• Lycka 89

Toypudelvalp

Jag har en 7 månaders toypudelvalp som äter väldigt dåligt, hon väger endast 1,9kg.

någon som har några bra tips på hur jag får henne att äta mer?
    hon äter royalcanin  ( heter det så? :S ) pudel torrfoder för valpar och även mjukmat två ggr om dagen.
    hon äter ytterst sällan upp all mjukmat hon får på en gång.
    hon får olika sorters mjukmat nästan hela tiden, då hon äter bäst när det kommer en ny sort.

finns det även någon som har bra tips på att kunna få henne att inte gnälla och yla då hon är ensam?

• Svar på tråden Toypudelvalp
  • UlleGull41

Tror du kan få bättre svar på vovve. net, men jag var inne på google på normalvikt på en toypudel och den ligger ju på ca 3-3,5 kg. Har ingen Toypudel själv men min vännina har en blandras som har Toy i sig och han är också jätte liten. Men jag kan nog inte ge dig bättre svar. Så ställ din fråga på vovve, där är de ju bara hundfolk. Lycka till!

• Sprutte

Hej!

Har två dvärgpudlar, varav den ena var extremt tunn som valp. Åt inte mycket mat alls, var ganska ointresserad av att äta.

Köpte min andra pudelvalp som åt färskfodret Klass hos uppfödaren, den hunden var rund och go som en valp brukar vara. På så vis fick jag upp ögonen för färskfoder.

Valde dock ett annat märke som jag tyckte verkade bättre då det inte fanns spannmål i det. Kan säga att hela matsituationen förändrades till det bättre, den magra hunden som nu är 1,5 år äter mer än gärna sin mat. Han har lagt på sig och mår mycket bättre än förut och pälsen har blivit jättefin!

Maten heter vom og hundemat och säljs frusen (maten är rå) googla och se var din närmsta återförsäljare finns. Lycka till!

• Lycka 89
    Sprutte skrev 2012-01-31 13:51:03 följande:
    Hej!

Har två dvärgpudlar, varav den ena var extremt tunn som valp. Åt inte mycket mat alls, var ganska ointresserad av att äta.

Köpte min andra pudelvalp som åt färskfodret Klass hos uppfödaren, den hunden var rund och go som en valp brukar vara. På så vis fick jag upp ögonen för färskfoder.

Valde dock ett annat märke som jag tyckte verkade bättre då det inte fanns spannmål i det. Kan säga att hela matsituationen förändrades till det bättre, den magra hunden som nu är 1,5 år äter mer än gärna sin mat. Han har lagt på sig och mår mycket bättre än förut och pälsen har blivit jättefin!

Maten heter vom og hundemat och säljs frusen (maten är rå) googla och se var din närmsta återförsäljare finns. Lycka till!
    Min valp åt också det hos uppfödaren men hon åt tyvärr ännu sämre av det.
    i början åt hon inget alls när jag ställde fram det, men fortsatte med vommet ett bra tag till eftersom att
    det kunde bero på att hon just flyttat och så men det blev inte bättre så var tvungen att byta till annat som hon iaf äter lite av :/

önskar hon kunde äta det eftersom att det är bland det bästa dom kan äta men det funkar tyvärr inte :/
    UlleGull41 skrev 2012-01-31 13:36:25 följande:
    Tror du kan få bättre svar på vovve. net, men jag var inne på google på normalvikt på en toypudel och den ligger ju på ca 3-3,5 kg. Har ingen Toypudel själv men min vännina har en blandras som har Toy i sig och han är också jätte liten. Men jag kan nog inte ge dig bättre svar. Så ställ din fråga på vovve, där är de ju bara hundfolk. Lycka till!
    på en vuxen toy ska vikten ligga runt 3kg, det vet jag.. nu är ju hon valp så hon kan ju komma ikapp men hon har bara gått upp 400g på 4 månader så det är ju extremt lite.
    har frågat om råd på andra ställen också, men man vet aldrig om någon har några bra råd här med :)
  • Sprutte

Ok, det var ju synd att det var den maten hon ratar Flört

Har du varit i kontakt med uppfödaren? Eller fråga någon på något av pudelforumen eller grupperna på FB.

Jag är ledsen att jag inte har mer att komma med som skulle hjälpa dig i din situation.

• Lycka 89
    Sprutte skrev 2012-01-31 14:17:42 följande:
    Ok, det var ju synd att det var den maten hon ratar Flört

Har du varit i kontakt med uppfödaren? Eller fråga någon på något av pudelforumen eller grupperna på FB.

Jag är ledsen att jag inte har mer att komma med som skulle hjälpa dig i din situation.
    jodå  jag har kontakt med uppfödaren, går på valpkurs hos henne och det är hon
    som klipper valpen.  Får fråga henne om tips men hon har inte uttryckt någon oro
    förutom att hon borde väga mer..

ingen fara du :P
  • slutatsnusa

fredriksteen.se/component/content/article/14-startsidan/110-laemna-mig-inte-ensam

här kommer en länk med en kort text om ensamhetsträning (som alltså inte är samma sak som att lämna hunden ensam)
    det finns en uppsjö av hundböcker som handlar om träning av hundar och hundägande.
    gå till biblan eller bokhandeln o skaffa dig en bok så kan du läsa mer om att lämna hunden ensam.

ofta handlar det om att man gått för fort fram med att lämna valpen ensam och då är det bäst att backa och kanske t o m börja om från början.
    förstås måste hunden vara rastad samt aktiverad så att den även är trött i huvet när man lämnar den.
    du kan få många bra aktiveringstips från olika böcker. eller varför inte googla?
    du kan söka på tex eva bodfäldt, fredrik steen, barbro börjesson

• Lycka 89

Slutat snusa: jag har givetvis googlat och testat massa tips som finns. Men mycket som inte fungerar därför tänkte jag om någon här testat något som dom verkligen tycker fungerar.
    Dom flesta tips som finns går ju ut på att man ska lämna valpen kortare stunder, typ när man går till brevlådan och så. Men problemet är att jag inte hör ut om hon gnäller så kan ju inte vara säker på att jag går in när hon är tyst, vilket är väldigt viktigt. När jag gör samma princip med innerdörrarna fungerar det, men jag tror honär medveten om att jag fortfarande är hemma då :/
    Vet dock inte om jag varit in på länken du skrev så ska kolla det när vi kommer hem, nu ska vi till veterinären och dra ut mjölktänder så ska även passa på att fråga om hennes vikt!

• Lycka 89

Vetrinären oroade sig inte heller över vikten, Men hon höll med om att den var låg. Det var väldigt vanligt hos pudlar och huvudsaken var att hon hade tillgång till mat. Och det har hon ju så klart!

Fick tips av en svägerska att köpa en sån boll man kan stoppa mat i, så kanske hon tycker att maten är roligare. Hade funkat för en vän till henne så ska testa det med :)

Svar på tråden Toypudelvalp