• Anki24

4.5 åring leker inte med andra barn

Hej!
    Min son på 4.5 år är en gó kille som är förnuftig, klok och smart och oerhört fantasirik, mycket verbal för sin ålder och ligger i framkant i utvecklingen när det gäller allt, utom relationer till andra barn och mig som mamma (tror jag). Han vill leka med andra barn på sina villkor och vill alltid bestämma själv. I förskolan leker han inte med sina dagiskompisar utom en kille i samma ålder, utan sitter mest själv och skapar sina egna lekar. Jag är rädd för att han blir avvikande och inte får kompisar i framtiden.
    Hemmavid har vi grannkompisar som kommer ibland och leker och även bästisen, men där vill han också bestämma och konflikter uppstår. Jag försöker förklara och peppa honom om att ge och ta....som att nu leker vi det din kompis vill och sedan gör vi det du vill...och vice versa. Han har inte svårigheter att ta kontakt med andra barn och är inte rädd för att leka med någon....vi har rest på solsemester ibland och där hittar han någon att leka med eller när vi är på lekplatser. När vi två leker går det bra för jag gör ju det han tycker är kul...dock kommer vi i konflikt också och han har svårt för tillsägelser och vill hålla för öronen. Jag försöker även här prata med honom om vikten av att lyssna samt ge konsekvenser vid ett beteende jag inte tillåter. När han inte får som han vill, kan han slå mig, beordra mig, skrika (eller prata högt) och då blir det t ex en konsekvens att inte göra det som är roligt för honom...så får han gråta hur många tårar han än gör....
    När allt flyter, vilket det oftast gör, har vi det mysigt ihop, läser böcker, kittlas, flyger flygplan, målar, utelekar på gården, sjunger, dansar...jag leker mycket med honom...men ibland räcker det inte. Dock förstår han att vänta på att mamma diskar och göra \"sina\" saker...det har han blivit bättre på nu och jag brukar förstärka det beteendet positivt genom en kommentar att \"Bra sagt!\" eller dylikt.
    Dock kvarstår problemet, att han vill leka på egna villkor....och jag funderar på att ta kontakt med bup eller bvc. Snälla svara och ge mig råd. 
    Vänliga hälsningar

Svar på tråden 4.5 åring leker inte med andra barn