En utav mina hundar har under årens gång tyvärr haft ett flertal klobrott. Har veterinären tagit bort hela klon så brukar det ta cirka 6 veckor till en ny klo har vuxit ut. I början brukar ju pulpan så att säga vätska sig för att därefter torka. Sedan brukar ett vit, hårt skal växa ut över pulpan och sedan kommer så att säga "kloskalet".
Min upplevelse är att ju mindre jag använder bandage desto snabbare läker det. Jag brukar ha bandage under de tre första dagarna därefter får hunden vara utan bandage inomhus men omlagd med bandage ute med skyddsko på. Så fort det vita skalet växt ut har jag endast skyddssko på ute såvida vi inte ska ut på äventyr i skogen då brukar jag under skyddskon även ha en barnstrumpa som jag fäster med bandagetejp. Av alla de skyddskor jag prövat tycker jag medipaw är bäst, detta då den inte är tight vilket gör den väldigt lätt att dra på vilket är en fördel då hunden kan vara öm i tassen och känslig för beröring. Skon dras istället åt uppe på benet, en annan fördel med den skyddskon är att det är en ordentlig sula som står emot om det är blöt på marken, dock inte om hunden springer i vattenpölar.
Jag har aldrig haft nagellack på pulpan men har hört talas om det. Jag har inte heller använt skyddskrage just för att min hund inte slickat på tassen. Men om din hund slickar på tassen tycker jag att du ska ha skyddskrage då det annars finns en stor risk för infektion. Trots att min hund haft ett flertal klobrott har han endast fått infektion en gång och den fanns redan innan vi tog bort klon, denna gången tog det betydligt längre tid innan pulpan slutade vätska sig. Denna gången fick vi antibiotika utskrivet hos veterinären direkt när vi var där och tog bort klon. Upplever du tecken på infektion tycker jag att du direkt ska kontakta veterinären för råd och hjälp.