• Anonym (sockerfri)

Kan en LCHF/Gi kost hjälpa mot depression?

Vissa som har provat en socker- och kolhydrat fattig kost säger att de mår bättre psykiskt, att "dimman" i huvudet har försvunnit. Vi som är deprimerade har ju en förmåga att försöka självmedicinera oss med godis när vi är nere.
    Men frågan är om en LCHF/ Gi kost kan ha en positiv effekt på oss deprimerade? Vad tror ni? Är det nån därute som har några erfarenheter?

• Svar på tråden Kan en LCHF/Gi kost hjälpa mot depression?
  • Din mamma

Snarare sämre. Gissa vilken kroppsdel som behöver kolhydrater? Jo hjärnan.

• Anonym
    Din mamma skrev 2012-02-01 09:26:47 följande:
    Snarare sämre. Gissa vilken kroppsdel som behöver kolhydrater? Jo hjärnan.
    Precis. Verkligen varning för detta! 

Däremot att lägga om kosten till mer grönsaker och frukt är ju alltid bra. Liksom motion. 
  • Anonym (sockerfri)

Men om man skulle vara sockerberoende då? Att man uteslutande levde på snabba kolhydrater, dvs inte ens äter husmanskost. Skulle man bli hjälpt då tror ni? För om man gör så kanske man har en näringsbrist som gör en deppig? För så lever ju många deprimerade, inkl jag.

• astro

Av egen erfarenhet - LCHF gör humör och psyke betydligt stabilare, kanske helt enkelt för att blodsockret blir stabilt. 
    Det finns också gott om belägg för att socker är en vanlig självmedicinering (vid ångest, oro och depression) som först ger en lugnande effekt och sedan skapar ökad ångest/oro.
    Mina ångestattacker försvann. Likaså min migrän och mitt risiga morgonhumör.
    En anhörig med aspergers blev mycket, mycket lugnare och bättre på stresshantering, något som numera sitter i även om han gör avsteg och äter "vanlig" mat ett tag.

Om du går in hos t ex http://www.kostdoktorn.se/ så kan du själv läsa berättelser från andra LCHFare som upplevt psykiska hälsovinster.

Hjärnan behöver f ö inte alls kolhydrater, den behöver glukos och det tillverkar kroppen utan problem av fett och/eller protein om man inte äter kolhydrater. Så otroligt trött på "hjärnan fungerar inte om du inte äter pasta"-argumentet. Det är inte för fem öre sant. 
    Min dotter fick en ilsken föreläsning av sin idrottslärare som sa att äter man inte kolhydrater DÖR man, och att alla LCHFare faktiskt äter kolhydrater utan att veta om det för annars hade de redan dött. Dottern hade i det läget redan ätit strikt LCHF i över ett år och kände sig inte ett dugg död. 

Jag tror att du har allt att vinna på att testa. Lyssna inte på fruktkramarna, skaffa fakta istället. 

• Kattdamen

Varför inte ta och pröva.

Jag känner själv att jag mår bättre, både psykiskt och fysiskt.

Mig får du älska hedniskt.
  • Anonym

Pasta fanns väl inte för miljoner år sen. Folk levde ju då oxå. Man åt mest kött o fett

• Anonym (sockerfri)

Jag har fått diagnosen depression, men jag känner att jag vill ta till alla tänkbara "metoder" att lindra det för jag vill inte äta depressiva. Bara i yttersta nödfall om inget annat hjälper. Jag går redan i en terapigrupp och vanlig samtalsterapi.

• Anonym
    Anonym (sockerfri) skrev 2012-02-01 09:37:13 följande:
    Men om man skulle vara sockerberoende då? Att man uteslutande levde på snabba kolhydrater, dvs inte ens äter husmanskost. Skulle man bli hjälpt då tror ni? För om man gör så kanske man har en näringsbrist som gör en deppig? För så lever ju många deprimerade, inkl jag.
    Byt ut till långsamma kolhydrater och en större andel grönt:) Mycket fet fisk gör dig gladare.
  • Din mamma

Fruktkramarna? Känner du någon som blivit fet av frukt?

Och om du vill bli av med ditt sötsug, ta en morot när suget faller på, eller en banan. Det handlar om att lägga om sina vanor. Hur tror du folk gjorde innan LCHF? Jag har gått ner 4 kilo på 3,5 vecka med vv och skapat dessutom nya och mer hälsosamma rutiner i mitt liv. :)

Svar på tråden Kan en LCHF/Gi kost hjälpa mot depression?