• Nygift6juni

vecka 31 m andra barnet, plötsligt rädd inför förlossning.

Som rubriken lyder är jag i vecka 31 med mitt andra bar plötsligt bara slog det mig att shit vad ont det kommer göra....

Första barnet kom för snart 2 år sedan och det var en "normal" om än lång och utdragen förlossning...var fullt öppen i 12 timmar, miste massa blod och fick transplantation, dom sprang i iväg med vår son då han fick lite syrebrist under det utdragna krystarbetet men återhämtade sig snabbt..

Men jag har aldrig sett min förlossning som ovanligt hemsk på nåt sätt men nu på kvällen fick jag världens ångest och ville ringa min BM på en gång och begära planerat snitt....vill inte vara med om detta igen..

Nån mer som känt så här? Gick det över av sig självt? Hur var andra förlossningen för er som hade ca 2 år emellan?

• Svar på tråden vecka 31 m andra barnet, plötsligt rädd inför förlossning.
  • vargaa

Jag väntar andra barnet, dottern är 20 månader och jag har bf med 2an om 4 dagar. :)
    Ungefär runt v 35 blev jag också orolig och kände att jag bara ville stanna tiden. Min första förlossning var ocksålångdragen men jag har bara upplevt den som bra. Har varit peppad för nästa förlossning sen dess men ändå blev jag stressad när det närmade sig. Låg vaken flera nätter och hae ångest till och från. Men, runt 2 veckor innan bf vände det plötsligt och nu känns det jättebra igen. Jag tror helt enkelt att jag inte hade hunnit grubbla så mkt över förlossningen och jag behövde nog förbereda mig mentalt. Så hjärnan såg till att jag fick grubbla några veckor och tänka alla hemska och ohemska tankar sådär som man på nåt sätt måste göra innan man föder. Man måste förbereda sig helt enkelt. Hitta sig själv. Jag kom inte fram till ngt speciellt i min ångest utan plötsligt en dag kändes det bara bra igen. Och jag kände mig redo.

Hoppas att du går igenom en sån period du med, så att det vänder av sig själv.

Är det själva smärtan du är rädd för? För min del var det svårt att definera vad ångesten stod för men kanske smärtan men nog mest känslan av att jag inte skulle klara av att föda barn helt enkelt.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Nygift6juni

Tack för ditt svar!

Jag kanske helt enkelt bara behöver tänka igenom min förra och förbereda mig för nästa som du säger.

Hittils har jag bara slagit bort alla tankar på förlossning för jag vill inte bli mer rädd helt enkelt men man kanske helt enkelt måste älta lite innan man går igenom en ny...

Ska testa de :)

• BBB

Min första förlossning var ganska knepig. Nu när jag väntar andra barnet har jag blivit erbjuden att gå hos psykolog hos MVC. Det känns väldigt bra. Har hittills varit där två gånger och får komma 45 min var tredje vecka.
    Superbra.
    Kanske finns samma möjlighet för dig?

Jag vill helst föda vaginalt och slippa snitt.

Lycka till!

Svar på tråden vecka 31 m andra barnet, plötsligt rädd inför förlossning.