• Fru Bult

Krukväxter som INTE är giftiga för katter?

Vi ska snart flytta och behöver verkligen fylla på krukväxtförrådet! Problemet är att det verkar som vareviga krukväxt är giftig för katter. Jag har en katt som knaprar hej-vilt på växterna i fönsterna trots att vi har kattgräs åt dem och byter till friskt vatten två gånger om dagen (jag läste att vissa katter äter krukväxter för att få i sig vätska nämligen).

Vilken växt jag än googlar på så är den giftig... Vet ni om några trevliga, lättskötta krukväxter som är ofarliga för katter? Det kan vara precis vilken växt som helst, typ, bara den funkar inomhus.

• Svar på tråden Krukväxter som INTE är giftiga för katter?
  • nemo1

Du kan googla på "farliga växter för katt" Ampelliljor av alla dess slag går bra.

• Fru Bult

Jo, jag har googlat alla möjliga varianter, men tycker inte att jag får fram något vettigt. Tänkte ta den lata vägen här ;) Läste att ampelliljor inte skulle vara så bra eftersom de samlar på sig gifter från luften? Fast kanske om man hänger dem så når inte kattkraken dem i och för sig. Tål att tänka på, tack för tipset.

• Miss P71

dt var ju en tråkig ovana din katt har,, tror dt blir ganska svårt för dig att hitta någon växt. speciellt grönväxt som inte e giftig...lycka till!!

• nemo1

Ampelliljor är det många som köper just till sina katter, helt ofarliga. Jag har alltid gjort det då få katter är förtjusta i kattgräs

• erica91

Katter äter inte växter för vätskan!! Växter hjälper deras matsmältning, växter innehåller fibrer.
    Jag har en lista här med alla giftiga växter.
    Mycket giftiga:
    Julros
    Ginst
    Liljekonvalj
    Lilja
    Oleander
    Änglatrumpet

Mindre giftiga:
    Amaryllis
    Anemon
    Azalea
    Cyklamen
    Hortensia
    Hyacint
    Iris
    Korallbär
    Liljeväxter
    Mistel
    Påsklilja
    Vallmo

Växter med irriterande växtsaft:
    Flitiga Lisa
    Fredskalla
    Gullranka
    Julstjärna
    Kalla
    Prickblad
    Rosenkalla

Källa: din innekatt - aktivering och skötsel (en bok jag köpt i veckan)

Lycka till !!

• Kookaburra

Zamiakalla (garderobsblomma) går bra! Mer lättskött får man leta efter

Och i princip alla sorters suckulenter, t.ex aloe vera, agave, etc. Likaså orchideer.

Och många många andra. Men en fördel med de jag nämnt är att katterna (oftast) inte gillar att tugga på "tjockare" blad, så de låter bli växterna.

• nemo1

Paraplyaralia gillar inte katter att bita på heller.

• Fru Bult

Underbart, fint, nu ska här köpas krukväxter :) Tack

• Nionoll

Snälla köp inte en ampellilja! Riskera inte din katts liv för en blomma.
    Saken är den att en ampellilja samlar på sig alla gifter som finns i luften och vissa ämnen kan katten vara känslig emot. Som vi människor får allergier kan katterna få emot vissa ämnen som ampelliljor samlar på¨sig, och just därför går blommorna jätte bra för vissa men vissa katter dör faktiskt av att ha ätit på deras blad.
    Så riskera inte din katts liv för att köpa en sådan växt.
    Tyvärr har jag haft en katt som dog av just en sådan, och flertal jag känner hade också samma växt hemma och deras katter gick också bort.

• nemo1
    Nionoll skrev 2012-01-31 19:27:07 följande:
    Snälla köp inte en ampellilja! Riskera inte din katts liv för en blomma.
    Saken är den att en ampellilja samlar på sig alla gifter som finns i luften och vissa ämnen kan katten vara känslig emot. Som vi människor får allergier kan katterna få emot vissa ämnen som ampelliljor samlar på¨sig, och just därför går blommorna jätte bra för vissa men vissa katter dör faktiskt av att ha ätit på deras blad.
    Så riskera inte din katts liv för att köpa en sådan växt.
    Tyvärr har jag haft en katt som dog av just en sådan, och flertal jag känner hade också samma växt hemma och deras katter gick också bort.
    Nu måste du ha drömt, jag tror inte att din katt dog pga en sån blomma. Alla jag känner ger katterna den blomman, jag har gjort det i hundra år, även till alla jourkatter som kommer hit. Den är suverän för matsmältningen. Den helgröna verkar godast.
  • Nionoll
    nemo1 skrev 2012-01-31 21:35:54 följande:
    Nu måste du ha drömt, jag tror inte att din katt dog pga en sån blomma. Alla jag känner ger katterna den blomman, jag har gjort det i hundra år, även till alla jourkatter som kommer hit. Den är suverän för matsmältningen. Den helgröna verkar godast.
    DRÖMT? skojar du med mig? Min katt hade varit kärnfrisk i alla år tills vi skaffade en sådan blomma.
    Han hade ätit på den ett flertal gånger och vi fick ständigt ta bort blomman. Men han fortsatte hitta och äta på den.
    En dag så va han jätte dålig och spydde hela tiden och vi fick åka in akut till veterinären. Dom konstaterade att hans inre organ kollapsat PGA blomman. Han frågade mycket om vad han ätit och så, då berättade vi att han ätit på blomman och han berättade då tyvärr att vissa katter inte klarar av syrorna som blomman samlar på sig.
  • Annannass

Måste bara få inflika, till skillnad från vad Kookaburra skriver så: Zamiakalla (garderobsblomma) går inte bra! Den är giftig och bör inte finnas i ett hem med katter, speciellt inte om de har en benägenhet att tugga på bladen!

• Lilia

Jag har orkidéer. Vet inte om de är giftiga, men mina katter rör dem inte fast de mer än gärna knaprar på alla andra blommor och växter.

• mice
    Lilia skrev 2013-06-03 01:11:42 följande:
    Jag har orkidéer. Vet inte om de är giftiga, men mina katter rör dem inte fast de mer än gärna knaprar på alla andra blommor och växter.
    Jag har också orchidéer (favoritblomman) och ska få hem en liten omplacerad katt snart. Är rätt orolig att hon ska tugga på dem (både för katt och blommas skull).

Är det dåligt att spraya katten lite försiktigt med vatten om hon blir tuggsugen, eller borde man bara flytta dem till onåbart ställe? 
    (inte riktat direkt till Lilia utan en generell fråga) 
  • Cornette

Flasklilja har vi som mina katter älskar att tugga på och har gjort så i ~10 år nu Vi har 4 plantor som vi roterar mellan så att de hinner växa upp emellan gångerna de blir uppätna

• josen 1

Örtkryddor av olika slag :)

Sedan sprayade vi våra växter med citronvatten, då lät de dem vara.

Svar på tråden Krukväxter som INTE är giftiga för katter?