Bandmask
För 5 dagar sedan tog jag av en helt ovidkommande anledning ett hästavmaskningsmedel som innehåller bl.a. prazikvantel. Idag när jag var på toa kom det ut en 5cm lång "mask", vit och ett par mm i diameter. Försökte fånga upp den men jag hade inga vettiga verktyg och den lyckades försvinna så jag orkade inte utan spolade.
Efter samtal med en parasitolog så skulle det kunna vara ett segment av en nötbandmask. Jag har för mig att jag sett något liknande i toan förrut.
Är det någon som faktiskt haft en bandmaskinfektion, fått behandling och kan berätta vad som händer? Medlet prazikvantel läste jag dödar inte alltid huvudet, utan efter några månader kan den ha växt till sig igen. Men att göra prover nu är väl ingen mening eftersom jag redan är avmaskad? Kan jag vänta mig fler maskdelar eller kommer det ut ett helt långt nystan snart? Om det inte är bandmask vad kan det vara då? Inga andra maskar är den storleken eller färgen som människan kan ha.
Det jag faktiskt hoppas på nu är att hitta en till och se till att få upp den hel så den kan skickas iväg för artbestämning, då vet jag ju säkert.