• pr83

Hjälp! Känner mig som en alien på gymmet

Tja,

jag är en 28 årig tjej som fått för mig att jag ska börja med en sundare livsstil. Jag är inte överviktig utan vill börja träna för att bli piggare och kanske lite "fastare", Jag har även dragit ner en hel del på rökningen och klarar mig nu på två cigg om dagen, vilket jag är väldigt stolt över eftersom jag trodde det skulle vara bra mycket svårare än att börja träna. Jag har ALDRIG tränat på gym tidigare och har nu skaffat ett ganska dyrt gymkort på en av de stora kedjorna, jag valde den här eftersom de erbjöd en del träningsvägledning och det behövde jag ju verkligen. 

Så idag träffade jag en personlig tränare som skulle gå igenom en del saker med mig och visa hur jag skulle börja träna. Jag fick göra en del tester och jag SÖG verkligen! Jag klarade knappt nånting! Jag har undvikit gym eftersom jag känner mig sjukt vilsen och inte vet hur man ska använda alla apparater där. Dagens övningar gjorde knappast saken bättre och nu vet jag inte hur jag ska fortsätta men jag vill verkligen. Nån som varit i samma situation och kan berätta lite om hur ni kom igång? Jag har inte skämt såhär mycket på ett decennium typ... Självkänslan är helt i botten... Känns bara som jag inte kommer orka nånting och hur ska man då komma i form?

• Svar på tråden Hjälp! Känner mig som en alien på gymmet
  • jaghopparhögt

Jag ogillar gym jättemycket, orkar verkligen inte med så mycket folk. Jag springer i ett spår som ligger en bit från mitt hem och tränar en del med hantlar hemma. Det tycker jag duger fint, är ju inte ute efter att få superkroppen.

• pr83

Nää jag är verkligen inte ute efter en superkropp heller, skulle som sagt bara vilja att vissa delar va lite "fastare". Nu har jag ju köpt ett svindyrt gymkort mest för att tvinga mig själv att gå dit. Jag har rätt bra kondis eftersom vi har hund och det blir mycket promenader och så men styrka hade jag absolut INGEN. Jag har redan kollat upp när det är minst folk på gymmet och sådär... Men nu känns det som jag begått ett misstag som ens tänkt tanken på gym

• Veritas18

Känner igen mig. Känns som om alla anstränger sig om att se så bra ut så möjligt (läs: tjejer med smink, snubbar som spänner sig) men ändå står alla och dricker vatten 90% av tiden de är där.
    Mitt råd är att ändra inställning. Du har valt att gå eftersom du vill ha en sundare livsstil. Fokusera på det istället för att tänka på vad resten gör. Tycker att det är bra att du har valt ett gym eftersom man blir ändå tvungen att gå dit eftersom man betalar varje månad.
    Om det hjälper nåt så träna med musik. Kommer märka snart att du kommer att vara mer fokuserad på ditt. Tro mig, det hjälper ;)
    Lycka till.

• Colisa

Jag har tränat med PT ett bra tag nu, dyrt som f-n, men nu har jag faktiskt fått en del muskler och blivit bra mycket starkare. Himla bekvämt också, man bara svansar efter och gör som han visar, behöver inte hålla reda på vikter eller ta fram utrustning eller nåt, hehe. (Fast själva lyftandet måste man ju göra själv!Skrattande) Sedan är ju fördelen att man har en bokad tid och måste pallra sig dit, och att man har någon som ser om det är för tungt eller lätt (vilket kan vara svårt att avgöra själv ibland tycker jag, man vet ju inte riktigt hur det "ska" kännas i början) och rättar till om man gör fel. Dessutom är det roligare när man har någon som står och hejar på.

Har du råd och möjlighet tycker jag du skulle boka in några pass med en PT, säg att du vill ha ett program du kan följa på egen hand, så tränar du med henne/honom några gånger och h*n kan se lite mer vad du behöver göra, sätta ihop ett program som passar dig och så går ni igenom det tillsammans, så lär du dig hur det funkar och slipper känna dig som ett fån. När du fått lite koll kan du träna på egen hand, så kanske det är bra att träffa PT:n någon gång då och då, så kan ni se om ni ska ändra vikter och övningar, och så måste du ju fortsätta, annars märker de att du slarvat!Flört När man har någon annans ögon på sig blir man lite mer motiverad att släpa sig iväg när det känns trögt. Och så kan du ju gå på "styrke-pass" också, bodypump t ex om de har det, så blir det lite omväxling.

