• Khaleesi

Att lifta

Vad har du för inställning till att lifta, rent generellt. Det kan ju förstås skilja sig beroende på var man bor eller var man gör det.

Berätta också gärna om du kan tänka dig att plocka upp liftare.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att lifta
  • tahira

"Jag gjorde det när jag var yngre, men skulle inte göra det idag och vill inte att mina barn gör det" stämmer nog in bäst.

Jag gjorde det ett par gånger med en kompis. Från ett litet samhälle som heter Lomma och in till Lund där vi bodde. Det är typ fem kilometer kanske. Första gången hade vi gått in och andra gången tagit bussen men handlat upp busspengarna. Vi visste att det var dumt redan när vi gjorde det, och det kändes verkligen inte bra.

Jag skulle inte lifta idag. Först tänkte jag skriva att jag kanske hade gjort det om jag hade min man med mig, men sedan tänkte jag att om vi blir våldtagna eller mördade så är det ju bäst att bara en blir det.

Kan inte komma på någon situation där jag skulle behöva lifta. I värsta fall så kan man ju ringa polisen om man verkligen är fast och om man inte har någon telefon och inte är nära en stad så är det i alla fall inte riktigt lika riskabelt att vinka in en bil och be om att få låna telefon. 

Vi bor i London nu och det känns snäppet tryggare att lifta här, eftersom det är tv-övervakat precis överallt, men jag hade ändå inte gjort det och jag vill absolut inte att min son gör det, under några som helst omständigheter.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Excentriskan

Gjorde det som ung men skulle aldrig göra det idag.

Samhällsklimatet är väldigt förändrat idag. Normalt folk skulle inte våga ta upp liftare av risken att bli rånade av så unga som 12 åringar. Det gör att de som isf Skulle ta upp liftare är de som kanske är mer "skumma" och har oärliga avsikter.

När det begav sig för mig så kunde jag och en väninna lifta upp mot 20 mil ibland. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • JQs

Jag har liftat nån gång när jag var yngra, var dock grymt svårt att få folk att stanna. Som samhället ser ut nu så skulle jag nog kunna tycka att det var okej om mina barn liftade om de inte gjorde det ensama och var i övre tonåren...

• Khaleesi

Jag liftade rätt mycket när jag var i högstadie-gymnasieåldern, och det gjorde många av mina kompisar också. Det var ett rätt enkelt sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Oftast fick man åka med någon snäll lastbilschaufför som ville ha sällskap en bit längs E4-an. Och jag har själv plockat upp en del liftare sedan jag fick körkort, men nu var det länge sedan sist. Dels är det inte så många som liftar längre, dels är vi ju nu en hel familj, med följden att bilen oftast är fullpackad när vi susar förbi.

Men jag skulle nog inte vilja att barnen gör det. Själv skulle jag nog inte dra mig för det om nöden krävde, men jag har svårt att se att jag skulle hamna i en sådan situation numera.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Capt Janeway

Jag liftade någon gång när jag var ung. Skulle aldrig göra det idag och vill inte att mitt barn gör det.
    Tiderna har försämrats till det sämre när det gäller detta.

• Khaleesi
    Capt Janeway skrev 2012-01-31 13:21:00 följande:
    Jag liftade någon gång när jag var ung. Skulle aldrig göra det idag och vill inte att mitt barn gör det.
    Tiderna har försämrats till det sämre när det gäller detta.
    Vet vi det, eller utgår vi från det?
  • Elaifiknow

Jag har gjort det en gång, men skulle aldrig göra om det. Jag har tagit upp liftare en gång, men det hörde till undantaget.

• Ajkje

Jag gjorde det som yngre och träffade på en del kufar. Jag skulle aldrig vilja att mina barn liftade.

• Atamon

Har gjort det någon gång som ung, skulle aldrig vilja att mina barn gör det och tar aldrig upp liftare själv. En gång har det hänt, men då kände jag igen killen som liftade

• lila hibiskus

Har jag aldrig gjort, och vill inte att mina barn gör det heller. 

Svar på tråden Att lifta