• Anonym (sur)

kan man ändra det som står i journalen?

jag bytte bm efter en del strul, men fick av en händelse se vad som stod skrivet om mig (skärmen var vinklad så jag kunde läsa när jag var hos nya bm), alltså vad den gamla bm skrivit, bl.a. om att jag varit otrevlig på telefon -varför står det med? vilket syfte fyller det? kan det tas bort?

• Svar på tråden kan man ändra det som står i journalen?
  • Anonym

Ta upp det med din nya BM och säg att du inte förstår hur det har med din medicinska historia att göra. Kanske finns det en anledning (även om den är svår att se). Hon kan ju ta upp det med din gamla BM om inte annat.

• Anonym (sur)
    Anonym skrev 2012-02-01 10:29:53 följande:
    Ta upp det med din nya BM och säg att du inte förstår hur det har med din medicinska historia att göra. Kanske finns det en anledning (även om den är svår att se). Hon kan ju ta upp det med din gamla BM om inte annat.

ja, jag undrar ju verkligen över orsaken. att hon bara skrämde upp mig när hon ringde och då tyckte jag var otrevlig som krävde ny bm kan jag ta, men jag undrar varför det behöver stå där.
  • Anonym

Du ska anmäla och kräva att det tas bort!

• Anonym (sur)
    Anonym skrev 2012-02-01 10:37:40 följande:
    Du ska anmäla och kräva att det tas bort!

kan min nya bm ta bort det, eller vem anmäler man till?
  • Anonym

Hej..
    Ja du kan ansöka om att det tas bort. Fick själv delar av min journal borttagen. Utredningen tog ca ett halvår. HSAN hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd va det som hade hand om ärendet.....lycka till...

• Anonym (sur)

skrivs allt in så i detalj? isf skulle jag vilja se anteckningarna från vårt sista möte och varför hon då inte skrev in mig på föräldrakursen som hon sa att hon skulle (min nya bm gjorde det istället en månad senare, och då var kursen med blivande föräldrar från mitt område full... )

• Anonym (sur)
    Anonym (sur) skrev 2012-02-01 10:48:40 följande:
    skrivs allt in så i detalj? isf skulle jag vilja se anteckningarna från vårt sista möte och varför hon då inte skrev in mig på föräldrakursen som hon sa att hon skulle (min nya bm gjorde det istället en månad senare, och då var kursen med blivande föräldrar från mitt område full... )

hur detaljerat skrivs egentligen saker in i journalen?
  • Anonym (sur)
    Anonym (sur) skrev 2012-02-01 13:54:11 följande:

puffar lite! finns det riktlinher för detaljerna, eller upp till var och en som skriver?
  • Dr Mupp
    Anonym (sur) skrev 2012-02-01 13:54:11 följande:
    det är verkligen helt olika. En del är jättenoga, en del skriver nästa inget alls.
    En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • zygoma girl

Om du vill ha en daganteckning från journalen ändrad så kan antingen en annan vårdgivare gör en korrigering (då ser man fortfarande den gamla anteckningen) eller radera den helt, det görs av socialstyrelsen och är väldigt ovanligt.

I gamla pappersjournaler motsvarande det första att man strök ett streck över den gamla anteckningen och signerad den och raderandet i princip att man tippexade över texten. Hur en ändring ser ut i datorjournalen varierar mellan journalsystemen.

Det finns riktlinjer för vad som ska stå i en journal men det finns stora tolkningsmöjligheter. Ofta skriver man inte in "patienten var otrevlig" utan tex "var påstridig" eller liknande. Vårdgivare som läser journalen förstår att det är samma sak, man lär sig både läsa och skriva mellan raderna.

• Anonym (sur)
    zygoma girl skrev 2012-02-04 17:19:12 följande:
    Om du vill ha en daganteckning från journalen ändrad så kan antingen en annan vårdgivare gör en korrigering (då ser man fortfarande den gamla anteckningen) eller radera den helt, det görs av socialstyrelsen och är väldigt ovanligt. I gamla pappersjournaler motsvarande det första att man strök ett streck över den gamla anteckningen och signerad den och raderandet i princip att man tippexade över texten. Hur en ändring ser ut i datorjournalen varierar mellan journalsystemen.Det finns riktlinjer för vad som ska stå i en journal men det finns stora tolkningsmöjligheter. Ofta skriver man inte in "patienten var otrevlig" utan tex "var påstridig" eller liknande. Vårdgivare som läser journalen förstår att det är samma sak, man lär sig både läsa och skriva mellan raderna.

tack för upplysningen! det är trots allt helt korrekt att skriva in att jag var otrevlig? vilket syfte har det?
  • zygoma girl
    Anonym (sur) skrev 2012-02-04 18:38:30 följande:
    tack för upplysningen! det är trots allt helt korrekt att skriva in att jag var otrevlig? vilket syfte har det?
    Ja, det kan man fråga sig och utan att veta sammanhanget har jag inget bra svar.

Det kan vara relevant att skriva in att patienter är otrevliga eller hur de beter sig men jag kan inte säga att jag gjort det särskilt många gånger och kan inte bara på rak arm komma på vid tillfällen när man tex måste avbryta en behandling för att patienten varit riktigt otrevlig - då är det en viktig förklaring.

