• v i r r a

    Ni med jobb och hund - hur får ni ihop det?

    Hej hej

    Jag undrar hur ni med hund och ett jobb där man inte kan ha med sig hunden gör för att få ihop vardagen med rastningar, motion etc?  

    Det drar ordentligt i hundköparnerven här men känner mig osäker på hur det faktiskt skulle gå att få ihop vardagen med hund. Därför vill jag veta hur "alla andra" gör Åker ni hem på lunchen? Har ni rastgård? Har ni en "extramatte/husse" som rastar? Jobbar ni skift?

    Jag och maken har båda "vanliga" 8-5 jobb med stor möjlighet att jobba hemifrån och att flexa men det blir ju ändå många timmar hemifrån.  

    Jag är uppvuxen med hund och har haft hund till för ett par år sedan. Det jag inte har försökt mig på är att ha både hund och heltidsjobb (och barn). Senast jag hade hund pluggade jag och det var ju inga problem. Men hur gör man när man jobbar? Jag vill helst inte behöva vänta tills jag är pensionär... men man kanske måste   

  • Svar på tråden Ni med jobb och hund - hur får ni ihop det?
  • micromat

    Jag åker hem på rasterna som är 1 timme långa.. När jag jobbar kortare dagar och bara har 30min rast så brukar mamma ta hundarna.. Så man kan ju säga att jag använder mig av en extramatte vissa dagar och vissa dagar inte..
    Jag brukar dessutom lägga upp hundarna hos mamma när jag varit ute med dom på lunchen så dom ska få lite mänskligt sällskap.. =) Jobbar inom hemtjänsten och har väldigt varierade arbetstider men det löser sig alltid..

    Vad har du tänkt att köpa för hund? Jag tänkte du kan ju redan luska lite nu om det finns någon i vänkretsen som kan ta en sväng med den om det skulle köra ihop sig för er? Har en kompis som annonserade i lokaltidningen och fick tag på ett jättetrevligt pensionärspar som har hand om hans boxerhane ibland.

    Det du får tänka på är ju om du köper en valp, då blir det värre då dom måste ut väldigt ofta, ska tränas och präglas på er då funkar det inte med heltidsjobb.. Tar man en vuxen hund (ingen problemhund) så lär det flyta på betydligt lättare. Tar man en problemhund så likställer jag det med valp.. Givetsvis får man vara hemma ett tag med den nya hunden så den lär känna er osv innan man börjar jobba..   

  • Frontline

    Beror ju lite på hur du bor, bor du i lägenhet så är det ju bra om nån kan rasta hunden ett par gånger om dagen.
    Bor du i hus så kanske ni kan skaffa en trevlig hundgård så den kan göra sina behov...
    Sen beror det ju lite på vilken typ av ras ni ska ha...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • myamone
    v i r r a skrev 2012-02-01 10:26:29 följande:
    Hej hej

    Jag undrar hur ni med hund och ett jobb där man inte kan ha med sig hunden gör för att få ihop vardagen med rastningar, motion etc?  

    Det drar ordentligt i hundköparnerven här men känner mig osäker på hur det faktiskt skulle gå att få ihop vardagen med hund. Därför vill jag veta hur "alla andra" gör Åker ni hem på lunchen? Har ni rastgård? Har ni en "extramatte/husse" som rastar? Jobbar ni skift?

    Jag och maken har båda "vanliga" 8-5 jobb med stor möjlighet att jobba hemifrån och att flexa men det blir ju ändå många timmar hemifrån.  

    Jag är uppvuxen med hund och har haft hund till för ett par år sedan. Det jag inte har försökt mig på är att ha både hund och heltidsjobb (och barn). Senast jag hade hund pluggade jag och det var ju inga problem. Men hur gör man när man jobbar? Jag vill helst inte behöva vänta tills jag är pensionär... men man kanske måste   
    Jobbar natt och då sover hunden, vaknar inte förren jag står i dörren och kallar och då kommer där en nyvaken hund som nästan trillar ner för trappan, vi går morgonrundan och sen sover jag, en runda på middan och jag kan sova vidare, och sen skogen
     
  • dezibel

    Nu kan jag ha hunden med på jobbet om det behövs men oftast har jag hundvakt. Dagis eller dagmatte är ett måste om man jobbar heltid enligt mig.
    "Värst" brukar första månaderna vara då man bör vara hemma med sin valp för att skapa band & trygghet, jag skulle aldrig lämna bort min valp första tiden då jag absolut inte vill att nån annan formar min valp. Många har svårt att vara ledig flera månader och löser det genom sparad semester och att man har omlott ledigt med sin sambo ex.
    Att rasta hunden 30 min lunchen eller sätta den i hundgård 9 ensamma timmar är inget jag rekommenderar.
    Antingen väntar man med hund tills situationen är bättre eller så skaffar man dagmatte/dagis. 

  • Catgodess

    Vi fixar det för att jag jobbar deltid natt, maken jobbar dag heltid så hunden har aldrig behövt vara ensam mer än några timmar när jag varit på stan eller handlat mat. För tillfället är hon ändå mindre ensam eftersom jag är mammaledig Glad

  • v i r r a

    Tack för era svar!


