Ansöka om HP - Nattjobbare
Jag ska söka om HP och har nu skrivit min ansökan som jag ska skicka in när jag har fått mitt moderskapsintyg... Jag jobbar som personlig assistent hos en med ALS:
Så här har jag skrivit....
Utbildad undersköterska och jobbar natt som personlig assistent, hos en brukare med ALS. Dvs att personen är helt förlamad och det är mycket lyft och vändningar i sängen. Vi är dubbelbemannade, men som sagt mycket lyft och vändningar, då man inte kan använda liften.
Man jobbar ganska så effektivt på natten från man börjar så är det tandborstning , som innebär att man står med böjd rygg och böjda ben, och detta kan ta allt från 20 minuter till 30 minuter. Sen fortsätter man att stå böjd med ryggen då man tvättar av brukaren med en tvättlapp.
Med en stor mage så kan det vara svårt att få till rätt ställning då man ska borsta tänderna på brukaren.
Brukaren sitter på en hygienstol och när personen inte kommer rätt på stolen så kan man få lyfta med egna krafter för att få brukaren i rätt ställning på stolen. Detta kan man få göra ca 3-4 gånger innan det blir bra.
Lift finns som man använder i dom utrymmen som det går, men inne i badrummet är det ingen ide att ens försöka få in en lift då det är så trånga utrymmen.
När brukaren är i sängen så är det även här en massa lyft, dvs brukaren åker ner i sängen då får man lyfta med egna krafter för att dra upp brukaren igen. Det är även en massa vändningar i sängen då man får stå framåtlutad och hålla i brukaren så den inte trillar ner i golvet medans den andra drar upp trosor och nattlinne etc.
Vi har vaken natt så man sitter sen ca 7 timmar i varsin fåtölj och kollar på tv där det inte är något ljud och helt mörkt i hela brukarens hem. Man får inte röra sig eller ens gå på toa, för då blir brukaren störd i sin sömn. Den enda gången som man får röra på sig är när brukaren ”ropar” och vill ha någon hjälp, på natten. Det kan då t.ex. vara att den har kanat ner i sängen då får man lyfta upp eller att brukarens nattlinne har åkt upp då får man göra vändningar på brukaren för att rätta till detta.
Med en stor mage så kan det vara svårt att utföra ett bra arbete så brukaren blir nöjd. Dels inne i sängen för att komma tillräckligt nära och även vid tandborstningen etc.
Det händer ibland att vi nattpersonal får hoppa in och jobba dagar och kvällar också, då ser rutinerna annorlunda ut, men skriver ner dom med. Eftersom att det händer allt som oftast att vi får hoppa in och täcka när det är sjuk personal.
När man jobbar dagar så jobbar man 8,5 timmar och 6 timmar på kvällarna.
Vi jobbar alltid två stycken, men alla lyft som man gör måste man vara två på. Det finns lyfthjälpmedel som en golv lift, men den kan man inte använda i alla utrymmen. T.ex. inne på toaletten där lyfter vi brukaren med egna krafter. Detta för att brukaren måste komma längre bak på hygienstolen.
Dessa lyften görs ca 10 gånger per dag/kväll. Brukaren väger ca 70-75 kg.
Även olämpliga arbetsställningar finns under dagarna och kvällarna. T.ex. när vi borstar tänderna så står man med böjd rygg och borstar ca 20-30 minuter. När man vänder personen i sängen så står man och böjer sig framåt för att dels kunna hålla personen liggandes på sidan och sen när man ska dra upp kläderna. Magen är ganska så mycket i vägen så ställningen blir inget vidare. Även när man brukaren ska in på toaletten så är det en hög tröskel som man ska över med hygienstolen som brukaren sitter på då får man lyfta så man kommer över tröskeln.
Måndag, onsdag och fredag så är det dusch dag och då tar morgonen arbetet ca 3-4 timmar. Då står man och tvålar in personen, detta blir också en illa arbetsställning då hygienstolen inte går att höja.
När man ger medicin så sitter man framförbrukaren och man kommer aldrig riktigt bra nära, så man får sträcka på armarna och böja på ryggen och nu med denna stora magen så kommer jag inte alls nära och kan ge medicin i peggen.
Brukaren har även gymnastik varje dag som vi i personalen utför inne i sängen, detta blir jobbigt då man får stå så länge och man kommer inte fram till sängen redigt för att magen är i vägen.
Det är svårt att utföra ett bra jobb för brukaren när man inte kan komma riktigt nära när man t.ex. ska göra vändningarna i sängen eller när man ska lyfta brukaren inne i badrummet när den sitter på hygienstolen.