• laure

pumpa upp produktionen ..avent bröstpump manuell, bra el dålig?

Nu har jag googlat sönder mig och hittar i princip inte en enda negativa kommentar om aventpumen.
    Är det verkligen så att den verkar fungera för alla eller har avent censurerat bort alla dåliga omdömen? :D

åå när vi ändå talar om pumpar, ni som har lyckats pumpa upp produktionen, hur gjorde ni å hur mycket fick ni ut när ni började å nu?

• Svar på tråden pumpa upp produktionen ..avent bröstpump manuell, bra el dålig?
  • Hoppfull84

jag använde aventpumpen handpumpen och var nöjd. enda negativa jag kan komma på är väl att det blev jobbigt för handen att pumpa efter ett tag. det kunde ibland läcka ur "tuttstruten" så det rann ut längs sidan på bröstet så var tvungen att lägga en handduk under bröstet mot magen för att slippa få spill överallt.
    annars tyckte jag den funkade bra. jag försökte väl inte direkt  få upp produktionen utan pumpade mest för att min man skulle kunna ta nån av alla 10-12 nattmatningar i början.
    för mig var det mycket lättare att pumpa på morgonen och jag pumpade bara samtidigt som bebisen ammade på det andra bröstet. fick väl ut som mest 1dl, åt gången. men jag pumpade bara under några veckor när bebisen var precis nyfödd då nätterna var som jobbigast så hade säkert blivit mer om man fortsatt längre fram då produktionen blir större.
    på kvällen fick jag inte ut mycket alls och om jag försökte pumpa utan bebisen vid andra bröstet kom det knappt nåt alls, (jag har väldigt trög utdrivningsreflex) men det var ju inte pumpens fel.

gillar avent flaskorna också då de passar är små och smidiga att ha som vattenflaska i skötväskan när bebisen blir större och det finns pipmuggsnappar att köpa till dem.

• Hoppfull84

fick en bröstinfektion några månader senare och kunde inte amma från det bröstet då det gjorde sjuuukt ont. då fick jag låna en medela elektisk pump från sjukhuset och den var GRYM om man ska pumpa ofta och längre perioder bara att hålla tatten på plats så skötte pumpen resten. men tror de är orimligt dyra för en privatperson.

• laure

jag har också lånat nån elektrisk medela.. eller almedo kanske den hette men de e väl samma typ?
    Funkade inte alls för mig, fick ut bra mycket mer med handen, gjorde mest ont, väsnades å va otymplig =/
    Beställt en avent så ja hoppas nog på lite bättre resultat..

• Sereena

Jag har en avent manuell pump och har varit nöjd. 
    Tog ett tag innan det fungerade för mig (tyckte det kändes märkligt att pumpa först, men det berodde ju inte på själva pumpen), men efter ett tag vande man sig.
    Avent är bra för att det finns flaskor i olika storlekar och förvaringskärl som passar till pumpen.

• Koffie

Jag är också förespråkare av avent manuell pump - och då har jag provat det mesta (flera olika märken och både manuell och automatisk pump).

Håller med hoppfull 84, nackdelen är väl att det kan läcka längs kanten vid "tuttstruten" (kul ord - det uppskattas!   ) En annan nackdel är att jag haft musarm och då har det tidvis varit litet jobbigt för handen med pumprörelsen - men det problemet försvann ju tillsammans med musarmen..

Det är med avent handpump som produktionen har blivit bäst och som har kännts mest skonsam mot bröstet. Med mitt tredje barn var det extremast - han hade gomspalt - så jag fick i princip pumpa igång hela amningen. Första veckan kom det väl bara ut några ml per gång, och så växte det successivt till ca 2--3 dl per gång (3-4 ggr per dag) vid månad 4 eller 5 ungefär. För att jämföra med andra pumpar jag använde då så fick jag ut ca 100-130 ml med dem, när avent pumpen fick ut 200-300 ml..

Sedan är det förstås inte säkert att det som funkar på mig, funkar på dig. Men för mig var skillnaden väldigt stor, så jag väljer Avent alla gånger!!

• laure

se fortfarande inga "missnöjda kunder" om man kan säga så..smått fascinerande,
    undrar va dom har för hemlighet som inte de andra pumptillverkarna kommit på!

• Veritaslux

För mig funkade det inte. Men jag är en svårpumpad typ och har ingen annan manuell att jämföra med. Köpte en Medela Swing som är elektrisk och med den fick jag ut i alla fall 70 ml. Med Avent kanske 20 max. Men som sagt, jag har ingen annan manuell att jämföra med.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Saxiquine

Har fått låna en Avent manuellpump av en kompis, och tycker den funkar utmärkt.

