• Mornie Alantie

Börja med potta till 8-månaders. Vad tänka på?

Jag har lite funderingar kring "potträning" av min flicka som är 8 månader. Hon kissar nästan alltid ett litet tag efter vi tagit av blöjan, ofta kommer det på skötbordet och rinner lite överallt. Det har väckt tanken att sätta henne på pottan en stund vid varje blöjbyte och ge henne en chans att kissa där. Jag har testat att sätta henne på/hålla henne över toaletten men det gillar hon inte alls men det kanske är lättare med en potta där hon kan sitta själv och pilla med någon leksak.

När det gäller bajset brukar hon bajsa på förmiddagen men tiden varierar. Jag har heller aldrig lyckats se i förväg när det ska komma men jag ser när hon bajsar och då är det ju för sent att sätta på pottan.

Kan man nå någon framgång med så lite potträning eller måste man så att säga gå all in på en gång? Jag ska dessutom börja jobba deltid snart och jag tror inte min man är så intresserad av tidig potträning. Jag har heller inte som ambition att få henne blöjfri extremt tidigt, bara att slippa torka kiss i halva badrummet 5 gånger om dagen vore skönt

Någon som har några bra tips på vad man bör tänka på? Tips på potta som passar en liten rumpa vore också bra.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Svar på tråden Börja med potta till 8-månaders. Vad tänka på?
  • PoL

Låter som att du har en bra idé om vatt sätta barnet på pottan direkt vid blöjbyte för att fånga upp kisset som alltid kommer   Vad jag vet, brukar barn generellt sett lära sig gå på pottan och göra det stora ELLER det lilla i taget. Dvs att dom lär sig känna igen signalerna för det ena behovet åt gången. Tror väl inte att det är nåt man kan styra över utan bara uppmuntra när barnet verkar redo. En bra potta är nog en stabil potta som inte välter *L*. En liten hög med böcker (som kan tvättas av vid behov) intill som barnet kan titta på under tiden kan vara uppskattat. Skulle inte pottan funka/vara uppskatta finns ju även sittringar med handtag som man lägger på toaringen (fast det kan nog passa lite större barn). Lycka till!

• fågelungarna

Jag tror att även en låg ambitionsnivå för vinster med sig. Jag började vid ca 7 mån med min stora av ungefär samma skäl som ditt, och intresset ökade i takt med framgångarna så att säga. Min syster har pottat bajs sedan barnet var 3 mån, och kiss lite emellanåt. De har väl inte sparat in några blöjor direkt, men barnet har ju hela tiden haft full koll vad potta/toa är till för, och nu vid 16-17 mån började han signalera vid både kiss- och bajsnödighet om än tämligen subtilt. Hade inte inskolning på förskola kommit emellan hade han nog varit torr vid det här laget.

Om inte annat, så tror jag att din man kommer att inse att pottömning eller toalettspolning är att föredra framför ett kladdigt bajsbyte!

• fågelungarna

Och så till de praktiska frågorna... Jag är nöjd med babybjörnpottan. Den är inte så rund och vid som andra modeller jag stött på. Min lillbebis har kunnat sitta själv på den från 5 mån.

Läs på ecsweden.se, där finns allt man behöver veta.

• Mornie Alantie

Tack för svaren. Vi har en sån ring man sätter på toaletten men den är hon för liten för. En potta på golvet kan hon ju sitta själv på men det vågar jag inte låta henne göra på toaletten.

Nu känner jag mig mer peppad att testa. Jag räknar som sagt inte med att spara in blöjor, bara att slippa torka kiss. Om hon så lär sig vad pottan är till för är det en bonus.

Är det en sån här potta från BB du menar? Vill ju att hon ska kunna sitta stadigt på den själv.

• Annsiss
    Mornie Alantie skrev 2012-02-01 08:51:09 följande:
    Tack för svaren. Vi har en sån ring man sätter på toaletten men den är hon för liten för. En potta på golvet kan hon ju sitta själv på men det vågar jag inte låta henne göra på toaletten.

Nu känner jag mig mer peppad att testa. Jag räknar som sagt inte med att spara in blöjor, bara att slippa torka kiss. Om hon så lär sig vad pottan är till för är det en bonus.

