mimbo skrev 2012-02-01 10:24:08 följande:
Just border collien kräver väldigt mycket. Den vill helt enkelt valla! Kan vara svår som första-hund. Men du kanske bara menade som exempel på storlek?
I så fall är ju de hundar jag föreslog för små.
En annan lite mindre ras är annars staffen (eng staffordshire bullterrier). Den är ju betydligt lägre än border collien, men robust, glad, lättlärd och brukar älska barn! Den kräver ingen direkt hårvård, bara borsta bort överflödig päls med typ gummiskrapa.
Att hänga med halva dagen på jobbet är ju jättebra! Staffen brukar vara rätt lätt att träna att vara ensam några timmar.
Om jag skulle välja ras som förstagångshundägare skulle jag resonera som så här: Inga raser med utpräglad vakt-, jakt- eller vallningsinstinkt. Vill man inte gärna ha de egenskaperna (antar att du inte har en flock får tex?) så får man liksom de på köpet om man skaffar en sådan hund, de går liksom inte att träna bort. Retriever ovch spanielraserna är iofs apporterande hundar men de har en mjukhet i sig, och apporteringen kan du lätt istället använda som belöning.
ja, jag menade storleken. Tycker annars att det är en underbar hund, men som du säger, har inte en flock får hemma. :)
tack för tipset men tycker den hunden ser lite "hård" ut.
Resornerar lite som du, jakt eller vallning är inte aktuellt hos oss.