• Anonym (Orolig....)

    Konstant oro...

    Hej. Har ett förhållande sen 5 år tillbaka och ofta är de bra. Men jag har en oro i kroppen som jag haft länge och kan inte förstå varför... Han tycker om att dricka öl när helgen kommer och jag är uppväxt med en pappa som drack mycket... Nu har min sambo ett uppehåll på 3 månader utan stark öl pga av bråk kring de då han kunde dricka sig full mitt i veckan och tog ingen hänsyn till sin familj... Men bortsett från uppehållet så får jag ont i magen när helgen närmar sej och att han ska komma hem med kasse öl och bli full... Men han kan inte förstå hur jag känner och tycker bara att jag kan gå in i sovrummet om han dricker, men så enkelt är de inte.. Sen är hans syn på alkohol inte lik min, han tycker de är okej att ta med barn på fester där de finns fulla människor, jag tycker däremot att barn och alkohol inte hör ihop nånstans. Min och hans syn är raka mottsattsen mot varandra. Jag orkar inte gå runt med en oro i kroppen jämt. Även om han har ett uppehåll nu så är jag oroli för att han ska börja dricka om 3 månader igen. Men nu ska han visserligen börja träna så kanske suget försvinner, jag hoppas de iaf. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Konstant oro...
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Din oro är lätt att förstå, dels för att du vuxit upp med en pappa som druckit för mycket, dels för att din sambo också verkar ha alkoholproblem. När din sambo säger att du kan gå in i sovrummet om han dricker så visar han ingen förståelse för din reaktion, inte heller någon respekt för din oro eller dina åsikter. Det är mycket illavarslande för er relation på sikt om detta fortsätter. Jag tycker att du skall ta din oro på allvar. Precis som du säger är det inte lämpligt för barn att vara på fester med fulla människor. Det kan skrämma barnen. Du resonerar verkligen klokt.
    Ett problem är att den som dricker för mycket tenderar att bagatellisera det och lägga skulden på andra. Då kan det bli mycket svårt att resonera om saken. Jag tycker att du skall vara väldigt uppmärksam på dina egna känslor och ditt eget omdöme och lita på det. Om problemen fortsätter tror jag att du skulle ha nytta av att kunna prata med utomtående om din situation för att få stöd i hur du skall göra.
    Hälsningar
    Gerd  

  • Anonym (Orolig....)

    Hej.
    Tack för svaret!
    Vet att jag egentligen borde bryta dels pga alkoholen men även andra orsaker, men på nåt sätt går de inte.
    Kan inte riktigt  släppa honom. 
    Vi har pratat om de och han tycker att problemet ligger hos mej och att jag måste jobba med de...
    Tycker han är ganska duktig på att vända på det hela så de blir mitt fel... 
    Uppehållet har de inte gått spec bra med heller för den delen...
    Han ljög om att han hade druckit stark öl och sen kom de fram men inte hela sanningen... 
    Har tagit reda på det själv..
    Känner mej så kluven.... =(

    Tack på förhand!
     

  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Tänk på att det aldrig kan vara ditt fel att han dricker. Aldrig. Det är vanligt hos personer som har problem med alkohol att lägga ansvaret på andra. Lägg tillbaka det till honom om det är det som det handlar om. I övrigt har ni ju ett delat ansvar för er relation.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Konstant oro...