• Anonym (johan)

vart ska barnet gå i skolan

Har 2 barn med samma tjej den ena bor heltid hos mig o träffar sin mamma någon gång i bland bara. Hon går i skolan hos mig och den andra på dagis varannan vecka hos mig när ja har henne. Nu vill mamman att den lilla ska börja skolan på hennes hemort och ska gå till rätten med det hon tycker att vi ska ha var sin för "rättvisans skull" säger hon. Ja vill ju självklart att hon ska gå med sin syster här i samma skola. Kan hon få rätt???
    Båda barna står skrivna hos mig o har gjort det sen vi gick i sär.

• Svar på tråden vart ska barnet gå i skolan
  • Anonym (mamma)

De utgår i från vart barnet är skrivet när de gör en placering.. Hos dig alltså. Båda vårdnadshavarna måste dock godkänna Obestämd...

• Ravenna

Det är mycket mycket sällsynt att man delar en familj på det viset. Det krävs någonting exceptionellt för att det ska inträffa. Man brukar inte dela på syskon. Drar hon det till rätten så lär du vinna.

• Tonårsmorsan

Usch och Fy vad jag blir arg när jag läser om en förälder som bara tänker på att det ska bli "rättvist" mellan er vuxna istället för på barnens bästa.

Syskon är det absolut bästa ett barn kan få. Syskon behöver inte bli bästisar eller ens vara kompisar under sin uppväxt. De är så oerhöst värdefullt äåndå attha någon att dela barndomsminnen med, att inte vara ensambarn i en "familj".

Kan inte föräldrarna enas om var ett barn ska gå i skola placeras barnet utifrån var h*n är folkbokfört. Punkt slut. Låt mamman dra det till rätten om hon absolut vill förlora pengar på något hon inte kan vinna.

Usch vad fult att välja att träffa ett barn mer än det andra! Vilka sår i själen ert äldre barn måste få när mamman gör det valet!

SNÄLLA, Stå på dig, för dina barns skull. Jag gissar att dina chanser att vinna är ca 99,99% Mamman måste dra till med mycket fula olagliga knep för att få bara det ena barnet skrivet hos sig = gå i skola på hennes ort. Du ska absolut inte gå med på att ändra folkbokföringen men för säkerhets skull skulle jag redan nu kontakta skolan på mammans ort och informera dem, både rektor och den som har hand om antagningen, att du motsätter dig att ditt barn skrivs in på deras skola och att du i så fall kommer stämma dem. Det brukar få skolor att tänka sig för innan skolan gör något slentrianmässigt bara för att mamman är just mamma. 

Mamman har microskåpiska chanser att få sin vilja fram men ta hotet på allvar i alla fall. För dina barns skull. Lycka till.  

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden vart ska barnet gå i skolan