• malin01

Tumör i örat

Hej är lite ny här men hoppas jag lägger denna tråden rätt. Idag sa min dotters läkare att hon har en tumör i örat som måste bort. Jag har inte hört talats om detta tidigare. Finns det någon annan förälder som har varit med om samma sak ?

• Svar på tråden Tumör i örat
  • zygoma girl

Vad för typ av tumör? - det finns många olika sorter och kan sitta på olika ställen i/på örat.

• malin01

Jag vet inte så mycket ännu. Den sitter utanför hörselingången så den är fullt synlig. Vi trodde först att den var en finne. Det börja som en liten svullnad men har vuxit till sig nu till en kula ganska stor. Den syns väl och barnen i skolan har börjat säga saker om hur äcklig hon ser ut. Den växte så himla snabbt de sista dagarna

Läkaren sa att det var en tumör och att hon måste till sjukhus för att operera bort den. Jag blev så klart jätteorolig. Min mamma var med  henne till dr. Hon tyckte att det låtit som att vi ej behövde vara oroliga men som mamma blir man det ändå såklart. Läskigt att bara veta att en tumör växer på min dotter även om den är godartad.

Vet du om prover alltid tas på sånt här för att utesluta att det kan vara en farlig tumör ?

Jag och min mamma hamnade nämligen i ett mindre tjafs om detta. Hon påstår att läkare kan se om den är godartad eller ej. Jag påstår att utan test kan man väll ändå inte veta ? 

• Plupp73

Som läkare bör man inte uttala sig om tumörers godartade/maligna typ på enbart utseende. Man ser till att tumören tas bort, skickar den på PAD (innebär ananlys av tumörtyp), och sedan ger man svar om vad det var och om den måste behandlas vidare.
    Ibland kan man givetvis ha en uppfattning, men med risk att ge fel besked så ska man inte uttala sig förrän man vet säkert.

Lycka till! 

• Plupp73

...och ja, man skickar alltid en tumör på PAD Flört för att försäkra sig.

• malin01

Tack jag tänkte väll det. Lät konstigt att de nu kunde se om den var god eller ond. Vet du hur länge man behöver vänta på svaret sedan ? Usch det är väntan som är jobbig ! Jag vill att allt ska ske direkt såklart.

Svar på tråden Tumör i örat