• Anonym (funderaren)

Köpa hus när den ena är student. Bara mannen som står på lånet. Skulle ni våga?

Förklarar lite snabbt
    Jag studerar, blir färdig till årsskiftet. Min sambo har eget företag tillsammans med två andra män. Jag har tre barn sen tidigare.
    Vi har hittat ett hus i det område vi helst av alt vill bo i. Priset är 1600000:-. Nu funderar vi på om vi ska slå till eller inte? Om vi ska köpa det så får min sambo ta lånet själv då jag är student och det går inte banken med på.
    Vi har räknat på det och vi har råd. Månadskostnaden blir densamma som vi har på lägenheten vi bor i nu. Sambon har pengar sparade sen tidigare så han har till kontantinsatsen. Vi är även duktiga på att spara. Det blir inga större ändringar i resekostnaderna heller.
    När jag har studerat färdigt har jag med stor sannolikhet arbete då jag utbildar mig till förskollärare/lärare.
    Skulle ni våga köpa huset?

• Svar på tråden Köpa hus när den ena är student. Bara mannen som står på lånet. Skulle ni våga?
  • HEARM

du kan väl stå som delägare på huset fast han tar lånet?

• Anonym

Jag och min sambo har nyss köpt hur (för mindre summa dock) men jag är student och han jobbar. Han står på lånet själv men jag står på halva huset.

Jag tycker ni ska slå till! Finns inget härligare än att bo i hus :)

• Anonym

Hur stabil är deras firma?

• Anonym

Vad får han ut? Har ni barn? Banken räknar på vilken summa han ska ha kvar efter att boendekostnaden är betald.

• marjasin

Det ni måste göra är ju att räkna på ett katastrofscenario. Om räntan går upp till 10-11% och även din sambos inkomst förändras om hans företag går lite dåligt t ex. Det är ju ett stort risktagande med hus och det är ju inte bara lånen som kan kosta - underhåll, reparationer o s v.

Jag hade nog inte vågat med bara en ordentlig inkomst. 

• Anonym (funderaren)
    Anonym skrev 2012-01-31 18:57:27 följande:
    Hur stabil är deras firma?
    Firman är mycket stabil. De har gott rykte och kunderna "står i kö".
    Anonym skrev 2012-01-31 19:05:03 följande:
    Vad får han ut? Har ni barn? Banken räknar på vilken summa han ska ha kvar efter att boendekostnaden är betald.
    Han har 33000:- innan skatt. Vi har inga barn tillsammans.
  • Anonym
    Anonym (funderaren) skrev 2012-01-31 19:06:56 följande:
    Han har 33000:- innan skatt. Vi har inga barn tillsammans.

Vad har du för inkomster då? Och har han något inkomstsbortfallsskydd ifall han t.ex. skulle bli sjukskriven?
  • Anonym (Anna)

Vi har precis köpt hus. Maken har jobb, tjänar 24.000 före skatt och jag har CSN. Vi har dessutom två barn. Vi fick låna hela summan på 950.000 kr och vi klarar oss bra!

Hur ser chanserna ut för dig att få jobb efter skolan?

• Anonym (funderaren)
    Anonym skrev 2012-01-31 19:14:36 följande:
    Vad har du för inkomster då? Och har han något inkomstsbortfallsskydd ifall han t.ex. skulle bli sjukskriven?
    Jag är student. Har således Csn enbart (+ barnbidrag och underhåll för tre barn). Ca. 16000:-/mån får jag "ut".

Inkomstsbortfallsskydd och allt sånt har han.
  • Anonym (funderaren)
    marjasin skrev 2012-01-31 19:05:57 följande:
    Det ni måste göra är ju att räkna på ett katastrofscenario. Om räntan går upp till 10-11% och även din sambos inkomst förändras om hans företag går lite dåligt t ex. Det är ju ett stort risktagande med hus och det är ju inte bara lånen som kan kosta - underhåll, reparationer o s v.

Jag hade nog inte vågat med bara en ordentlig inkomst. 
    Hans företag går mycket bra. De får uppdrag långväga ifrån så de har gott rykte. De är väletablerade på sin marknad och den lär inte "dö ut" om jag säger så. De kommer alltid att behövas.
    Vi skulle bara stå med en inkomst i 8 månader ungefär så jag är färdig i december och då får arbete. Dessutom får jag "ut" 16000:-/mån nu som student med barnbidrag + underhåll inräknat.
    Anonym (Anna) skrev 2012-01-31 19:14:46 följande:
    Vi har precis köpt hus. Maken har jobb, tjänar 24.000 före skatt och jag har CSN. Vi har dessutom två barn. Vi fick låna hela summan på 950.000 kr och vi klarar oss bra!

Hur ser chanserna ut för dig att få jobb efter skolan?
    De chanserna är mycket stora.
Svar på tråden Köpa hus när den ena är student. Bara mannen som står på lånet. Skulle ni våga?