• kajsavarg01

    Ska jag bryta upp?

    Lever tillsammans med min sambo och våra 3 barn, 10, 8 och 3 år gamla. Vår relation har gått på sparlåga i några år nu. Vi bråkar sällan, men vi pratar heller aldrig med varandra på riktigt...
    Vi pratar om barnen och ibland om våra jobb. Vi gör sällan något bara vi, max 1 gång per år. Han har en hobby som han utövar som jag tycker tar mycket tid från familjen.

    Nu har jag hamnat i en sån situation att jag stör mig på i princip allt han gör och allt han inte gör.  Mest det han inte gör, t.ex. läxor med barnen, handlar, lagar mat, när jag jobbar. Han tar inget som helst ansvar för barnens skola, han har aldrig varit på ett utvecklingssamtal, föräldramöte osv. 

    Innan jag träffade min sambo var jag en glad och framåt person, men jag känner själv hur jag förändrats. Jag har blivit mer som han och det gillar jag inte! Jag vill vara glad, vill umgås med vänner, utan att vara den surkärring som jag faktiskt blivit.

    Saken blir inte lättare av att jag ej har en bra relation med hans föräldrar. Det hände en episod mellan mig och min sambo, förra året, som de ej borde ha lagt sig i överhuvudtaget, men det slutade iallafall med att jag fick mig en avhyvling (trots att det var han som hade betett sig illa)... I det läget så hade jag förväntat mig att han hade försvarat mig, men inte! Han är så konflikträdd att han inte ens kan säga till sin mamma att låta oss sköta detta själva.

    Har nu börjat gå i funderingar om hur det skulle vara att leva själv, med barnen växelvis då såklart... Men så finns det något som bromsar mig....barnen!!! Det känns som jag sviker mina barn  Jag kommer förstöra deras uppväxt och det vill jag ju inte! Det är ju inte så att vi står och gapar och skriker på varandra, utan jag blir bara sur o irriterad på honom, vilket inte barnen märker så ofta (vad jag vet iaf). Och jag har också blivit konflikträdd.

    Det är konstigt att man kan bli så påverkad...jag har alltid haft väldigt kort stubin, uppväxt i en stor familj och van vid konflikter flera gånger dagligen. Men nu så kan jag för sjutton inte ens bråka!

    Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag bryta upp?
  • Tommy parterapeuten

    Hej
    Det verkar som om ni har förlorat känslan av att vara ett "Vi". Att ha en upplevelse av att vara ett ett team i livet är otroligt viktigt. Som du beskriver det låter det som om ni har fått en distans i er relation som behöver brytas, om ni inte ska riskera er relation. Prata med din man om hur ni ska hantera det gemensamma tillsammans. Gör det gärna på ett nyfiket frågande sätt som inbjuder till dialog. Om han skulle ha en ståndpunkt där han skulle ha en kompromisslös hållning kommer er relation vara illa ute. Om ni kan ha en dialog kommer ni båda att uppleva större delaktighet och därmed komma varandra närmare. En relation behöver av och till utmanas så det inte blir att man lever parallella liv tillsammans.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Ska jag bryta upp?