• Massiveattack

Någon som har erfarenheter av att resa ensam med två små barn?

Hej!

Jag är ensamstående med två tvillingtjejer på 1,5 år. Jag älskar att resa, men tanken på att semestra ensam med flickorna känns inte särskilt avslappnande. Hur länge tror ni det är klokt att vänta innan en semesterresa med dem skulle kännas mer som än rolig semester än som en sjukt stressig prestation?

tvillingmamma
  • Svar på tråden Någon som har erfarenheter av att resa ensam med två små barn?
  • Jespis

Jag reste ensam till Kanarieöarna med All Inclusive i en vecka när barnen var 6 år, 4,5 och knappt 3. De två äldre var med i Bamseklubben, men lilltjejen var för liten (man ska ha fyllt 3). Kanske kan det vara skönt att vänta tills de fyllt 3? Då kan du få ett par timmar att bara slappna av!

Själva resan gick bra. Jag hade laddat med film, godis, pennor och annat att förströ dem med. Visst blev de rastlösa, men det var ju jag också!

Jag skulle gärna göra om det! Kände att det var lite en vinst över mig själv (maken var på skidresa med en kompis och jag ville inte sitta hemma med alla vardagsbestyr).

• Anne69

Jag tycker att du ska vänta lite.....de är rätt små fortfarande. Lägg pengarna på lite barnvakt och åk på spa själv istället!  Sen när de är ca 3-4 år och är ur blöjorna + kan sova i vanlig säng + inte behöver vagn + kan äta vanlig mat + sitta på en vanlig stol osv. är det mycket lättare. Börja då lite lagom.....åk till ett all inclusive-ställe med barnklubb (brukar vara från 3 år). Max 4 timmar bort. Då kan du ta igen dig ett par timmar när de är på barnklubben och vara en pigg mamma när ni är tillsammans.

Någonstans får man acceptera att resorna blir lite annorlunda när man har små barn, men de har fortfarande sin charm och man slipper ju hushållsarbetet    

• mia maria

Jag har rest ensam med äldsta sonen sen han var tre, o sen lillebror föddes så har jag rest ensam med 8 månaders + 6-åring, samt 1½-åring + 7-åring, o det har alltid funkat kanon!
    Dock har ju en 1½ mkt spring i benen, o det som var mest "jobbigt" var isf när man var ut o åt på restauranger om kvällarna o lillkillen ville ner o leka.
    Dock finns det lekhörnor på flera restauarnger där vi har varit (främst Turkiet), plus att personalen många ggr är extremt barnvänliga! Många ggr så är man ju ute o äter så pass tidigt att restaurangerna ej har hunnit fyllas med så mkt folk, så då har servitörerna ägnat sig åt att leka/busa med barnen

Vi ska resa igen nu i sommar när barnen är 2½ resp. 8!

Dock kan jag ju erkänna att jag längtar lite tills lilleman är 3-4 år, för det blir ju lite annat när de kan sitta stilla bättre (flyg o restauranger) samt att man slipper blöjor o vagn osv.

Men om du ska resa eller ej kan endast du själv avgöra - det är ju så mkt som spelar in!
    Kommer du att lösa det på flygplasten vid landning tex? Om ni flyger nattetid o barnen sover då ni landar?
    Där har du ingen vagn förräns vid bagageutlämningen.

Väl på plats ser jag inga problem; vill du göra det enkelt för dig så kan du ju välja ett barnvänligt hotell med AI

• Massiveattack

hej,

tack för era svar! Jag tror jag skall ge mig till tåls litet. Vi hann resa en del förra året innan min man gick bort och så ska vi resa med min systers familj på hösten till italien. Kanske därå¨följande somma näär de fyllt tre eller så till vintern 2014... Oj vad det känns långt dit, fast det går nog snabbt i den här rumban...

tvillingmamma
  • resemamman

Hej! Jag har rest en hel del själv med mina två barn när de varit från 4 mån och 2,5 år. En 1,5 åring är juh lite att se efter så det blir ingen viloresa precis ;) Men det har du säkert inte hemma heller... flygresan kan bli lite strulig, men om du kan få köpa en flygstol till ett av barnen (du får bara ha en infant i knät) och ta med ett babyskydd att sätta fast ett av barnen i så kan det gå. Medresenärer är oftast väldigt väldigt hjälpsamma när man har små barn och är ensam. Särskilt om du har tvillingar tror jag! Välj ett superbarnvänligt ställe där du inte behöver "olyckspassa" så mycket. Dvs där det redan är ganska barnsäkert och inte jättemånga farliga faror omkring hela tiden. Lycka till! Starkt av dig i din situation att fundera på att resa!!

• evaoregon
    Massiveattack skrev 2012-02-02 12:37:26 följande:
    hej,

tack för era svar! Jag tror jag skall ge mig till tåls litet. Vi hann resa en del förra året innan min man gick bort och så ska vi resa med min systers familj på hösten till italien. Kanske därå¨följande somma näär de fyllt tre eller så till vintern 2014... Oj vad det känns långt dit, fast det går nog snabbt i den här rumban...
    Kram till dig!  Jag läste nu att din man dött i en olycka.  Vad ledsamt....

Jag har flugit en del ensam med mina barn, men det är nästan 3 års åldersskillnad på dem så de har inte varit så små samtidigt. 
  • mandelblomma

jag reste också mycket när jag var själv med mina nu stora barn ( förlorade också min man tidigt) och jag är den först att vittna om att man kan resa med barn nästan överallt själv.
    Nu har jag tvillingar som är drygt tre år, så med den aspekten med två i samma ålder och resa själv när de är så små...njea. Vi har till o med låtit bli att resa med dem med två vuxna för det är lite mer jobb mot när det är ett litet barn.
    Om du inte kan få någon annan vuxen med dig så skulle jag faktiskt vänta tills de är 3-4 år, som någon annan skrev. Åk bort själv ett tag i stället, det behöver du och kommer vara mer utvilad av!
    Skickar massa styrkekramar, det är verkligen inte rättvist.
    Kram

• leon06

Hej!

Finns det ingen som kan följa med dig, som du trivs med? Stora barn älskar oftast att hjälpa till med småbarn, så någon m stort barn eller bara en vuxen?

Fördelen att ta en charter nu - är ju gratis för barn under 2 år. Vet inte helt hur det funkar med 2 1,5-åringar dock, du behöver nog en "knä" till det andra barnet? 

Jag tar alltid restresa med mina barn men första resan ensam då var de 2,5 och 8. Oavsett med med småbarn blir det inte mkt ligga i solstolen... ; )  Eftersom min dotter var så stor så kunde jag alltid ha sällskap även på kvällen, då lillen slocknade i vagnen (en vagn är bra upp till 5 år - just för sena restaurang-besök)

Hoppas du hittar en bra lösning till sol och värme!!

(Annars är Sverige/Danmark fina barnvänliga länder) 
    Du, ett tips! Sök ur en fond för ensamstående om en Dansk cykel (Nihola) med låda m bänk fram! (kostar ca. 25.000 SEK i Danmark. Finns i Stockholm/Malmö med - men dyrare) 

Svar på tråden Någon som har erfarenheter av att resa ensam med två små barn?