• Julian

Klobrott - vad har ni för erfarenheter av detta?

Hej allesammans,

Min underbara Golden-Valp Harry råkade ut för en olycka i lördags och idag var vi in till veterinären där det konstaterades klobrott på ena klon med resultatet att hela klokapseln drogs ut under narkos. Ser nu ut som en rosa räkstjärt där han förut hade en klo. Hur lång tid brukar det ta innan en ny klo växer ut?

Har letat runt en del på nätet och det verkar som att i 100% av fallen har hunden fått ett bandage samt en krage för att inte pilla på den frilagda pulpan. Min veterinär satt ej på något bandage utan menade att han skulle gå utan i ett par tre dagar tills pulpan torkat varefter vi ska ha på nagellack på pulpan. Vad har ni själva för erfarenheter av klobrott på era hundar?     

• Svar på tråden Klobrott - vad har ni för erfarenheter av detta?
  • Majsan70

Min hund knäckte en klo för nåt år sedan. Bandage lades över under några dagar innan det läkte. Nu var inte brottet fullt så allvarligt som det låter på din hund, men det läkte snabbt o blev fint igen utan alltför mycket ont för min tik. Det där med öppet o nagellack på hörde jag inte et knyst om.

• J 1981

Hej! Jag jobbar som sköterska på klinik och vi rekommenderar bandage ca 3 dagar och krage tills hunden ej är intresserad att slicka/bita längre. Nagellack är bra när pulpan torkar ihop, använd skydd utomhus typ strumpa och plastpåse eller allra helst köp en riktig hundsko!
    Håll koll så att det inte blir infekterat (luktar illa, varigt etc) å kom ihåg ring hellre din vet en gång för mkt än en gång för lite!
    Lycka till

• MammaTillDomFinaste

min ena hund lyckades fastna i en bro och drog ut 2 klor helt och hå¨llet. hade enbart telefonkontakt med veterinär eftersom vi hittade klorna och såg att precis allt var helt utdraget. 
    Vi hade bandage i några dagar tills de inte vätskade så mycket, sen utan. De tog bara nån vecka så fanns de en klo yta på pulpan igen! gick fortsre än vi trodde!  

• Rottis77

Detta ska skyddas i minst 1-2 veckor och krage är ett måste, hunden får absolut inte slicka på klon. Bandage ska sitta på, som byttas varje dag eller om det blir blött, tills pulpan blivit helt torr, sen räcker det att det skyddas när hunden går ut ett tag till. Rekommenderar att skaffa en bra tass sko för bandaget måste bytas om det blir blött.

• Snezzy

En utav mina hundar har under årens gång tyvärr haft ett flertal klobrott. Har veterinären tagit bort hela klon så brukar det ta cirka 6 veckor till en ny klo har vuxit ut. I början brukar ju pulpan så att säga vätska sig för att därefter torka. Sedan brukar ett vit, hårt skal växa ut över pulpan och sedan kommer så att säga "kloskalet".

Min upplevelse är att ju mindre jag använder bandage desto snabbare läker det. Jag brukar ha bandage under de tre första dagarna därefter får hunden vara utan bandage inomhus men omlagd med bandage ute med skyddsko på. Så fort det vita skalet växt ut har jag endast skyddssko på ute såvida vi inte ska ut på äventyr i skogen då brukar jag under skyddskon även ha en barnstrumpa som jag fäster med bandagetejp. Av alla de skyddskor jag prövat tycker jag medipaw är bäst, detta då den inte är tight vilket gör den väldigt lätt att dra på vilket är en fördel då hunden kan vara öm i tassen och känslig för beröring. Skon dras istället åt uppe på benet, en annan fördel med den skyddskon är att det är en ordentlig sula som står emot om det är blöt på marken, dock inte om hunden springer i vattenpölar.

Jag har aldrig haft nagellack på pulpan men har hört talas om det. Jag har inte heller använt skyddskrage just för att min hund inte slickat på tassen. Men om din hund slickar på tassen tycker jag att du ska ha skyddskrage då det annars finns en stor risk för infektion. Trots att min hund haft ett flertal klobrott har han endast fått infektion en gång och den fanns redan innan vi tog bort klon, denna gången tog det betydligt längre tid innan pulpan slutade vätska sig. Denna gången fick vi antibiotika utskrivet hos veterinären direkt när vi var där och tog bort klon.  Upplever du tecken på infektion tycker jag att du direkt ska kontakta veterinären för råd och hjälp.

• Hultan

Bandage första 2-3 dgr sedan skyddas ute men luftas inne. Krage på! Håll rent med vanligt vatten.

Svar på tråden Klobrott - vad har ni för erfarenheter av detta?