• jmaard

    I samband med toalettbesök

    Pojken är snart 8 år gammal och slarvar med torkningen efter toalettbesöket. Jag vet att det redan finns en tråd men jag hittar den inte nybörjare som jag är på denna sajt.

    Vi har nog prövat det mesta, han kan torka sig och han tycker inte att det är äckligt. Tror snarare det handlar om att han har för brottom då han ofta springer till och från toalett, han fuskade länge med handhygienen men den sitter nu. Men var och varannan dag är det en stor brun fläck i kalsongerna och jag är nu rädd att han ska bli retad på gymnastiken eller badhuset. Vi har varit pedagogiska och pratat med honom och han säger själv att han tycker att det är äckligt med bajs i kalsongerna. Men på något vis så torkar han sig inte ordentligt eller inte alls.

    Jag vill inte behöva vakta honom, jag är rädd att det drar ner hans självkänsla. En idé är att sätta upp en skylt på toaletten med en rolig text, eller (det förbjudna ordet) muta. Att för varje gång han kommer ihåg får han något som en peng, ett kex osv.

    Han vet inte själv varför han inte torkar ordentligt, han säger att det bara blir så. Så nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Han tycker att det är jätte jobbigt att vi påminner honom och skäms över det.

    Tiidigare tänkte jag att han kanske växer ifrån det lite, men nu borde han kunna det där och veta själv.

    Så vad tycker ni, är skyltar en bra idé, och fungerar inte det, är det då ok att muta?
    Har aldrig mutat förr så vill gärna att det blir som en sista utväg. Att skälla på honom eller ge konsekvens det finns inte så det kan ni bespara er.

    Kom gärna med tips..


    Läntan är stor
  • Svar på tråden I samband med toalettbesök
  • jmaard
    principessan skrev 2012-01-31 20:00:51 följande:
    Våtservett. Då blir det enkelt.
    Men om han inte kommer ihåg det och har för brottom så spelar det nog ingen roll om det är en våtservett eller toalettpapper.
    Läntan är stor
  • Queenie70

    Det är väl inte så att han inte torkar alls?

    Om det är så att han bara är lite slarvig och kanske inte orkar torka klart så tipsar jag också om milda våtservetter, då blir det enklare att få rent. Då kanske det räcker med en snabb torkning, utan att det sen blir fläckar i kallingarna.

  • jmaard

    Ska prova våtservetterna redan imorgon. Uppdaterar så fort jag vet hur det går.


    Läntan är stor
  • principessan

    Ja min tanke med våtservetterna var att han slipper "gno"... Utan att det räcker med några svep och så är det klart.

  • Limja

    Bilder på badrumsväggen som stöd till minnet: torka, spola, tvätta händer, släcka lampan
    Det du kallar "muta" kallas för förstärkning och används för att förstärka önskvärt beteende, för att underlätta inlärningen av en rutin:
    Exempelvis sätt upp en stjärna på väggen för varje gång han kommer ihåg, fem eller tio stjärnor ger liten present, typ legogubbe eller nåt han tycker är kul. När han klarar av att komma ihåg varje gång får man fasa ut stjärnsystemet, och kanske ge en lite större belöning för att han är så duktig och klarar hela toaproceduren själv.

  • SIN74
    Marsch skrev 2012-04-14 12:18:58 följande:
    Är det OK att spola ner våtservetter då?
    Skulle jag inte göra. De bryts inte ner.
  • SIN74
    Serendipity skrev 2012-04-14 20:09:04 följande:
    Det finns speciella intimservetter som man kan spola ner i toaletten.
    Så bra, gjorda för intim också ännu bättre.
Svar på tråden I samband med toalettbesök