zygoma girl skrev 2012-02-04 18:46:44 följande:
Ja, det kan man fråga sig och utan att veta sammanhanget har jag inget bra svar. Det kan vara relevant att skriva in att patienter är otrevliga eller hur de beter sig men jag kan inte säga att jag gjort det särskilt många gånger och kan inte bara på rak arm komma på vid tillfällen när man tex måste avbryta en behandling för att patienten varit riktigt otrevlig - då är det en viktig förklaring. Jag har också haft en psyksjuk patient en gång som anklagade både mig och hela kliniken för att vilja förgifta henne och hotade oss alla, då skrev jag i journalen att hon varit otrevlig (eller hur jag nu uttryckte mig, jag brukar tänka när jag skriver att det ska tålas av läsas av patienten samtidigt som det ska vara sant).
hon ringde upp mig efter ett blodprov och sa "Blodproverna visar att du bildar antikroppar som kan vara farliga. har du gjort abort eller fått missfall tidigare, det står inget om det i din journal." jag har inte varit gravid tidigare och därmed är alternativen uteslutna, och med det tänkte hon lägga på. jag förklarade att hon ju skrämde upp mig när hon ringer och säger att det är farligt, kan hon förklara vad det innebär, hur man gör? nej, det kunde hon inte, vi fick vänta på labbet. ja, men vad innebär det, farligt hur, vad kollar man, kan man göra nåt? nej, det kunde eller ville hon inte svara på där fick jag nog och bad att en annan bm skulle ringa upp mig och förklara, varpå hon säger åt mig att lugna mig och att man måste vänta på labbsvaren. ja, det förstår jag, vad jag vill få förklarat är vad det innebär att jag bildat antikroppar, på vilket sätt det kan vara farligt (som hon sagt) och vad det innebär vidare, oavsett vad resultatet visar, så att jag slipper oroa mig hela tiden till dess.