitter med 3 barn som gråter o frågar om pappa ska flytta.
Jag vet varken ut eller in...
Detta är endast exempel... det sker saker typ 4-5 ggr/månad om o om igen.
Nu när jag reagerar o agerar o börjat tala om separation så kastar han skti på mig, att jag är förändrad, har en annan, är dryg osv...
Jag påtalar att min reaktion är en konsekvens av hans agerande o det kostiga i situationen är att jag reagerar, vilket han inte varit van vid.
Jag är uppvuxen med tjaffs mellan föräldrar, alkohol i allt för stora doser med barn närvarande o jag vet att jag MÅSTE reagera o agera om inte för mig själv så för mina barn.
Nu har jag ingen osm helst vetskap om hur jag går till väga. Söka skilsmässa via tingsrätt? Underhållstöd via försäkringskassan? Avveckla företagandet är vi eniga om då det itne gått så bra senaste tiden. Jag jobbar även inom vården o där utökat min arbetstid nu till 75% så jag har mer eller mindre ekonomiska grunderatt stå på....
Bostadsbidrag?
Skulle tacksamt ta emot tips från sakkunnig person... praktiska tips, fällor att undvika...
Har sagt till min man att det är en sk. fundera-över-beslutet-period på minst 6 månader då vi har små barn ihop.... Sker radikal förndring under denna tid kan jag överväga att fundera på mitt beslut....
Älskarhonom men kan inte finna mig i att leva utan respekt o tillit och i ett förhållande där mina barn riskerar att fara illa pga hur han är mot mig.......
HJÄLP!