• Colisa
    pr83 skrev 2012-01-30 23:38:42 följande:
    Känns bara som jag inte kommer orka nånting och hur ska man då komma i form?
    Jo, men det blir bättre! Första pt-passet jag var på tyckte jag allt var skitjobbigt, jag var i usel form och höll knappt på att ta mig nedför trappen när jag skulle därifrån, benen höll på att vika sig för varje steg, jag gick och klamrade mig fast i räcket för att inte ramla. Sedan hade jag gräslig träningsvärk i hela kroppen i flera dagar, och sedan var det dags för nästa pass...

Efter några gånger blev det bättre, sedan blev det ännu bättre och nu får jag rätt sällan träningsvärk och i så fall lite grann på ett ställe, inte i hela kroppen. Det gäller bara att stå ut de första passen, sedan märker man ganska snabbt att det går bättre och bättre och blir lättare och lättare! Det är helt okej att vara en total klenis i början, det är ju därför man är där.Glad
  • Malva5

Jag tror det bara handlar om vana. Det är som när du handlar i en ny mataffär första gången. Du hittar inget, känner dig vilse och kommer kanske hem med fel saker. Men efter att par gånger så släpper det och du känner dig hemma och bekväm. Så svaret är nog att bara utsätta sig för det tills du känner dig hemma och bekväm. Du kan ju köra med musik i hörlurar för att skärma av dig från andras prat och fokusera på dig själv och inte andra.

De som är där för att träna lägger väldigt lite tid på att titta på andra. Det är nog bara i början man gör det. Du är ju där för din skull och har betalt lika mycket som alla andra. Med ett leende kommer det att funka toppen.

• pr83

Tack!

Nu när jag sovit på saken kom motivationen faktiskt tillbaks. PTn jag träffade igår sa precis som ni, att de som är där är där för sin egen skull och skiter rätt mycket i vad de andra gör. Imorgon har jag bokat en klass för att testa hur det är. Jag visste att jag inte va i form men att jag skulle va SÅHÄR klen hade jag ingen aning om! Jag tänkte försöka köra på egen hand ett tag samt spara ihop lite pengar för att sen köpa några PT timmar om nån månad. Fan att det ska va så dyrt, folk i min sits lär ju verkligen behöva en coach. 

• Scorpio

Hej! Kul att du börjat på gym!! :)

Själv är jag gyminstruktör och träffar ofta folk som inte vågar fortsätta träna för de tycker att övningarna verkar så krångliga och är rädd för vad de andra på gymmet ska tycks om dem. MEN, alla är nybörjare någon gång och INGEN tittar på dig och vad du gör :) man har fullt upp själv :)

Se bara till att hitta en bra pt som är ödmjuk och inte nedvärderar dig (jo tyvärr finns det sånna :S) utan peppar dig och är så pedagogisk som det behövs för att DU ska förstå! :) alla tar ju in info på olika sätt, så fråga mkt och säg till om du inte förstår :) personligen föredrar jag mindre gym framför stora kedjor då det inte är lika stelt på dom.

dintraning.se har en bra övningsbank med bra rörliga bilder på hur du utför dina övningar, samt vilka muskler som arbetar.

Blev ett snabbt svar nu gör jag har lite fullt upp med en bebis :P

Men kör hårt och lycka till!!! :D ett steg i taget! :) och tänk på hållningen, den är viktigast i alla övningar :)

• pr83

Grattis till bebisen och tack för tipset, kollade in länken på en gång och den verkar ju toppen. Lyxigt att få tips från en instruktör helt gratis :). Anledningen till att jag valde en stor kedja är som sagt att man kunde få hjälp av tränare samt att det finns både gym och en mängd olika pass så man kan variera. Ptn jag träffade igår verkade bra men kanske lite hård mot en total nybörjare som berättade om sina komplex på en gång och hon gav ändå ganska mycket kritik. Jag blev lite skrämd kan man kanske säga. Jag vill verkligen bli sund och stark så jag ska inte ge upp.

Svar på tråden Hjälp! Känner mig som en alien på gymmet