• Rosa86

Järnbrist?

Undrar bara hur de mäter järnvärden? Här som jag bor mäter de bara HB (jag hade 117 vid inskrivning) förra graviditeten var jag nere på 90 men de sa att jag bara skulle fortsätta äta järntabletter... En vän till mig bor på annan ort och där mäter de mer specifikt just järnvärdet, är det något man kan be om ? Känner att jag är väldigt trött precis som sist och magen  klarar knappt mer tabletter, tror till och med att jag kräks av tabletterna om det är möjligt, eller så är det väl bara något tillfälligt. Är gravid i vecka 19.  Någon som vet mer om dessa funderingar? :) 

• Svar på tråden Järnbrist?
  • Annelie 76

Hb är järnvärdet i blodet. Det mäts med stick i fingret.

Ferritin är järnvärdet i lagren, detta mäts med blodprov. Har de inte tagit blodprov på dig? Om de gjort det så har de nog kollat ferritinvärdet men det kan ju ha blivit dåligt nu.

Bästa sättet att få upp ferritinvärdet är att få sprutor, vilket du borde kunna få om du inte tål tabletterna. Men det är svårt att få sprutorna, av nån anledning är de väldigt motvilliga till att skriva ut dem men stå på dig. Dåliga blodvärden är farligt.     

• mrsIce

Jag kräks av järntabletter men äter dem ändå (funkar hyfsat bra om jag äter dem direkt på morgonen och därefter frukost, samt att jag äter dem varje dag, skippar jag en dag blir jag dålig igen...).

Där jag bor testar de både hb och feritinvärde (järnförådet). Min BM säger att from v 20 så kräver graviditeten i säg 60 mg järn om dagen, så ligger man lågt bör man äta tillskott. Har man järnbrist så blir man trött, så du bör nog äta tabletterna...

• Rosa86
    Annelie 76 skrev 2012-01-31 20:12:25 följande:
    Hb är järnvärdet i blodet. Det mäts med stick i fingret.

Ferritin är järnvärdet i lagren, detta mäts med blodprov. Har de inte tagit blodprov på dig? Om de gjort det så har de nog kollat ferritinvärdet men det kan ju ha blivit dåligt nu.

Bästa sättet att få upp ferritinvärdet är att få sprutor, vilket du borde kunna få om du inte tål tabletterna. Men det är svårt att få sprutorna, av nån anledning är de väldigt motvilliga till att skriva ut dem men stå på dig. Dåliga blodvärden är farligt.     
    De tog blodprov men de har inte sagt nånting om något järnvärde i lager. Förra graviditeten tog de bara blodprov på inskrivning, ej fortsättningsvis, då var det bara stick i fingret som gällde. 

Kan ju förmoda att jag har dåliga "lager" eftersom jag haft kopparspiral ett år och blödigt i stort sett konstant innan graviditeten, mycket(!), men på pappret jag lämnade om prover som skulle tas stod bara könssjukdomar och sköldkörtelprover med. 

Sprutor? är det något man sköter själv och så fall dagligen?

• Rosa86
    mrsIce skrev 2012-01-31 20:15:36 följande:
    Jag kräks av järntabletter men äter dem ändå (funkar hyfsat bra om jag äter dem direkt på morgonen och därefter frukost, samt att jag äter dem varje dag, skippar jag en dag blir jag dålig igen...).

Där jag bor testar de både hb och feritinvärde (järnförådet). Min BM säger att from v 20 så kräver graviditeten i säg 60 mg järn om dagen, så ligger man lågt bör man äta tillskott. Har man järnbrist så blir man trött, så du bör nog äta tabletterna...
    Jo frågan var väl inte om jag ska äta tabletterna utan mer om det finns alternativ. Kan ju inte spendera dagarna illamående konstant. Sist hjälpte knappt tabletterna ändå så känns bara väldigt onödigt att förstöra magen på alla håll helt utan resultat... 
  • Anna jkp

jag tål inte heller tabletter. Det finns drycker med som kan vara mera skonsam för magen. Kroppen tar till sig lättare i flytande form.

Synlig gör kvinnovåldet
  • Marob

Hej. Är i vecka 14 nu och gick börja med järntabletter i v 12. Hade 133 i blodvärde men i lager hade jag bara 8 och man skall ha minst 20 i värde där upp till 150. Är inte så sköna att svälja de där tabletterna men är klart bättre med orken nu

Svar på tråden Järnbrist?