Tajny skrev 2012-02-01 15:50:55 följande:
Sinkadus - känner verkligen igen den situation du beskriver. Som du beskriver är det precis som om vår lilla lever i skuggan av den stora.
Detta är ett otroligt svårt beslut, jag har alltid tänkt och tyckt att vi är dom dom tar hand bäst om våra djur. Har aldrig funnits i våra tankar förut att någonsin omplacera varken någon hund eller katt. Men tror båda hade fått det så mycket bättre.
Vi vill ju bara göra detta av kärlek och ansvar. Även om vi för två år sen tog de dumma beslutet att skaffa valp....
Jag tror du kommer hitta ett fint hem till din hund, du verkar vara en bra och engagerad hundägare. Dessutom kommer din gamla hund få det bättre, med mer uppmärksamhet och aktivering.
Givetvis har man som hundägare tagit ett stort ansvar när man skaffar en hund, och intentionen ska ju vara att ha hunden hela dennes liv. Men det blir inte alltdi som amn tänkt sig, och en ansvarsfull hundägare får då inte vara egoistisk och behålla hunden bara för att man inte klarar att omplacera den. Ibland måste man inse att det bästa för hunden inte är vad man själv kanske vill. Att då omplacera för att ge hunden ett bättre liv, är en gåva och inte ett svek.
Jag har själv tagit en omplacering vilket funkade utmärkt. Vet många som gjort det, och även de som omplacerat. Vet INGET fall där hunden sörjt något nämnvärt faktiskt.