Är det en sån här potta från BB du menar? Vill ju att hon ska kunna sitta stadigt på den själv.
    vi började med potta då hon var 8 mån, har gått på lite olika, inge dyra varianter, typ ikeas, icas osv, funkar bra nu vid 19 mån bytte vi till toaringen innan var hon för liten för den.
  • kixan

Vad har ni för toaring? Jag skulle nog gå direkt på en sån om jag börjat i den åldern, min tjej som inte är ngn stor bebis har suttit på toaring (BB:s) sen hon var 4-5 månader.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Mornie Alantie
    kixan skrev 2012-02-01 11:52:02 följande:
    Vad har ni för toaring? Jag skulle nog gå direkt på en sån om jag börjat i den åldern, min tjej som inte är ngn stor bebis har suttit på toaring (BB:s) sen hon var 4-5 månader.
    Jag tror det är en babybjörn (den är ärvd så har inte tänkt så noga på märket). Jag är mest rädd för att hon hamnar så högt upp. Det betyder att jag måste hålla i henne för att hon inte ska ramla ner. Hon tycker inte om att bli fasthållen, hon vill ha mer rörelsefrihet. Därför tror jag att en potta på golvet fungerar bättre.
  • Fridayyy

Jag har en gammal potta från Ikea, en vit som verkar vara lite mindre än en röd som vi också har. Han når ner till golvet men jag håller honom i händerna när han bajsar. Han kissar i blöja än. Jag märker när han börjar bajsa och då blir det fart på hans mamma...=) Han har inte bajsat i blöja på väldigt länge. Han är 9 månader nu.

• Mornie Alantie

En annan fråga: Hur ska jag bete mig om det kommer något i pottan/toan? Ska jag berömma henne eller bara låta det hända utan att göra något väsen av det?

• PoL

Berömma henne tycker jag absolut! Det är ju en prestation att lära sig nåt nytt

• Fridayyy
    Mornie Alantie skrev 2012-02-01 12:31:13 följande:
    En annan fråga: Hur ska jag bete mig om det kommer något i pottan/toan? Ska jag berömma henne eller bara låta det hända utan att göra något väsen av det?
    Jag brukar säga att det var bra och att han är duktig och tar i...=)
  • kixan
    Mornie Alantie skrev 2012-02-01 12:26:22 följande:
    Jag tror det är en babybjörn (den är ärvd så har inte tänkt så noga på märket). Jag är mest rädd för att hon hamnar så högt upp. Det betyder att jag måste hålla i henne för att hon inte ska ramla ner. Hon tycker inte om att bli fasthållen, hon vill ha mer rörelsefrihet. Därför tror jag att en potta på golvet fungerar bättre.
    Jag brukar sitta på en liten pall precis framför, då behöver jag inte hålla i men hinner ändå fånga om det skulle vara något. Men det är sällan det händer, även små märker ju att de måste akta sig för att inte ramla.
    Mornie Alantie skrev 2012-02-01 12:31:13 följande:
    Nja, inte berömma, säg bara typ "Skönt att kissa i pottan va?" med glad ton.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • fågelungarna

Ja, en sån potta är det jag har, fast min modell är lite äldre utan det där ilägget att ta ut.

Positiv förstärkning är väl bra, särskilt i början, enligt Kixans beskrivning.

• majsan533

Vi satte upp pottan på bänken i tvättstugan där vi hade ett av skötborden för att få lite bättre "arbetsställning". Vi ställde en spegel framför vilket gjorde det hela lite roligare :)

Vid 7 månaders ålder kan det vara så att bebisarna "slutat" säga till eftersom deras signaler inte gett någon utdelning :)

I ditt fall skulle jag börja med "rutin"-pottning och som ett alternativ vid blöjbyte.

Med "rutin"-pottning menar jag att man försöker fånga de tillfällen där nästan alla bebisar gör något på rutin, dvs precis i samband med att de vaknar efter en längre stunds vila eller typ 10 minuter efter att de ätit en rejälare måltid. Fundera på när du själv brukar behöva gå på toa. Personligen måste jag nästan alltid gå på toa direkt när jag vaknar och det gäller även om jag råkar vakna mitt i natten. Och den andra klassikerna är ju halvvägs in i söndagstidningen efter söndagsfrukosten (när jag bodde hemma gällde det att hinna före pappa annars kunde man inte gå in på toa på minst en timme :)

Som ett alternatid vid blöjbyte menar jag att varje gång man byter en blöja så låter man bebisen sitta en liten stund på pottan/toan. Kommer det något är det bra och gör det inte det så har man i alla fall erbjudit ett alternativ till blöjan. Det finns de som säger att barn helst inte tömmer blåsan helt i blöjan eftersom bebisar egentligen inte tycker om att kissa/bajsa på sig utan de kissar bara så mycket att de inte längre är kissnödiga. Om man tycker att det låter vettigt så finns det ju stora chanser att det kommer mer om man sätter dem på pottan en stund också.

Svar på tråden Börja med potta till 8-månaders. Vad tänka på?