• TezPez

Första hund-tips.

Vi är en familj med två barn som funderar på att skaffa hund. Vi är väldigt intresserade av hund men det har inte passat att vi skaffat en förrens nu. Det nblir alltså vår första hund.
    Vi skulle vilja ha en mellanstor hund.
    Skulle vilja börja med agilyty.
    Alltså en familjehund, lättlärd och lagon stor att "ha med sig". :)
    Vad rekonemnderar ni?  :)

• Svar på tråden Första hund-tips.
  • Vissla

behövs lite er info än så för att kunna tipsa om en ras.
    Hur mycket tid om dagen har ni för att aktivera hunden?
    Hur kommer en vanlig dag se ut?
    Vad kommer ni göra med hunden, hur ofta får dn gå ut, hur länge kommer den vara ute, hur länge kommer den vara ensam m.m
    Vad är mellanstor i dina ögon?
    Vad för typ av päls är ni ute efter, hur mycket pälsvård vill ni hålla på med?
    Hur gammla är barnen?

• mimbo

Antar att ni har tänkt igenom er situation med arbetstsider, hundvakt mm.

Kanske en sheltie (shetland sheepdog)? Lättlärd, lagom storlek att "ta med". och brukar gilla agility. Vet dock inte hur de funkar med barn, men de flesta hundar brukar funka med barn om barnen funkar med dem (vilket egentligen är det viktigaste, att barnen är "hundvänliga").
    Cocker spaniel? Viktigt då med en bra uppfödare som avlar på friska hundar med bra temperament.
    Cavalier king charles spaniel?

I övrigt är ju golden retriever eller labrador bra familjehundar, men kanske för stora?

• TezPez

åh va bra. :)
    barnen är 4 o 9 år.
    Funderar i såfall på att skaffa den till sommaren när vi 'är hemma. Kommer att se ut som att hunden kommer att få följa med på jobbet i allafall halva dagen.
    Gå ut på morgonen, lunchen och en långrunda på kvällen.
    Har ett stort intresse för agility och vill träna på det och givegtvis valpkurs.
    Pälsen får gärna vara lättskött, inte långhårig och lurvig.
    Mellanstor för mig är typ Border Collie.
    Sommarna består av husvagnssemester o då mycket uteliv och promenader i naturen.

• mimbo

Just border collien kräver väldigt mycket. Den vill helt enkelt valla! Kan vara svår som första-hund. Men du kanske bara menade som exempel på storlek?
    I så fall är ju de hundar jag föreslog för små.
    En annan lite mindre ras är annars staffen (eng staffordshire bullterrier). Den är ju betydligt lägre än border collien, men robust, glad, lättlärd och brukar älska barn! Den kräver ingen direkt hårvård, bara borsta bort överflödig päls med typ gummiskrapa.
    Att hänga med halva dagen på jobbet är ju jättebra! Staffen brukar vara rätt lätt att träna att vara ensam några timmar.
    Om jag skulle välja ras som förstagångshundägare skulle jag resonera som så här: Inga raser med utpräglad vakt-, jakt- eller vallningsinstinkt. Vill man inte gärna ha de egenskaperna (antar att du inte har en flock får tex?) så får man liksom de på köpet om man skaffar en sådan hund, de går liksom inte att träna bort. Retriever ovch spanielraserna är iofs apporterande hundar men de har en mjukhet i sig, och apporteringen kan du lätt istället använda som belöning.

• TezPez
    mimbo skrev 2012-02-01 10:24:08 följande:

Just border collien kräver väldigt mycket. Den vill helt enkelt valla! Kan vara svår som första-hund. Men du kanske bara menade som exempel på storlek?
    I så fall är ju de hundar jag föreslog för små.
    En annan lite mindre ras är annars staffen (eng staffordshire bullterrier). Den är ju betydligt lägre än border collien, men robust, glad, lättlärd och brukar älska barn! Den kräver ingen direkt hårvård, bara borsta bort överflödig päls med typ gummiskrapa.
    Att hänga med halva dagen på jobbet är ju jättebra! Staffen brukar vara rätt lätt att träna att vara ensam några timmar.
    Om jag skulle välja ras som förstagångshundägare skulle jag resonera som så här: Inga raser med utpräglad vakt-, jakt- eller vallningsinstinkt. Vill man inte gärna ha de egenskaperna (antar att du inte har en flock får tex?) så får man liksom de på köpet om man skaffar en sådan hund, de går liksom inte att träna bort. Retriever ovch spanielraserna är iofs apporterande hundar men de har en mjukhet i sig, och apporteringen kan du lätt istället använda som belöning.

ja, jag menade storleken. Tycker annars att det är en underbar hund, men som du säger, har inte en flock får hemma. :)
    tack för tipset men tycker den hunden ser lite "hård" ut.
    Resornerar lite som du, jakt eller vallning är inte aktuellt hos oss.
  • Sthlm Cicci

Staffen!! Dom är helt fantastiska!! Åk till en uppfödare och lär känna rasen. Du kommer bli fast. Dom studsar rakt in i hjärtat på en, med sina stora personligheter.

• MeAngeleyes

Åk på agilitytävlingar och kolla och prata med folk där!
    Kolla in olika hundar, prata med ägare till olika raser och se vad ni själva gillar är mitt tips!

Enkla, trevliga förstahundar skulle jag tipsa om nån form av spaniel, men kom ihåg att ni formar er hund själv och man får den hund "man förtjänar".

Border Collien är sällan en bra förstahund, de kräver mycket och har ett enormt driv! Jag har en själv så jag vet vad det innebär. Började förövrigt min hundbana med pudel och spaniel och har sen haft retrieverblandis och BC!

Alla raser har bra sidor, det gäller bara att hitta ER ras!

• Puma86

I ditt läge hade ja nog satsat på golden :) underbar hund! Lycka till

Försök Inte Förstå Mig, Älska Mig Bara För Den Jag Är
  • T4bb3

Antagligen har ni redan tänkt på att försäkra hunden men vill ändå påpeka hur viktigt det är!

Min hund är försäkrad och visst, det "svider" att hans försäkring kostar drygt 3000 kr per år. Men jag vet hur fort kostnaderna springer iväg om det händer något. 

Har en kollega som på ett år hade hunden på ett par operationer och andra besök och utan försäkringen hade de fått hosta upp runt 80'000 kr och det tar knäcken på vem som helst. Med försäkringen landade det på runt 18'000 kr har jag för mig. Helt klart värt det den dagen då olyckan är framme.  

Svar på tråden Första hund-tips.