Jag har också haft en psyksjuk patient en gång som anklagade både mig och hela kliniken för att vilja förgifta henne och hotade oss alla, då skrev jag i journalen att hon varit otrevlig (eller hur jag nu uttryckte mig, jag brukar tänka när jag skriver att det ska tålas av läsas av patienten samtidigt som det ska vara sant).
  • Anonym (sur)
    zygoma girl skrev 2012-02-04 18:46:44 följande:
    Ja, det kan man fråga sig och utan att veta sammanhanget har jag inget bra svar. Det kan vara relevant att skriva in att patienter är otrevliga eller hur de beter sig men jag kan inte säga att jag gjort det särskilt många gånger och kan inte bara på rak arm komma på vid tillfällen när man tex måste avbryta en behandling för att patienten varit riktigt otrevlig - då är det en viktig förklaring. Jag har också haft en psyksjuk patient en gång som anklagade både mig och hela kliniken för att vilja förgifta henne och hotade oss alla, då skrev jag i journalen att hon varit otrevlig (eller hur jag nu uttryckte mig, jag brukar tänka när jag skriver att det ska tålas av läsas av patienten samtidigt som det ska vara sant).

hon ringde upp mig efter ett blodprov och sa "Blodproverna visar att du bildar antikroppar som kan vara farliga. har du gjort abort eller fått missfall tidigare, det står inget om det i din journal." jag har inte varit gravid tidigare och därmed är alternativen uteslutna, och med det tänkte hon lägga på. jag förklarade att hon ju skrämde upp mig när hon ringer och säger att det är farligt, kan hon förklara vad det innebär, hur man gör? nej, det kunde hon inte, vi fick vänta på labbet. ja, men vad innebär det, farligt hur, vad kollar man, kan man göra nåt? nej, det kunde eller ville hon inte svara på där fick jag nog och bad att en annan bm skulle ringa upp mig och förklara, varpå hon säger åt mig att lugna mig och att man måste vänta på labbsvaren. ja, det förstår jag, vad jag vill få förklarat är vad det innebär att jag bildat antikroppar, på vilket sätt det kan vara farligt (som hon sagt) och vad det innebär vidare, oavsett vad resultatet visar, så att jag slipper oroa mig hela tiden till dess.
  • zygoma girl
    Anonym (sur) skrev 2012-02-04 18:51:29 följande:
    hon ringde upp mig efter ett blodprov och sa "Blodproverna visar att du bildar antikroppar som kan vara farliga. har du gjort abort eller fått missfall tidigare, det står inget om det i din journal." jag har inte varit gravid tidigare och därmed är alternativen uteslutna, och med det tänkte hon lägga på. jag förklarade att hon ju skrämde upp mig när hon ringer och säger att det är farligt, kan hon förklara vad det innebär, hur man gör? nej, det kunde hon inte, vi fick vänta på labbet. ja, men vad innebär det, farligt hur, vad kollar man, kan man göra nåt? nej, det kunde eller ville hon inte svara på där fick jag nog och bad att en annan bm skulle ringa upp mig och förklara, varpå hon säger åt mig att lugna mig och att man måste vänta på labbsvaren. ja, det förstår jag, vad jag vill få förklarat är vad det innebär att jag bildat antikroppar, på vilket sätt det kan vara farligt (som hon sagt) och vad det innebär vidare, oavsett vad resultatet visar, så att jag slipper oroa mig hela tiden till dess.
    Antagligen uppfattade hon dig som mycket otrevlig - eller också skriver hon alltid in sinnestämningen på sina patienter i journalen.

Prata med dem, har barnmorskan inte signerat anteckningen (eller det inte är en formell journalanteckning) så kan den tas bort, antingen av barnmorskan själv eller av klinikchefen.

Principen är dock att en journalhandling är ett juridiskt dokument, det är därför man itne kan ändra i den på ett enkelt sätt.
  • Anonym (sur)
    zygoma girl skrev 2012-02-04 18:57:11 följande:
    Antagligen uppfattade hon dig som mycket otrevlig - eller också skriver hon alltid in sinnestämningen på sina patienter i journalen.Prata med dem, har barnmorskan inte signerat anteckningen (eller det inte är en formell journalanteckning) så kan den tas bort, antingen av barnmorskan själv eller av klinikchefen.Principen är dock att en journalhandling är ett juridiskt dokument, det är därför man itne kan ändra i den på ett enkelt sätt.

vilket syfte finns det med att veta sinnesstämning? (jag kände mig ju redan ganska dåligt behandlad eftersom hon redan vid tidigare besök inte kunde förklara och sa åt mig att läsa journalen om jag ville veta)
  • Anonym (sur)

jag tror att det står andra negativa saker om mig där också eftersom hon från början inte kunde ta att jag var uppskärrad över graviditeten (oplanerad, min kopparspiral har försvunnit) och gjorde klart för mig att abort var inget alternativ. som det är nu törs jag inte ringa när jag blir orolig för nåt, eftersom jag är orolig för hur det bokförs.

• zygoma girl
    Anonym (sur) skrev 2012-02-04 19:02:51 följande:
    jag tror att det står andra negativa saker om mig där också eftersom hon från början inte kunde ta att jag var uppskärrad över graviditeten (oplanerad, min kopparspiral har försvunnit) och gjorde klart för mig att abort var inget alternativ. som det är nu törs jag inte ringa när jag blir orolig för nåt, eftersom jag är orolig för hur det bokförs.
    Prata med verksamhetschefen istället.

Ett tips - chefen kommer antagligen att vara färgad av sin medarbetares syn på dig så håll dig lugn och saklig och förklara varför du har synpunkter på behandlingen och på vad du sett i journalen. Blanda inte in för mycket känslor i samtalet och bli för guds skull inte arg eller otrevlig! Skriv ner det du vill ha sagt i förväg och håll dig till det.
Svar på tråden kan man ändra det som står i journalen?