• Hoppfull84

kom ihåg att det kan vara svårt att pumpa. utdrivningen funkar inte som när bebisen suger.
    vissa tror att bara för att de får ut pytttelite i pumpen så är mjölken slut, det är den inte. bebisen får ut många gånger mer än pumpen får ut så bli inte nojig om det inte kommer så mycket i pumpen till en början.

första gången jag skulle använda min kom det inte en enda droppe, testade på kvällen, var lite stressad och ammade inte andra bröstet samtidigt så det blev väl nån låsning. jag blev iaf så frustrerad och arg att jag hade kunnat elda upp pump h*lvetet. men så nån dag senare lugnade jag mig och provade igen. såg till att ha det lugnt omkring mig, provade på morgonamningen med bebisen vid andra bröstet och tänkte på forsande vatten, DÅ kom det! visserligen inga mängder första gångerna men det funkade iaf!
    så ha tålamod och hjälp pumpen på traven så gott det går. har hört vissa som tar en varm dusch innan morgonamningen för att öppna upp mjölkgångarna och sen pumpar när de ammar det ska tydligen underlätta.

• laure

ja ne de har ja också förstått :) har sån spray för att få igång utdrivningen lite extra, men den funkar väl sisådär ibland.

Mjo de brukar väl va så att bebisen tömmer brösten bättre än enpump men Mitt problem är nog snarare att knatten inte suger så effektivt som han borde viiilket resulterar i att han blir missnöjd, inte de minsta mätt å bara gallskriker vid tutten å när ja då klämmer så kommer de ändå mjölk, men han får inte i sig den....så jahade tänkt försöka mig på å pumpa ur å se om de kommer nått eller om ja bara helt enkelt ska gå över helt på ersättning å bara låta honom snutta me tutten när han känner för de!

• Sereena

Kan tillägga att jag de första veckorna då jag pumpade bara kunde pumpa på natten, precis efter att bebis ammat på ena bröstet. Det var bara på natten (och när jag visste att bebis var mätt) som jag var tillräckligt lugn för att kunna pumpa. Sen tog det alltid några dagar att få upp mängden, ex. dag 1, 20 ml, dag 2, 40 ml, upp till ca 200 ml när jag pumpat kontinuerligt några nätter i rad. 
    (gick ner igen så fort jag hoppade över att pumpa några dagar... men det där är säkert olika för olika personer)

Efter några veckor kunde jag pumpa på dagen också, men aldrig lika bra som på natten.

Angående det där med utdrivningsreflexen. För mig är det så att när bebis suger så rinner det till inom kanske 10 sekunder.
    När jag pumpar så dröjer det längre. Vissa gånger, om jag inte pumpat så kontinuerligt, så kunde det dröja upp till 10-15 minuter innan det rann till ordentligt. Jag pumpade och pumpade, fick ut max 10 ml och var nära att ge upp, men så rann det plötsligt till och jag kunde få ut mer än 100 ml. 

Så det var lite knixigt i början, men med aventpumpen är jag som sagt nöjd.
    Även med apotekets billiga funkade det ok, men mycket smidigare med att pumpa direkt i flaskan/förvaringskärl med avent-pumpen.  

• Jeena
    Hoppfull84 skrev 2012-01-31 21:38:39 följande:
    fick en bröstinfektion några månader senare och kunde inte amma från det bröstet då det gjorde sjuuukt ont. då fick jag låna en medela elektisk pump från sjukhuset och den var GRYM om man ska pumpa ofta och längre perioder bara att hålla tatten på plats så skötte pumpen resten. men tror de är orimligt dyra för en privatperson.
    Tror att de pumparna oftast finns att hyra på BB, var så här hos oss iaf. Hyrde en och hade hemma de första 6 veckorna då jag enbart pumpade och gav på flaska då.
    Jäkligt effektiv får jag lov att säga, då den simulerar babyns egna sugteknik. Lillan kom tidigt och jag hade inte en tillstymmelse till mjölkprod. på g, men det fanns riktigt ordentligt efter bara 2-3 dagar stimulering med pumpen.

Enligt hur de förklarade för mig på BB så är det svårt att tömma brösten ordentligt med manuell pump, vilket kan göra att det blir svårt att öka på mängderna man får ut också. Men jag vet inget om just Avents manuella, den kanske är bättre än andra manuella på det.
  • Koffie

Ja, jag kan ju säga att det är stor skillnad på Avents manuella pump och medelas manuella. När Avent kom med sin "moderna" handpump runt 2000 så var den den första att simulera barnets sugteknik. Senare (bortåt 2008-2010 ?) kom Medela med sin elektriska pump, som också ska simulera barnets sugteknik.

Jag har använt båda, och använt dem samtidigt. På just mig får jag faktiskt ut större mängder med Avents handpump.

Det har att göra med att en elektrisk pump inte på samma sätt anpassar sig efter bröstet, som man kan göra själv med en handpump. En elektrisk pump har förinställda program, men inga sensorer (vad jag vet) för att göra bästa möjliga jobb. Samma gäller ju även för avents elektriska pump - de är helt enkelt inte tillräckligt känsliga för hur de ska pumpa bäst.

Om man som jag i princip enbart pumpar och det en längre period, så vill man nog ändå ha en elektrisk pump. Men jag använde ändå handpumpen också, för att maxa produktionen. Pumpar man bara intensivt en kort tid, eller kanske en gång per dag under lång tid, så funkar en handpump utmärkt (och jag tror ju som sagt på Avents handpump)..

• Bradbury

För mig funkade den inte alls. Mina bröstvårtor var för stora för struten. Hyrde en elektriskt meddela från BB istället. Den var grym!

Svar på tråden pumpa upp produktionen ..avent bröstpump manuell, bra el dålig?