    Det blir en storpudel utan tvekan (om någon hund alls). Jag har tänkt på möjligheten att hitta någon som kan rycka in om det kör ihop sig men jag vet inte om jag vågar chansa på att hitta någon OM det skulle visa sig om ett par år att det behövs. Jag tror att jag och maken allra oftast kommer att kunna ta oss hem på lunchen så länge vi har de jobb vi har idag. Men om 5 år??? Då vet vi inte hur jobbsituationen ser ut... och vem vet det egentligen när man skaffar hund? Däremot har vi väl nästan helt 100 småbarn bra många år till (en son på 3 år nu och fler lär komma) och då pusslar man ändå med tider hejvilt.

    Att det blir en valp är också helt säkert. Jag vill träna en hund från noll och målet är att kanske tävla lydnad, spår eller så. Jag vill alltså "bygga" upp från grunden. Givetvis måste det bli en längre ledighet med en valp men det är inte det som är det stora problemet som jag ser det. Det är vardagen med en vuxen hund jag inte begriper hur man får ihop

    Vi bor i villa med tomt där det går att bygga hundgård. Men det är en storpudel det blir om det blir hund och det är ju inga direkta "hundgårdshundar" (om nu några hundar är det... ). I så fall får det bli med en hundlucka in till huset... på något sätt... om det finns så stora luckor... hmm... men då kanske det kryper in tjuvar... hmm... och det lär dra in kyla förfärligt (bor i norrland)... hmm... hmm... hmm... många hmmm blir det!

  • IsabelleR

    Jag jobbar i butik och har ganska varierade tider, min sambo jobbar 7-16 måndag till fredag. Vi hämtade vår valp på juldagen så att vi kunde vara hemma med honom i mellandagarna och sen tog vi ut semester så att det föll in så att en av oss var hemma med honom i över en månad. 

    När jag jobbar kväll behöver han bara vara ensam ett par timmar men när det blir för lång tid så brukar min sambos lillasyster passa honom (hon är arbetslös och tycker att det är roligt att ha något att göra). Skulle det krisa nån gång kan jag tänka mig att stanna hemma från jobb, allt för honom! Men det är ju inget man kan göra ofta så om sambons syster skulle få jobb nån gång så får det antagligen bli hunddagis helt enkelt. Det är dyrt men vi lär bara behöva det 2-3 dagar i veckan så det är okej, hellre det än att han ska behöva vara ensam hela dagen. 
    Jag kan tänka mig att om man har vänner som har hund så kan man hjälpas åt och passa ibland när det behövs.

    Vi gick och funderade läääänge precis som du verkar göra och det är bra :) vi har alltid velat ha hund men vi höll oss. Nu har vi köpt hus med trädgård, nära våra jobb och nästan ute på landet så nu kändes det rätt! 

  • micromat
    v i r r a skrev 2012-02-01 10:55:03 följande:

    Tack för era svar!


    Det blir en storpudel utan tvekan (om någon hund alls). Jag har tänkt på möjligheten att hitta någon som kan rycka in om det kör ihop sig men jag vet inte om jag vågar chansa på att hitta någon OM det skulle visa sig om ett par år att det behövs. Jag tror att jag och maken allra oftast kommer att kunna ta oss hem på lunchen så länge vi har de jobb vi har idag. Men om 5 år??? Då vet vi inte hur jobbsituationen ser ut... och vem vet det egentligen när man skaffar hund? Däremot har vi väl nästan helt 100 småbarn bra många år till (en son på 3 år nu och fler lär komma) och då pusslar man ändå med tider hejvilt.

    Att det blir en valp är också helt säkert. Jag vill träna en hund från noll och målet är att kanske tävla lydnad, spår eller så. Jag vill alltså "bygga" upp från grunden. Givetvis måste det bli en längre ledighet med en valp men det är inte det som är det stora problemet som jag ser det. Det är vardagen med en vuxen hund jag inte begriper hur man får ihop

    Vi bor i villa med tomt där det går att bygga hundgård. Men det är en storpudel det blir om det blir hund och det är ju inga direkta "hundgårdshundar" (om nu några hundar är det... ). I så fall får det bli med en hundlucka in till huset... på något sätt... om det finns så stora luckor... hmm... men då kanske det kryper in tjuvar... hmm... och det lär dra in kyla förfärligt (bor i norrland)... hmm... hmm... hmm... många hmmm blir det!


    Jag skulle definitivt satsa på att se om det fanns någon i närheten som skulle kunna rycka in.. Det är ju bara att prata lite allmänt om det med vänner, familj mm... Ja tills det faktiskt blir av.. Nej det är sant ingen kan veta vad som händer om 5 år men man brukar alltid kunna hitta lösningar som annonsera efter dagmatte, finns alltid någon som brukar kunna gå ut med hunden åt en.. =) Men det kanske försvårar om man bor mitt ute i skogen och inte i ett samhälle.. =)

    Huvudsaken är ju att ni faktiskt kan ge hunden det den behöver och att den får vara med er när ni är lediga.. På veckodagarna kanske man inte hinner träna intensivt utan att man får ta en timme eller två på helgerna.   
  • IsabelleR

    Kan tillägga också att när vår lilla hund ska vara ensam några timmar på dagen så försöker jag alltid att aktivera honom ordentligt så att han blir trött innan jag går. Nu har vi tex varit ute och gått i skogen i två timmar så nu ligger han utslagen på golvet. Då blir det nog inte riktigt lika jobbigt för honom att vara ensam, han orkar knappt bry sig när jag går utanför dörren.

Svar på tråden Ni med jobb och hund - hur får ni ihop det?