• sannapanna76

Elaka kommentarer

Nu är det här inget jag har varit med om så många gånger, men de få gånger det händer gör det mig så ledsen att jag bara måste få skriva av mig lite...

Varför måste visas mammor kommentera andras barn, precis som om deras egna är så jäkla mycket vackrare, duktigare och... ja, helt enkelt BÄTTRE?

Var på babycafé med min Vilma som är 3½ månad idag, vilket jag har varit regelbundet sedan hon var 3 veckor. Vilma formligen älskar att komma ut och träffa andra bebisar och lyser som en sol och vägrar sova så länge vi är där, även fast hon är hur trött som helst. Hon är en jättepigg och glad och väldigt aktiv liten tjej, och givetvis hur söt som helst i mina ögon.

Men så idag dök det upp en mamma som inte varit där innan, och så fort hon fick syn på Vilma glodde hon och frågade hur gammal hon är. "Ja, 3½ månad ungefär", sa jag, och genast såg hon förfärad ut och sa att hon väl måste vara alldeles för liten. Visst, hon är en smal och nätt tjej, men ganska lång och inte på något sätt extrem. Får ofta höra att hon är liten och nätt, så jag brydde mig inte direkt, men då började människan kommentera Vilmas ena öra, som är en liiiten aning deformerat, och ifrågasatte med fasa i blicken varför man inte har OPERERAT henne. Vadå operera?! Varför ska man skönhetsoperera en liten bebis för nåt som knappt syns?! Hon är fin som hon är, min Vilma, så det så! Har fått påhopp om det här stackars örat förut, och mest ignorerat kommentarerna, men idag blev jag faktiskt ledsen. Först det här om vikten, och sen om örat; det kändes liksom. Jag tyckte inte direkt att hennes unge var det sötaste jag sett, men inte kände jag mig tvungen att tala om det för henne...

Varför är en del människor sådär? Varför kan man inte bara knipa käft, liksom...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-11 10:58:39:
    Tack så jättemycket för alla gulliga svar! Ni är så snälla allihop!

Jag vet ju egentligen att man bara ska ignorera sånadär människor, men ibland blir man ju ledsen ändå. Hur som helst blev jag mycket gladare av era svar. Tack!

• Svar på tråden Elaka kommentarer
  • mamacita

Öh va? Hon måste varit knäpp. Inte tusan slänger man ur sig en sådan sak. Kanske tyckte hon att hon sa det i all välmening. Sa du ifrån?

• RonjaRovardotter

Antagligen av samma skäl som folk kläcker ur sig kommentarer som:
    Oj va stor/liten du är, så stor var inte jag när jag var i samma månad/vecka.
    Hmmm, du är ganska så tjock, funderat på att banta (till icke gravida)
    Hmmm, va du är smal, du borde äta mer
    Listan kan göras jättelång. Jag ignorerar sånna människor. Jag tycker att jag klankar ner på mig själv bra nog, jag behöver inte hjälp med det.

Jag hoppas för deras skull att det är för att dom är omedvetna om hur ont såna kommentarer gör, och inte gör det på flit.

• sannapanna76

Nä, jag orkade inte. Är hellre tyst, för det mesta...

• loppan1

Ja du, knäppa människor finns det överallt! Min barn har alltid fått kommentaren : oj 3månader......gud vad stor h*n är. Precis som om det skulle vara fel Jag har lärt mig att aldrig använda kommentarer till andra som jag inte sjäv tycker om. Säger aldrig till en nybliven mamma att hennes barn ser stor ut tex.
    Men det är ju lätt att inte fälla drypande kommentarer när man själv har den sötaste bebisen på jorden, eller hur

• Melle85

Usch, det var ju riktigt elakt! Hemska människa. Vissa borde verkligen lära sig att hålla käften!
    Och förresten, gick in på din sida. Din dotter är ju urgullig och ser inte alls för smal ut. Jag hade varit riktigt stolt med en så fin tjej

• sannapanna76

Tack ska ni ha, allihop. Känner mig lite gladare nu.

• Beckasin

Tja, brist på social kompetens och förmåga att sätta sig in i andra människors känslor. Stackars henne, hon kan inte ha många vänner

• k girl

Meh, vad konstiga människor är! Vad finns det för poäng med att kommentera utseenden negativt i överhuvudtaget, som om det skulle leda till någonting annat än att man blir ledsen!

For what it's worth, jag tycker att din Vilma är ultrasöt. Och hon har alldeles förtjusande öron på bilderna!

• Anna 84

Du har en jätte fin dotter å henne ska du vara stålt över ..... Hur söt som helst ....

• SadieWantsASon

Mindervärdeskomplex (stavas det så?) kanske? Behov av att få sin egen bebis att "skina" mer än alla andra?

Svar på tråden Elaka kommentarer