Av egen erfarenhet - LCHF gör humör och psyke betydligt stabilare, kanske helt enkelt för att blodsockret blir stabilt.
Det finns också gott om belägg för att socker är en vanlig självmedicinering (vid ångest, oro och depression) som först ger en lugnande effekt och sedan skapar ökad ångest/oro.
Mina ångestattacker försvann. Likaså min migrän och mitt risiga morgonhumör.
En anhörig med aspergers blev mycket, mycket lugnare och bättre på stresshantering, något som numera sitter i även om han gör avsteg och äter "vanlig" mat ett tag.
Om du går in hos t ex http://www.kostdoktorn.se/ så kan du själv läsa berättelser från andra LCHFare som upplevt psykiska hälsovinster.
Hjärnan behöver f ö inte alls kolhydrater, den behöver glukos och det tillverkar kroppen utan problem av fett och/eller protein om man inte äter kolhydrater. Så otroligt trött på "hjärnan fungerar inte om du inte äter pasta"-argumentet. Det är inte för fem öre sant.
Min dotter fick en ilsken föreläsning av sin idrottslärare som sa att äter man inte kolhydrater DÖR man, och att alla LCHFare faktiskt äter kolhydrater utan att veta om det för annars hade de redan dött. Dottern hade i det läget redan ätit strikt LCHF i över ett år och kände sig inte ett dugg död.
Jag tror att du har allt att vinna på att testa. Lyssna inte på fruktkramarna, skaffa fakta istället.