• ohmy

Vill bli sjuksköterska!!! Tips, svårt att komma in? Jobbig utbildning?

Jag har alltid velat bli barnmorska sen jag var liten, eller jobba med barn inom vården. Nu är jag mammaledig med mitt första barn och läser nu in matte B och natur B på komvux. I gymnasiet pendlade jag längt, hade väldigt länga o hårda dagar och blev så skoltrött. Jag tog mig igenom det med ett medelbetyg på VG. Nu när jag kollar på ssk-programmet så verkar det vara väldigt svårt att komma in, och enligt min studievägledare verkar det inte finnas några andra alternativ för mig att öka chansen att komma in förutom med högskoleprovet.
    Vad gör man då? Ska jag bara ge upp mina drömmar?

OCH, ni som pluggar til ssk. Är det en jobbig och påfrestande utbildning med mycket svåra saker? har ju som sagt ett litet barn och planerar fler i framtiden ;)

Ge mig lite hjälp o tips Tack!      

• Svar på tråden Vill bli sjuksköterska!!! Tips, svårt att komma in? Jobbig utbildning?
  • sommarbarn88

hej. jag hoppade precis av ssk-programmet efter att ha läst ett år. det var som inet riktigt min grej. men jag har jobbat i princip heltid natt under detta år samtidigt som jag pluggat. jag är undersköterska sen tidigare och kunde en del innan men jag tycker allmänt att det var mycket trams och inte alls svårt. och om du har vg i medelbetyg så kommer du absolut komma in i stora delar av landet. vart ska du söka? ska du börja så har jag böcker att sälja. hoppas du fått nåt vettigt svar av mej.
    lycka till med allt. /p

• jhk88

Kan du inte göra högskoleprovet då? Det går ju att göra igen om det inte går så bra första gången.

Vart bor du?Till de inte lika populära skolorna så brukar det vara ganska låga antagningspoäng när man kollar på de som har kommit in genom högskoleprovet. på de riktigt populära högskolorna så är det nästan 1,5 som gäller medans på de mindre populära så är det ca 0,6. Så det är väldigt stor skillnad.

• Prickig123

Hej på dig!
    Vad kul att du vill läsa till ssk:)Jag går sista året nu och det är nog inte så svårt att komma in. Beror nog på vart du söker.. och man kan alltid komma in som reserv. Gå in på vhs.se och se antagningsstatistik för olika universitet/högskolor. Innan jag började min utbildning fick jag höra att det var en svår utbildning, men nej! Allt har gått så bra, tentor och arbeten. Man ska inte lyssna på andra. Du kommer fixa det! Många i klassen som har barn och fixar det. Du ska absolut söka!Kram 

• ohmy

Jättetack för alla svar! Peppar mig lite extra för har känts menlöst när jag såg snittbetyget o att jag inte kunde göra ngt åt mit eget. Är ju tydligen lönlöst att läsa upp, eller in kurser nu? Man höjer sig inte så mycket för det sa han?! Vad hade ni för snittbetyg eller vad det kallas? o har ni någon aning om vad som varit lägst som kommit in? När han kollade i kalmar vad den hade som kommit in med lägsta snitt så läg det på 17? Kan det stämma om det står att snittet är 15 när man ska söka? Låter konstigt?

• eulalian

När jag sökte 2006 var snittet 15. Sen Har det stigit i samband med att det blir fler studenter.. När jag sökte var det 300 sökande till min skola (Falun). För 2 år sen var det 800! Dom har ju lagt ner ett par sskprogram runtom i landet för något år sen eftersom dom inte höll måttet, därför steg intagningspoängen också till varje skola. Jag hade 14,8 och kom in på reserven första gången jag sökte :) idag hade jag inte kommit in på dom poängen.. skolan var tuff.. Men nog tog jag mej igenom det allt...! :)

Lycka till!

• Dupis

Har gått min andra vecka nu och jag kom in i andra urval på högskoleprovet med 0.7 i Gävle! Jag har meritvärde på 15.15 och kom på 62 reserv i första urvalet och på HP som reserv 2 efter första. Kom som sagt in efter andra urval. Så satsa på att göra provet, det kan skjuta upp dig på listan bra! Hur det är har jag för liten erfarenhet av, men det vi håller på med nu tycker jag är rätt så lätt pga jag är uska och har jobbat som de! Barnen har det gått otroligt bra med tack vare vi haft hjälp. Dock inskolas den andre imorgon och då kommer det bli smidigare med plugg! Sen går jag distans så det är inte skola hela tiden, utan endel hemjobb. Du ska absolut inte ge upp! Jag kände hopplöshet över att jag nog aldrig kommer in när jag väl söker och visste inte hur jag skulle göra för att lyckas. Men när det väl var dags så kom jag in på första försöket tack vare högskoleprovet! Du med böckerna, var bor du?? :)

• ohmy

Ja jag får fortsätta kämpa på :) o hoppas jag kommer in tillslut :)

• Dr Mupp

Skriver du ett hyfsat högskoleprov så kommer du in överallt. Skriver du lite sämre så kommer du in på de mindre populära orterna. 

Utbildningen i sig är rena flumutbildningen (iaf den terminen jag gick) som vilken idiot som helst klarar av. 

En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • ohmy

haha, det lät bra för just nu känner jag mig jävligt trög! Vilka är populärast? verkar ha en trög Studievägledare här iaf..

• Dr Mupp
    ohmy skrev 2012-02-01 21:15:52 följande:
    haha, det lät bra för just nu känner jag mig jävligt trög! Vilka är populärast? verkar ha en trög Studievägledare här iaf..
    Blekinge, Linnéuniversitetet, skövde, MDH, Örebro och Gävle har låga intag. 0,5 - 0,6 i HP gruppen

KI, Göteborg och lund har höga intag 1,2-1,4 i HP.

Betyg i betygsgrupp BI ligger på  15:10 till 20:20

All statestik från HT2011

En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • MiniMillan2011

Ts jag är i precis samma sits :) :(
    Mammaledig å läser in iofs bara nkb men ändå...
    Hur många barn har du?
    När ska du söka?

Svar på tråden Vill bli sjuksköterska!!! Tips, svårt att komma in? Jobbig utbildning?